مدلسازی و شبیه سازی
فرشته کوشکی
چکیده
در نظر گرفتن تأثیر عملکرد هر جزء از یک سیستم چند مرحلهای بر کارایی کل آن برای مدیران اجتنابناپذیر است. شعب بانکها ساختار دو مرحله ای دارند که در آن نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه مالی ورودیهای مرحله اول برای افزایش موجودی میباشند. موجودی به عنوان خروجی مرحله اول است که به عنوان ورودی مرحله دوم برای انجام خدمات بانک از جمله ...
بیشتر
در نظر گرفتن تأثیر عملکرد هر جزء از یک سیستم چند مرحلهای بر کارایی کل آن برای مدیران اجتنابناپذیر است. شعب بانکها ساختار دو مرحله ای دارند که در آن نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه مالی ورودیهای مرحله اول برای افزایش موجودی میباشند. موجودی به عنوان خروجی مرحله اول است که به عنوان ورودی مرحله دوم برای انجام خدمات بانک از جمله تسهیلات بانکی که خروجی مرحله دوم هستند به کار میرود. پس برای ارزیابی عملکرد بانک ارتباط بین مراحل سازنده آن باید در نظر گرفته شود در غیر این صورت کارایی به درستی محاسبه نمی شود. روشهای سنتی سیستمهای چندمرحله ای را به صورت یک جعبه سیاه ارزیابی میکند و ارتباطی که ممکن است بین مراحل موجود باشد را نادیده میگیرد. ما به درون سیستم مینگریم و مدلهایی برای بهبود کارایی کل و کارایی مراحل پیشنهاد میکنیم. بهعلاوه، پیوستگی و ارتباط موجود بین مراحل متغیرها و محدودیتهای زیادی را به برنامهریزی خطی در ارزیابی سیستم تحمیل میکند. روش متمرکز نمره کارایی واحدها را بهطور همزمان با حل فقط یک برنامهریزی خطی محاسبه میکند و باعث کاهش قابل توجه محاسبات میشود. این روش برای تخصیص منابع بهویژه در سازمانهای بزرگ که در آن زیر واحدها تحت نظارت یک مدیریت اصلی قرار دارند عموماً توسط مدیر مرکزی استفاده میشود. در این مقاله یک روش متمرکز برای ارزیابی واحدهای با ساختار جند مرحله ای معرفی میشود. مدلهای پیشنهادی برای ارزیابی کارایی شعب بانک و شرکتهای بیمه بهکار میرود. برتری روش شبکه بهبود یافته و روش متمرکز نشان داده میشود.
مدلسازی و شبیه سازی
محبوبه گلستانی زاده؛ اکبر اعتباریان؛ امیررضا نقش؛ رضا ابراهیم زاده
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل سنجش سطح بلوغ هوش تجاری در کسب و کارهای الکترونیکی برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که به روش کیفی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. تعداد مشارکت کنندگان در این پژوهش 10 نفر از متخصصین، خبرگان و مدیران کسب و کارهای الکترونیکی که در حوزه ارائه خدمات اینترنت فعالیت داشته اند، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل سنجش سطح بلوغ هوش تجاری در کسب و کارهای الکترونیکی برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که به روش کیفی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. تعداد مشارکت کنندگان در این پژوهش 10 نفر از متخصصین، خبرگان و مدیران کسب و کارهای الکترونیکی که در حوزه ارائه خدمات اینترنت فعالیت داشته اند، می باشد که با استفاده از روش تمایز حداکثری انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساخت یافته جمع آوری و با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها توسط تکنیک دلفی در 5 سطح از بلوغ هوش تجاری (سطح1: بلوغ ابتدایی، سطح 2: بلوغ تکرار پذیر، سطح 3: بلوغ تعریف شده، سطح 4: بلوغ مدیریت شده، سطح 5: بلوغ بهینه شده) طبقه بندی شد. سپس مدلی شامل 33 بعد و 232 شاخص تایید شده در ادبیات موضوعی پژوهش طراحی شد که در آن ابعاد و شاخص ها طبق نظر پژوهشگر و تایید خبرگان در سطوح پنجگانه بلوغ هوش تجاری توزیع شدند و در نهایت با استفاده از تحلیل عامل تائیدی در نرم افزار SmartPLS مدل تائید شد.
