مدیریت صنعتی
مینا کاظمیان؛ محمدعلی افشار کاظمی؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ محمد رضا معتدل
چکیده
یکی از چالشهایی که صنعت فولاد با آن روبهرو میباشد، اداره و مدیریت زنجیره تأمین میباشد. بر این اساس در تحقیق حاضر بر اساس سناریوهای 3 گانه عدم همکاری و حرکت همزمان (کورنو)، عدم همکاری و حرکت ترتیبی (استکلبرگ) و رفتار همکاری (تبانی)، در زنجیره تأمین فولاد پرداخته خواهد شد. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی میباشد. بازه زمانی تحقیق دادههای ...
بیشتر
یکی از چالشهایی که صنعت فولاد با آن روبهرو میباشد، اداره و مدیریت زنجیره تأمین میباشد. بر این اساس در تحقیق حاضر بر اساس سناریوهای 3 گانه عدم همکاری و حرکت همزمان (کورنو)، عدم همکاری و حرکت ترتیبی (استکلبرگ) و رفتار همکاری (تبانی)، در زنجیره تأمین فولاد پرداخته خواهد شد. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی میباشد. بازه زمانی تحقیق دادههای فصلی 2011 تا 2020 و نرمافزار مورداستفاده نرمافزار متلب میباشد. در این مقاله یک مدل ترکیبی بر اساس شبکههای عصبی مصنوعی و تئوری بازیها ارائه شده است تا بتواند در تعیین سطح قیمت و تولید بهینه به فعالان صنعت فولاد کمک کند. جهت پیشبینی قیمت فولاد از سه شبکه عصبی بیزین، بردارهای پشتیبان و پاد انتشارگراسبرگ بهره گرفته شد. نتایج بیانگر این واقعیت است که مدل پاد انتشار گراسبرگ دقت بالاتری در پیشبینی قیمت فولاد دارد. نتایج بیانگر این واقعیت است که با حرکت از سمت بازی کورنو به سمت بازی استکلبرگ و از بازی استکلبرگ به سمت بازی تبانی در زنجیره تأمین موجب افزایش قیمت در صنعت فولاد به ازای هر تن 6 دلار و میزان عرضه محصول در دامنه 1500 تا 4000 تن خواهد بود، به عبارتی با افزایش سطح تبانی در بازار فولاد میزان محصول بیشتری در بازار عرضهشده و همزمان سطح قیمت محصول نیز افزایش خواهد یافت که این امر موجب کاهش رفاه مصرفکننده فولاد در بازار خواهد شد.
مدلسازی و شبیه سازی
سلمان عباسی سیر؛ محمد علی کرامتی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان ...
بیشتر
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان (مشتریان)، با در نظر گرفتن عاملهای تخفیف، زمان مطلوب حضور مشتری در خرید از سوی مدیر فروشگاه و یادگیری مصرفکننده از خریدهای قبلی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 15 نفر اساتید دانشگاهی مسلّط به مباحث بازاریابی و خریدآنی است. پژوهش حاضر از حیث هدف اجرایی و از نظر نوع دادهها و روش مدلسازی، ریاضی و با بررسی واقعیت موجود از رفتار خرید مصرفکننده، به توسعه مدلهای خرید آنی تحت محیط شبیهسازی مدل عامل بنیان با استفاده از نرمافزار نت لگو پرداخته است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، 5 بُعد و هفده شاخص با روش غربالگری فازی شناسایی شده است. نتایج نشان داد، عاملهای در نظر گرفته شده در این پژوهش رفتار خرید آنی مصرفکنندگان را به عنوان یک آنالیز اقتصادی و بر پایه روابط بین مصرفکنندگان و ارتباط بین مشتری- محصول به خوبی توصیف مینماید که این نهاده، با شبیهسازی رفتار مشتریان در هنگام خرید، تلاش مینماید اطلاعات ارزشمندی برای مدیران، صاحبان سهام و تصمیمگیران فروشگاههای بزرگ فراهم آورد.