مدیریت تولید و عملیات
یوسف شمسی؛ هوشنگ تقی زاده؛ سلیمان ایرانزاده
چکیده
هدف این مقاله تدوین الگوی انعطافپذیری تولید در صنایع غذایی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی است. در بخش پژوهش کیفی، روش داده بنیاد ابزاری برای ساخت مدل مفهومی انعطافپذیری تولید میباشد. نمونه آماری این بخش، شامل 20 نفر از خبرگان آشنا به موضوع انعطافپذیری تولید است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش گلوله ...
بیشتر
هدف این مقاله تدوین الگوی انعطافپذیری تولید در صنایع غذایی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی است. در بخش پژوهش کیفی، روش داده بنیاد ابزاری برای ساخت مدل مفهومی انعطافپذیری تولید میباشد. نمونه آماری این بخش، شامل 20 نفر از خبرگان آشنا به موضوع انعطافپذیری تولید است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش گلوله برفی میباشد. روش جمعآوری دادهها در این بخش مصاحبه نیمهساختار یافته است. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد. نتایج این بخش نشان دهنده مدل پارادایم انعطافپذیری تولید است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس مقولههای فرعی و مفاهیم بدست آمده از مرحله کیفی میباشد. روش تجزیه و تحلیل دادهها در این بخش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری در این بخش 201 نفر از مدیران شرکتهای صنایع غذایی در استان آذربایجانشرقی میباشد. نتایج نشان میدهد که پویایی محیطی، افزایش توان رقابتی و دسترسی به بازارهای جدید از جمله علل نیاز به انعطافپذیری تولید است که در این راه خودکارسازی و تولید به موقع از راهبردهای صنایع برای دستیابی به انعطافپذیری تولید تلقی میگردند؛ این عوامل دارای اثر مستقیم بر افزایش عملکرد سازمانی و رضایت مشتری به عنوان پیامدهای انعطافپذیری است. نتایج همچنین نشان میدهد که مداخلهگرهایی مانند عوامل مدیریتی، توانمندی مالی و .. می-توانند راهبردها را تحت تأثیر قرار دهند.