مدلسازی و شبیه سازی
محمدرضا عاطفی؛ رضا رادفر؛ عزت اله اصغری زاده
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی دینامیکی برای اندازهگیری عملکرد یک زنجیره تامین لارج با رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد. روششناسی: در این پژوهش، از شبیهسازی پویا به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین استفاده شده است. برای این منظور ابتدا یک نقشه استراتژی طراحی شده و برای هر یک از اهداف استراتژیک، شاخصهایی با توجه به زنجیره ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی دینامیکی برای اندازهگیری عملکرد یک زنجیره تامین لارج با رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد. روششناسی: در این پژوهش، از شبیهسازی پویا به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین استفاده شده است. برای این منظور ابتدا یک نقشه استراتژی طراحی شده و برای هر یک از اهداف استراتژیک، شاخصهایی با توجه به زنجیره تامین لارج شناسایی گردید. سپس یک مدل کمی برای تعیین روابط ریاضی بین آنها طراحی شده است. یافتهها: مدل پیشنهاد شده برای یک شرکت فعال در صنعت قطعهسازی در یک زنجیره دو سطحی به اجرا درآمده است. براساس اهداف استراتژیک شرکت، سناریوهایی جهت بهبود عملکرد تعریف شده و اثر آن بر هریک از عناصر لارج تبیین شده است. نوآوری: هر یک از عناصر لارج در بعضی از سنجهها دو به دو ناسازگار هستند. طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد متوازن این امکان را میدهد تا اثر هر تصمیم استراتژیک و اجرای هریک از رویکردهای لارج را بر عملکرد نهایی شرکت که غالبا در حوزه مالی و مشتری تبلور مییابد مشخص گردد و با این تحلیل و تعریف سناریوهای مختلف بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد. نتیجه گیری: مدل دینامیکی این امکان را به مدیران میدهد تا عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین را شناسایی کرده و با بررسی سناریوهای محتمل قبل از وقوع، زمینه برای تصمیمگیریهای لازم را فراهم نمایند. پیاده سازی هریک از عناصر لارج میتواند بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارد. بسته به اینکه کدام استراتژی از میان چهار گزینه لارج به کارگرفته شود اثر آنها را بر سودآوری شرکت میتوان ارزیابی کرد.
مدلسازی و شبیه سازی
محسن جاویدمؤید؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشارکاظمی
چکیده
امروزه کسب وکارهایی موفق ترند که مشتریان خود را راضی نگه دارند و افزون بر سطح کلان سیاستگذاریهای خود، به سطح خُرد و جزئیات بازار نیز توجه جدی داشته باشند. در این مقاله در راستای بررسی هرچه بیشتر عوامل تأثیرگذار در بازار تلفن همراه، از روش پویایی سیستم به همراه روش گسسته پیشامد به صورت ترکیبی استفاده شده است. دو شرکت همراه ...
بیشتر
امروزه کسب وکارهایی موفق ترند که مشتریان خود را راضی نگه دارند و افزون بر سطح کلان سیاستگذاریهای خود، به سطح خُرد و جزئیات بازار نیز توجه جدی داشته باشند. در این مقاله در راستای بررسی هرچه بیشتر عوامل تأثیرگذار در بازار تلفن همراه، از روش پویایی سیستم به همراه روش گسسته پیشامد به صورت ترکیبی استفاده شده است. دو شرکت همراه اول و ایرانسل به عنوان بازیگران اصلی بازار تلفن همراه ایران، به عنوان دو رقیب در نظر گرفته شدهاند. از آنجایی که در تحلیل و شناخت عوامل تأثیرگذار بر سهم بازار، سطوح عملیاتی و استراتژیک بر یکدیگر اثر میگذارند، پس از مشخص نمودن عوامل تأثیرگذار در هر سطح، از رویکرد گسسته پیشامد در سطح عملیاتی، و رویکرد پویایی سیستم در سطح استراتژیک و ترکیب آنها جهت ارائه مدل ترکیبی بازار تلفن همراه بهره گرفته شده است.یافته ها حاکی است هرگونه تغییری در سطوح عملیاتی و استراتژیک هر یک از رقبا، تأثیر جدی در نرخ افزایش / کاهش رضایت از خدماتشان و متعاقب آن افزایش یا کاهش مشتریان خواهد داشت. از سویی، نشان میدهد که چطور میتوان با ترکیب روشهای شبیه سازی گسسته پیشامد و پویایی سیستم، سطح بیشتری از جزئیات را مورد توجه قرار داد.مدل ترکیبی پیشنهادی در مقایسه با مدلهای شبیه سازی ساده جزئیات بیشتری از اتفاقات را مورد بررسی قرار میدهد، از این رو، میتوان از آن برای بررسی سناریوهای مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی بهره برد.
