نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان
2 استاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال،
چکیده
امروزه بسیاری از سازمان ها درگیر نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی هستند و عملکرد
مسئولیت « تأمین کنندگان را در این زمینه اندازه گیری می کنند؛ ازجمله این موارد، بررسی تأثیری است که
می تواند بر انتخاب تأمین کننده داشته باشد. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی جهت انتخاب » اجتماعی شرکت
تأمین کنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر خبرگان، موضوع
در قالب 4 بعد )تعهدات سازمانی، شرایط کاری کارکنان، تعهد به جامعه و حقوق شهروندی، تعهدات اخلاقی،
تعهدات زیست محیطی( و 84 شاخص مورد شناسایی قرار گرفت؛ سپس پرسشنامه ماتریسی ساخت یافته برای
تعیین ارتباطات بینابینی این شاخص ها تدوین گردید. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدل سازی
تمرکز بر توسعه « ساختاری تفسیری، تحلیل و در 9 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص
در بالاترین سطح قرار گرفت. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخص ها نسبت به هم در » پایدار
ماتریس قدرتِ نفوذ وابستگی، موردبررسی قرار گرفت. طبق یافته ها پرنفوذترین شاخص در ماتریس قدرت -
است؛ لذا تحقق - » ارائه آموزش های مرتبط با مسئولیت اجتماعی به تأمین کنندگان « نفوذ وابستگی، شاخص
مسئولیت اجتماعی شرکت در انتخاب تأمین کنندگان درگرو آموزش آن هاست و شرکت می باید با این نگرش،
برنامه های درازمدت خود را بر مبنای آموزش مسئولیت اجتماعی به تأمین کنندگان طراحی نماید
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Interpretative Structural Model on Effective Factors of The Suppliers’ Selection Based on CSR
نویسندگان [English]
- Reza Esmaeilpour 1
- Adel Azar 2
- Mohammad ShahMohammadi 3
چکیده [English]
Nowadays many organizations involved in environmental, social and economic concerns and measure supplier performance on the fields; including the effect that "corporate social responsibility" could have on the suppliers’ selection. The aim of this study is determine of a model to selection of suppliers based on corporate social responsibility. By a review of research literature and obtaining the opinion of experts, the issues were identified in the 5 dimensions (organizational commitment, employee, commitment to society and citizenship, moral commitments, environmental commitments) and 17 indicators. Then the matrix structured questionnaire was developed to determine the intermediate relationship of these indicators. Questionnaire's obtained data analyses using ISM so it was traced 6 levels in an interactive network that indicator "focus on sustainable development" was at the highest level. Also, influence and dependence of the indicators relative to each other on the matrix influence-dependence was evaluated. The most influential indicator in the matrix influence-dependence is "Providing relevant training in CSR to the suppliers”; so the implementation of Corporate Social Responsibility in the selection of suppliers depends on their training and to be with this attitude, long-term plans would be design on the basis of social responsibility training specifically for suppliers
کلیدواژهها [English]
- Corporate Social responsibility
- Supplier Selection
- ISM
امیدوار، علیرضا؛ ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها، تکمیلکننده و جایگزین سیاستها و وظایف دولت، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی سازمانها، شماره21، 1390.