حمیدرضا جعفری؛ پریوش ترکی
چکیده
از آنجایی که سهم بازار کسب شده به عنوان یک شاخص کلیدی در شرکتهای بیمه و یک پارامتر از نوع همبسته قلمداد میشود، (مجموع سهم بازار کسب شده توسط تمام رقبا بر حسب درصد برابر صد در صد است )، از طرفی حداکثر مقدار قابل کاهش در میزان منابع بکار رفته (ورودیها) جهت رسیدن به مرز کارایی تابعی از میزان بزرگی ورودی میباشد، با این حال مدلهای کلاسیک ...
بیشتر
از آنجایی که سهم بازار کسب شده به عنوان یک شاخص کلیدی در شرکتهای بیمه و یک پارامتر از نوع همبسته قلمداد میشود، (مجموع سهم بازار کسب شده توسط تمام رقبا بر حسب درصد برابر صد در صد است )، از طرفی حداکثر مقدار قابل کاهش در میزان منابع بکار رفته (ورودیها) جهت رسیدن به مرز کارایی تابعی از میزان بزرگی ورودی میباشد، با این حال مدلهای کلاسیک DEA قادر به در نظر گرفتن موارد ذکر شده نیستند. لذا معمولاً نتایج حاصل از مدلهای مذکور غیر واقعی بوده و معتبر نیستند، در این تحقیق یک مدل ریاضی مبتنی بر DEA جهت تعیین استراتژیهای رقابتی با در نظر گرفتن پارامترهای همبسته و اندازه سازمانهای بیمه ارایه شده است، نتایج حاکی از این بود که بکارگیری مدل پایه ای CCR جهت حل مسأله مورد بررسی دارای نتایجی غیر عملی و متناقض با شرایط و محدودیتهای دنیای واقعی است. این در حالی است که مدل پیشنهادی تحقیق بسیار کاراتر عمل کرده و نتایج حاصل از آن حاکی از این بود که مدل پیشنهادی، نقاط ضعف مدل های پایهای DEA را در حوزه این مسایل به خوبی برطرف کرده است.