نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 * دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف این مقاله ارائه مدل فرایندی مدیریت ریسک عرضه در زنجیره‌‌تأمین صنعت خودرو است. مدل فرآیندی مدلی است که چرایی ورود خودروساز به فرآیند مدیریت ریسک عرضه و چگونگی این فرآیند را تشریح می‌نماید. با اتکاء به رویکرد نظریه‌ برخاسته از داده‌ها و نتایج حاصل از ۱۳مصاحبه‌ عمیق با ۱۰ تن از مدیران و کارشناسان زنجیره‌تأمین صنعت ‌خودرو، چارچوبی نظری برای این موضوع صورت‌بندی شد. بر مبنای این چارچوب، مقوله فرآیند ادراکی-اسنادی چرایی ورود خودروساز به فرآیند مدیریت ریسک عرضه را تبیین می‌کند. همچنین چهار مقوله عوامل بسترساز، عوامل اقتضایی، اهداف و فرآیند مواجهه چگونگی مدیریت ریسک عرضه را توسط خودروساز تشریح می‌نمایند.
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Supply Risk Management in Automotive Industry Supply Chain: A Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • masuod simkhah 1
  • kamran Feizi 2

1 * Ph.D Candidate of Production and Operation Management, AllameTabataba’iUniversity

2 ** Professor of Industrial Management, AllameTabataba’i University

چکیده [English]

This paper provides a process model for supply risk management in the automotive supply chain. Process model describes why the automobile manufacturer's entry into the supply risk management process and how automobile manufacturer manages supply risk. Rely on grounded theory and based on 13 qualitative in-depth interviews with 10 managers and experts in Iran's automotive industry supply chain, a theoretical framework for this issue is developed. Based on this framework, the category of perceptional process explains why the automobile manufacturer's entry into the supply risk management process and four categories of bedder factors, contingency factors, goals and process of facing to the supply risk explains how automobile manufacturer manages supply risk.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Automotive supply chain
  • Supply risk
  • Grounded Theory
بازرگان، ع، (۱۳۸۷)، مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری، چاپ اول، تهران: نشر دیدار.
Aguilar, JL (1984),Trust and exchange:expressive and instrumental dimensions of reciprocity in a peasant community, Ethos, 12(1), 3-29.
Burnes, B. and Dale, B. (Eds) (1998), Working in Partnership, Gower, Aldershot.
Christopher, M. (2005), Logistics and Supply Chain Management: Creating Value-Adding Networks, 3rd ed.,Harlow: Prentice-Hall.
Deshmukh, V., (2007), The Design of a Decision Support System for Supply Chain Risk Management, Massachusetts Institute of Technology.
Frosdick, M. (1997), The techniques of risk management are insufficient in themselves, Disaster Prevention and Management, 6(3),165-177
Gilovich, T. (1991), How We Know What Isn’t So, New York: Simon and Schuster.
Hendricks, K.B. and Singhal, V.R. (2005), An empirical analysis of the effects of supply chain disruption on long-run stock price performance and equity risk of the firm, Production and Operations Management, 14(1), 35-52
Hines, P., Lamming, R., Jones, D., Cousins, P. and Rich, N. (1999), Value Stream Management: Strategy and Excellence in the Supply Chain, Harlow: Prentice-Hall.
Hood, J. and Young, P. (2005), Risk financing in UK local authorities: is there a case for risk pooling?, International Journal of Public Sector Management, 18(6), 563-578.
Kahneman, D. and Tversky, A. (1979), Prospect theory: an analysis of decision under risk, Econometrica, , 47, 263-291.
Kilgore, M. (2003), Mitigating Supply Chain Risks, Atlanta: White Paper, Chainalytics LLC.
Lewis, M. (2003), Cause, consequence and control: towards a theoretical and practical model of operational risk, Journal of Operations Management, 21(2), 205-224.
Lincoln, Y.&Guba, E.G.(1985), Naturalistic Inquiry, Beverly Hills: Sage Publications.
Lowrance, W.W. (1980), The nature of risk, in Schwing, R.C. and Albers, W.A. (Eds), How Safe is Safe Enough?,New York: Plenum Press.