مدلسازی و شبیه سازی
سلمان عباسی سیر؛ محمد علی کرامتی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان ...
بیشتر
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان (مشتریان)، با در نظر گرفتن عاملهای تخفیف، زمان مطلوب حضور مشتری در خرید از سوی مدیر فروشگاه و یادگیری مصرفکننده از خریدهای قبلی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 15 نفر اساتید دانشگاهی مسلّط به مباحث بازاریابی و خریدآنی است. پژوهش حاضر از حیث هدف اجرایی و از نظر نوع دادهها و روش مدلسازی، ریاضی و با بررسی واقعیت موجود از رفتار خرید مصرفکننده، به توسعه مدلهای خرید آنی تحت محیط شبیهسازی مدل عامل بنیان با استفاده از نرمافزار نت لگو پرداخته است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، 5 بُعد و هفده شاخص با روش غربالگری فازی شناسایی شده است. نتایج نشان داد، عاملهای در نظر گرفته شده در این پژوهش رفتار خرید آنی مصرفکنندگان را به عنوان یک آنالیز اقتصادی و بر پایه روابط بین مصرفکنندگان و ارتباط بین مشتری- محصول به خوبی توصیف مینماید که این نهاده، با شبیهسازی رفتار مشتریان در هنگام خرید، تلاش مینماید اطلاعات ارزشمندی برای مدیران، صاحبان سهام و تصمیمگیران فروشگاههای بزرگ فراهم آورد.
مدلسازی و شبیه سازی
نوید ندیمی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشارکاظمی
چکیده
با پیشرفت شگرف عرصه ارتباطات درجهان، تغییر شکل و رفتار اپراتورها و دیجیتالی شدن آنها که تا دیروز صرفاً سرویسدهنده بودند وهمچنین خلق تجربهای متفاوت برای مشتریان اجتناب ناپذیر است.هدف از مقاله حاضر، ایجاد مدل شبیه سازی هیبریدی سیستم دینامیک – عامل بنیان به منظور تحلیل درآمد اپراتور اول کشور در ورود به عرصه تولید پلتفرم های ...
بیشتر
با پیشرفت شگرف عرصه ارتباطات درجهان، تغییر شکل و رفتار اپراتورها و دیجیتالی شدن آنها که تا دیروز صرفاً سرویسدهنده بودند وهمچنین خلق تجربهای متفاوت برای مشتریان اجتناب ناپذیر است.هدف از مقاله حاضر، ایجاد مدل شبیه سازی هیبریدی سیستم دینامیک – عامل بنیان به منظور تحلیل درآمد اپراتور اول کشور در ورود به عرصه تولید پلتفرم های دیجیتال و توسعه اپلیکیشن های بومی می باشد .با استفاده از مدل پیشنهادی این مقاله، ابتدا ضرورت ورود اپراتورها به عرصه های دیجیتال و تولید اپلیکیشن های داخلی بیان شد. سپس عامل هایی که بر روی اکوسیستم تلفن همراه که تولید اپلیکیشن ها و توسعه پلتفرم های مورد نیاز را تحت تاثیر خود قرار می دهند تشریح شدند.با بهره مندی از شبیه سازی هیبریدی سیستم دینامیک و عامل بنیان ، درآمد اپراتور اول کشور در ورود و یا عدم ورود به عرصه دیجیتال و تولید اپلیکیشن های بومی، بررسی شدند.یافته حاکی از آن بود با ورود اپراتور به عرصه تولید اپلیکشن های بومی و اتخاذ رویکرد دیجیتال، گرایش مصرف کنندگان به سوی استفاده بیشتر از خدمات دیتا سوق یافت اما با توجه به تعرفه های متفاوت دیتا و صوت، درآمد اپراتور تا 2 سال آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. با استفاده از رویکرد شبیه سازی هیبریدی ، می توان برخی عامل های دارای رفتار پویا را با مدل سیستم دینامیک و برخی که نیاز به بررسی جزیی تر دارند را با مدل عامل ینیان به صورت ترکیبی تحلیل نمود و سناریوهای مختلفی با میانگین خطای نسبی پایین تری ارائه داد.