نسترن بخشی زاده؛ پرهام عظیمی
چکیده
در بازارهای امروز رقابت در حال افزایش است و شرکت ها را به سمت بهینه سازی فرآیندهای مدیریتی سوق می دهد. این موضوع هماهنگی مسائل مختلفی نظیر به اشتراک گذاری اطلاعات ، برنامه ریزی ظرفیت و قابلیت اطمینان میان اعضای درگیر شبکه را شامل می شود. یکی از مهمترین ابعاد شبکه زنجیره تأمین بهینه سازی عملیاتها با هدف حداقل کردن هزینه می باشد. با توجه ...
بیشتر
در بازارهای امروز رقابت در حال افزایش است و شرکت ها را به سمت بهینه سازی فرآیندهای مدیریتی سوق می دهد. این موضوع هماهنگی مسائل مختلفی نظیر به اشتراک گذاری اطلاعات ، برنامه ریزی ظرفیت و قابلیت اطمینان میان اعضای درگیر شبکه را شامل می شود. یکی از مهمترین ابعاد شبکه زنجیره تأمین بهینه سازی عملیاتها با هدف حداقل کردن هزینه می باشد. با توجه به پیچیدگی های شبکه زنجیره تأمین این کار بسیار سختی می باشد. به منظور مقابله با این پیچیدگی و تعیین شرایط بهینه ما در این مقاله از رویکرد ترکیبی شبیه سازی ، روش تاگوچی ، تجزیه و تحلیل رگرسیون غیرخطی و الگوریتم جستجوی هارمونی استفاده نمودیم. در ابتدا مفاهیم طراحی آزمایشات به کار گرفته می شود و تعدادی سناریو برای زنجیره تامین تعریف می شود. سپس هریک از این سناریوها در محیط شبیه سازی شده اجرا می شوند. نتایج بدست آمده از شبیه سازی به منظور تخمین رابطه بین عوامل موثر بر زنجیره و هزینه های زنجیره استفاده می شود. در نهایت با بهینه سازی این رابطه می توان هزینه های زنجیره تامین را حداقل کرد. این پژوهش به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند پیچیدگی ها و وابستگی میان فاکتورهای مختلف زنجیره تأمین را هموار کرده و راهکاری برای تولیدکنندگان در راستای تعیین برنامه ظرفیت مناسب و همچنین استراتژی به تأخیر انداختن تمایز ایجاد می کند.
مرضیه کریمی؛ ابوالفضل کاظمی؛ علیرضا نادری
چکیده
تصمیمگیری در مورد انتخاب تأمینکنندهی مناسب، یکی از اصلیترین و مهم-ترین مؤلفهها در مدیریت زنجیرهی تأمین است. امروزه، تأمین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و اتحاد با تأمینکنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خدمات در پی داشته باشد. برای ...
بیشتر
تصمیمگیری در مورد انتخاب تأمینکنندهی مناسب، یکی از اصلیترین و مهم-ترین مؤلفهها در مدیریت زنجیرهی تأمین است. امروزه، تأمین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و اتحاد با تأمینکنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خدمات در پی داشته باشد. برای حل مسئلهی انتخاب تأمینکننده، مدلهای زیادی تدوین و ارائه شده است. در این مقاله، علاوه بر در نظر گرفتن استراتژی تخفیف تدریجی، هزینه کمبود کالا نیز در نظر گرفته شده است که تا کنون مورد توجه نبوده است. دراین مدل تحقق دو هدف، یکی کمینهسازی هزینه خریدار و دیگری بیشینهسازی سطح کیفیت محصول مد نظر است. بهمنظور حل مدل پیشنهادی انتخاب تأمینکننده، الگوریتم جستجوی هارمونی بهبود یافته بهکار گرفته شد. نتایج نشان میدهد که الگوریتم بهکار گرفته شده به خوبی با الگوریتمهای دقیق چه از لحاظ زمان انجام و چه از لحاظ کیفیت پاسخ رقابت مینماید. در نهایت چند مثال عددی برای تجزیه و تحلیل مدل ارائه گردیده است.