مدیریت تولید و عملیات
یوسف شمسی؛ هوشنگ تقی زاده؛ سلیمان ایرانزاده
چکیده
هدف این مقاله تدوین الگوی انعطافپذیری تولید در صنایع غذایی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی است. در بخش پژوهش کیفی، روش داده بنیاد ابزاری برای ساخت مدل مفهومی انعطافپذیری تولید میباشد. نمونه آماری این بخش، شامل 20 نفر از خبرگان آشنا به موضوع انعطافپذیری تولید است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش گلوله ...
بیشتر
هدف این مقاله تدوین الگوی انعطافپذیری تولید در صنایع غذایی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی است. در بخش پژوهش کیفی، روش داده بنیاد ابزاری برای ساخت مدل مفهومی انعطافپذیری تولید میباشد. نمونه آماری این بخش، شامل 20 نفر از خبرگان آشنا به موضوع انعطافپذیری تولید است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش گلوله برفی میباشد. روش جمعآوری دادهها در این بخش مصاحبه نیمهساختار یافته است. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد. نتایج این بخش نشان دهنده مدل پارادایم انعطافپذیری تولید است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس مقولههای فرعی و مفاهیم بدست آمده از مرحله کیفی میباشد. روش تجزیه و تحلیل دادهها در این بخش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری در این بخش 201 نفر از مدیران شرکتهای صنایع غذایی در استان آذربایجانشرقی میباشد. نتایج نشان میدهد که پویایی محیطی، افزایش توان رقابتی و دسترسی به بازارهای جدید از جمله علل نیاز به انعطافپذیری تولید است که در این راه خودکارسازی و تولید به موقع از راهبردهای صنایع برای دستیابی به انعطافپذیری تولید تلقی میگردند؛ این عوامل دارای اثر مستقیم بر افزایش عملکرد سازمانی و رضایت مشتری به عنوان پیامدهای انعطافپذیری است. نتایج همچنین نشان میدهد که مداخلهگرهایی مانند عوامل مدیریتی، توانمندی مالی و .. می-توانند راهبردها را تحت تأثیر قرار دهند.
مدیریت زنجیره تامین
مصطفی ضیائی حاجیپیرلو؛ هوشنگ تقی زاده؛ مرتضی هنرمند عظیمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی طرح ساختاری در بالارده زنجیرههای تأمین در صنعت خودروسازی با رویکرد تطبیقی خوشهبندی طیفی بر اساس نظریه سیستمهای پیچیدۀ تطبیقپذیر میباشد. در این پژوهش، روشی برای ارزیابی درهمتنیدگیهای مربوط به پیچیدگی ساختاری(افقی، عمودی و فضایی) با لحاظ نمودن ویژگیهای عملکردی اجزای آن بر اساس ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی طرح ساختاری در بالارده زنجیرههای تأمین در صنعت خودروسازی با رویکرد تطبیقی خوشهبندی طیفی بر اساس نظریه سیستمهای پیچیدۀ تطبیقپذیر میباشد. در این پژوهش، روشی برای ارزیابی درهمتنیدگیهای مربوط به پیچیدگی ساختاری(افقی، عمودی و فضایی) با لحاظ نمودن ویژگیهای عملکردی اجزای آن بر اساس پارادایم تابآوری ارائه شده است. در این راستا، پیشپردازش دادهها، مجموعه محاسبات جبری و الگوریتمهای محاسبات برای ارزیابی طرح ساختاری از منظر مؤلفههای پیچیدگی با لحاظ نمودن ماهیت دادهها تطبیق دادهشده است. در مدل ارائه شده برای ارزیابی طرح ساختاری از طریق خوشهبندی طیفی، امکان ورود اطلاعات مربوط به تعاملات مابین اجزای زنجیرههای تأمین در کنار وضعیت عملکردی اجزاء در قالب یک شبکه بهصورت گراف تشابه فراهم شده است. یافتههای میدانی بر اساس پیادهسازی مدل نشان داد که ویژگیهای زنجیرههای تأمین از منظر مؤلفههای پیچیدگی میتواند برهمکنشی متقابل بر عملکرد تابآوری اجزای آن داشته باشد. این امر بدان معنی است که مطابق با مفهوم درهمتنیدگی، عدم وجود محیطی مساعد در زنجیرههای تأمین، میتواند بر عملکرد تابآوری اجزای آن نیز اثر منفی بگذارد. یافتههای پژوهش از منظر دستیابی به مدل ارزیابی زنجیرههای تأمین بهعنوان کلیّتی یکپارچه، ابزار کاربردی مناسبی برای ارزیابی و آسیبشناسی آن از منظر مدیریت ریسک در اختیار تصمیمگیران قرار میدهد.