سعید موسی خانی؛ علی بزرگی امیری؛ محمدصادق سنگری
چکیده
یکی از موضوعات اصلی در مدیریت زنجیره تامین، برنامهریزی یکپارچه تولید- توزیع است که نقش مهمی را در کاهش هزینههای زنجیره بر عهده دارد. علاوه بر این، انتخاب محل بهینه مراکز توزیع میتواند دستیابی به این هدف را تسهیل کند. از سوی دیگر، قوانین و مقررات زیست محیطی که توسط دولتها مصوب شده است، محدودیتهایی را برای فعالیتهای تولید ...
بیشتر
یکی از موضوعات اصلی در مدیریت زنجیره تامین، برنامهریزی یکپارچه تولید- توزیع است که نقش مهمی را در کاهش هزینههای زنجیره بر عهده دارد. علاوه بر این، انتخاب محل بهینه مراکز توزیع میتواند دستیابی به این هدف را تسهیل کند. از سوی دیگر، قوانین و مقررات زیست محیطی که توسط دولتها مصوب شده است، محدودیتهایی را برای فعالیتهای تولید و توزیع ایجاد کرده و اتخاذ رویکرد زنجیره تأمین سبز را بیش از پیش ضروری ساخته است . در این مقاله، یک مدل جدید برای مسئله مکانیابی - تولید - توزیع یکپارچه در یک زنجیره تأمین سبز سه سطحی شامل کارخانههای تولیدی، مراکز توزیع و مشتریان برای چند نوع محصول و در طی چندین دوره زمانی ارائه شده است. تابع هدف شامل کمینهسازی کل هزینههای زنجیره و همچنین کمینهسازی میزان انتشار گاز CO2 در طول زنجیره میباشد. همچنین مقادیر تقاضا و سطح سرویس مشتریان در مدل پیشنهادی به صورت اعداد فازی Z بیان شده تا قابلیت اطمینان اعداد تصمیمگیری نیز در کنار آنها از کارشناسان اخذ شود. از طریق ارائه یک مطالعه موردی، کاربردپذیری و کارایی مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن دو شاخص سطح سرویس مشتریان و رویکرد سبز در تولید و توزیع، مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین به منظور حل مدل پیشنهادی، از نرم افزار تجاری گمز استفاده شده است. نتایج بدست آمده بیانگر عملکرد مطلوب مدل پیشنهادی در کاهش هزینهها در زنجیره تامین سبز میباشد.
حدیثه اکبرپور؛ علی بزرگی امیری؛ نفیسه علی نژاد؛ مقدسه اکبرپور
چکیده
تقویت و پوششدهی دکلهای تلفنهمراه با ملاحظه بروز بلایای طبیعی، یکی از موضوعات مهم بشمار آمده چرا که در مواقع بحران تأمین ارتباطات بین تیمهای امدادی و مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان، سیل و... بر روی جادهها، پلها، سیستمهای ارتباطی، تامین برق و دسترسی به تسهیلات تاثیر میگذارد. این بلایا ...
بیشتر
تقویت و پوششدهی دکلهای تلفنهمراه با ملاحظه بروز بلایای طبیعی، یکی از موضوعات مهم بشمار آمده چرا که در مواقع بحران تأمین ارتباطات بین تیمهای امدادی و مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان، سیل و... بر روی جادهها، پلها، سیستمهای ارتباطی، تامین برق و دسترسی به تسهیلات تاثیر میگذارد. این بلایا اغلب درجوامعی که آمادگی رویارویی با آن را ندارند به بحران تبدیل میشود. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت بیشینهسازی پوششدهی تلفنهمراه در مناطق مختلف، کمینهسازی خسارات ناشی از متوسط خرابی دکلها و بیشینهسازی پوششدهی در بدترین حالت خرابی دکلهای تلفن همراه در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی است. مدل ارائه شده دارای تفاوتهایی با مدلهای پیشین در ادبیات است که میتوان به پوشش پشتیبان و اضطراری در نظر گرفته شده و همچنین محدودیت برای هزینه جهت تقویت دکلها و محدودیت ظرفیت پوششدهی اشاره نمود. برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی یک مطالعه موردی مربوط به شهرستان قائمشهر ارائه شدکه برای حل آن از نرمافزار LINGO9.0 بهره بردهشده است.نتایج محاسباتی نشان از اهمیت و کارایی مدل ارائه شده در تصمیمگیریهای واقعی دارد، چرا که با احداث و تقویت ایستگاههای اصلی و آنتنها، پوشش رادیویی به ویژه در مناطق سیگنال ضعیف و همچنین حجم ترافیک ایستگاهها، در ساعتهای شلوغ افزایش یافته است. مدل پیشنهادی در این مقاله تلاش میکند سیستم را در برابر بدترین حالت تلفات و همچنین متوسط تلفات پشتیبانی کند و تعداد مشتریانی که بعد از خرابی تسهیلات تحت پوشش تلفنهمراه باشند را بیشینه کند.