نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 استاد مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استاد،گروه مدیریت صنعتی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
چکیده
رویکردهای نرم تحقیق در عملیات متاثر از پارادایم تفسیری در مسائلی که شامل ذینفعان متعدد با دیدگاههای متفاوت و تضاد منافع میباشند از توانمندی بالایی برای ساختاردهی و به دنبال آن بهبود مسائل برخوردار هستند. این روشها با تعریف مسئله و مدلسازی مشارکتی به ساختاردهی و بهبود شرایط آشفته اقدام میکنند. در این مطالعه روششناسی سیستمهای نرم به عنوان یکی از معروفترین روشهای تحقیق در عملیات نرم در دو سطح مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا با استفاده روششناسی سیستمهای نرم فرایندمحور، فرایند دخالت در سیستم ارتقاء شغلی کارکنان یک شرکت فعال در حوزه نفت و گاز طراحی شده است. در ادامه به کمک روش سیستمهای نرم محتوامحور نارضایتی کارکنان از این سیستم بر اساس جهانبینیهای متنوع مدیران وکارمندان بررسی شده است. در این مرحله شرایط به منظور بیان آزادانه دیدگاههای افراد در سطوح قدرت متفاوت سازمان فراهم شده است. سپس تعاریف بنیادین و مدلهای مربوطه در قالب مدل ایدهآل نهایی جمعبندی شده است. در پایان با ایجاد فهم مشترک اقدام توافقی از طریق مذاکره برای کاهش میزان نارضایتی کارکنان از سیستم ارتقاء شغلی پیشنهاد شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Combined Soft System Methodology in Two Levels to Improve Employees’ Promotion System
نویسندگان [English]
- Alireza Moumivand 1
- Adel Azar 2
- Abbas Toloie Eshlaghy 3
1 Doctoral student of industrial management , Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
2 Professor Department of Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Department of Industrial Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Soft OR from pluralist paradigm has effective approaches to structure and improve problem situations with different stakeholders’ worldviews and conflict of interests. The approaches, structure and improve messy situations. In this study, we used Soft System Methodology (SSM) as a popular soft approach at two levels. First, we applied Soft System Methodology process (SSMp) to plan the systemic intervention process in the employee promotion System of an oil and gas company. Then, Soft System Methodology content (SSMc) was used to investigate the content of the company's employee promotion system that caused employees’ dissatisfaction. By considering managers’ and employees’ worldviews, three root definitions were made. At this phase, fair condition to present different points of view was applied. So, employees with different organizational power levels expressed their opinions openly. Finally, stakeholders’ participation through the discussion helped to build an agreed model and a root definition, and agreed actions for addressing defects of the employee promotion system were proposed.
کلیدواژهها [English]
- Soft system Methodology
- Process
- Content
- Promotion system