مدیریت زنجیره تامین
پریسا حسینی؛ مهدی سیف برقی
چکیده
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان ...
بیشتر
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان تحویل کانال آنلاین، سطح کیفیت سبز، سطح تبلیغات و سطح ردیابی اطلاعات میباشد. محصول سبز از طریق کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق کانال سنتی خردهفروشی به فروش میرسند. دولت جهت تولید محصول سبز و اجرای فناوری بلاکچین یارانه پرداخت میکند. مسئله تحت دو مدل تصمیمگیری متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است که در مدل غیرمتمرکز، بازی استکلبرگ به رهبری تولیدکننده درنظر گرفته شده است و در مدل متمرکز، اعضای زنجیرهتامین تصمیمات خود را به طور یکپارچه اتخاذ میکنند. نتایج نشان داد که زنجیرهتامین در مدل متمرکز دارای بیشترین سودآوری میباشد. همچنین مشاهده گردید در مدل متمرکز تمامی محصولات از کمترین قیمت برخوردار میباشند.
اعظم تاری یان؛ حسام زندحسامی؛ عباس خمسه
چکیده
همواره صنعت ساختوساز اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط زیست داشته است. بهرهگیری از راهبردهای مدیریت زنجیره تأمین سبز برای دستیابی به ساختوساز پایدار، رویکردی موثر برای کاهش آسیبهای وارده بر محیط زیست است. با توجه به مبهم بودن ابعاد، در این پژوهش با اتکا بر رویکرد کیفی و پارادایم تفسیرگرا و روش هفت مرحلهای فراترکیب مولفههای ...
بیشتر
همواره صنعت ساختوساز اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط زیست داشته است. بهرهگیری از راهبردهای مدیریت زنجیره تأمین سبز برای دستیابی به ساختوساز پایدار، رویکردی موثر برای کاهش آسیبهای وارده بر محیط زیست است. با توجه به مبهم بودن ابعاد، در این پژوهش با اتکا بر رویکرد کیفی و پارادایم تفسیرگرا و روش هفت مرحلهای فراترکیب مولفههای موثر بر استقرار مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت ساختوساز تبیین شد. به همین منظور 728 پژوهش مرتبط در حوزه مدیریت زنجیره تامین و به ویژه با پسوندهای پایدار، سبز، معکوس، شناسایی، بررسی، ارزیابی و غربال شد و در نهایت براساس پروتکل ورود و خروج، تعداد 37 مطالعه در سبد پژوهش کدگذاری شد که در مجموع 73 کد اولیه استخراج و در قالب 13 مفهوم و 4 مقوله دستهبندی شدند. پایایی طبقه بندی براساس ضریب کاپا تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد مولفههای تاثیرگذار بر مدیریت زنجیره تامین سبز براساس چهار مقوله اصلی شامل: عوامل اصلی مدیریت زنجیره تامین سبز، عوامل تسهیل کننده، محرکها و موانع داخلی و خارجی، شناسایی شدند و در نهایت پیشنهاداتی براساس نتایج استخراج شده از این پژوهش به پژوهشگران آتی ارائه گردید.
مدیریت زنجیره تامین
محمدرضا منجذب؛ محمدکاظم صیادی؛ محمدجواد فرصیاد
چکیده
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول ...
بیشتر
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول دو زنجیره تامین سبز و غیرسبز با یکدیگر رقابت داشته و دولت حضور ندارد. در مدل دوم دولت برای استفاده از زنجیره تامین سبز فرهنگسازی انجام میدهد و در مدل سوم از زنجیره تامین غیرسبز مالیات اخذ میکند. تابع هدف دولت رفاه اجتماعی است. در هر دو مدل مداخله دولت، بازی به صورت استاکلبرگ است. برای حل مدل از روش تحلیل عقبگرد استفاده میشود. این روش روند استنتاج رو به عقب در مسائل با مراحل محدود، با هدف بدست آوردن اقدام بهینه در هر مرحله است. برای محاسبات ریاضی و بدست آوردن متغیرهای تصمیم، نرم افزار متلب و میپل به کار رفته است. نتایج نشان میدهد که در صورت دخالت دولت به صورت فرهنگسازی آسیبهای زیستمحیطی کمتر میشود. نتیجه دیگر این است که شرایط افزایش رفاه اجتماعی در حالت فرهنگ-سازی مشخص میشود. همچنین این امکان برای زنجیره تامین سبز فراهم میشود در صورت برقراری روابطی معین میان پارامترها قیمت خود را بالا ببرد. در مدل اخذ مالیات اگر دولت هدف خود را بیشینه کردن رفاه اجتماعی قرار دهد، تحت هر شرایطی رفاه اجتماعی نسبت به حالت عدم حضور دولت افزایش مییابد.