شناسایی شاخص‌های کلیدی استراتژیک با استفاده از برنامه ریزی خطی در شرکت بازرگانی دولتی کرمان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان

2 استادیار مدیریت دولتی، دانشکده ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان.

3 کارشناسی ارشد رشته مدیریت گرایش سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه ولی عصر(عج)

4 کارشناس ارشد(M.A) معاون فنی و مدیر انرژی شرکت بازرگانی دولتی

چکیده

امروزه یکی از مشکلات اساسی سازمان‌ها، در ایجاد نظام ارزیابی عملکرد، شناسایی شاخص‌های کلیدی مناسب است. در بین الگوهای ارزیابی و عملکرد، در سالهای اخیر، کارت امتیازات متوازن از اقبال بیشتری برخوردار بوده است؛ اما در عمل بسیاری از پروژه‌های ارزیابی متوازن با شکست مواجه می‌شوند. از مهمترین دلایل شکست در استقرار نظام ارزیابی متوازن ضعف در انتخاب شاخص‌های کلیدی مناسب است. لذا این پژوهش به کمک مدل اصلاح شده کارت امتیازات متوازن و بکارگیری برنامه ریزی خطی سعی در بکارگیری روشی مناسب جهت ارائه مدلی برای انتخاب تعداد مناسب شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌باشد و نتایج اجرایی این رویکرد را به صورت موردی در شرکت بازرگانی کرمان ارئه می‌دهد. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش، از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را 71 نفر از کارکنان فنی پروژه‌ها و تاسیسات ذخیره سازی شرکت بازرگانی دولتی کرمان که 10نفر از آنها از مدیران این شرکت بودند تشکیل می-دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Identification of Strategic key Indicators using a Linear Programming in State Commercial Company in Kerman

نویسندگان [English]

  • Nasser Shahsavari-Pour 1
  • Hosein Kazemi 2
  • Morteza Hoseinzadeh 3
  • Daryoosh Maheri 4
  • shahla heydarbeigi 3
1 Department of Industrial Management, Vali-e-Asr university, Rafsanjan, Iran
2 Assistant Prof.of Public Management, Faculty of Management & Economics, Vali-e- Asr, University of Rafsanjan, Iran
3 MSc. Student, Department of Management,Vali-e- Asr University of Rafsanjan, Iran.
4 M.A. degree, Technical Manager and Director of Energies in Government Trading Company, Kerman, Iran
چکیده [English]

Nowadays, one of the basic problems of organizations, in establishing the system of performance evaluation, is to identify the key indicators. In recent years, among the valuation models and performance, it has been more attention to the balanced scorecard; but many of the balanced assessment projects face up to fail in action. The most important reasons behind the failure in the establishment of a weak balanced assessment is in the selection of the appropriate key indicators. Hence, this study tried to applying an appropriate method for providing a model for the selection of the performance appropriate key indicators by the help of the modified balanced scorecard model and the use of a linear programming and the Operating consequences of this approach will present as a case at Commercial Company in Kerman. This study is an applied research, its method is descriptive – analytic one. The population included 71 members of the technical staff of projects and storage installations of state Commercial Company in Kerman that 10 members were the managers of the company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance evaluation
  • Key indicators
  • Linear Programming
  • Strategic planning
حمدوند، علی محمد؛ جانشاهی، حسن، تربتی، امیر، آرمان مهر، مسلم(1390). طراحی نقشه راهبرد با استفاده از نگاشت­های ادراکی فازی، توسعه انسانی پلیس. شماره39.صفحات 39-54

اکبریان، مجتبی.(1393). ترسیم نقشه استراتژی در کارت امتیازی متوازن با استفاده از روش دیمتل. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال دوازدهم،صفحات 133-154.

بهروزی، محمد؛ صمیمی، سمیه (1395). نقش کارت امتیازی متوازن در ازیابی عملکرد مدیران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال هفتم. شماره2.پیاپی26، صفحات  95-108.

حریری، نجلا؛ صراف­پور، سحر (1393). ارائه شاخص­های ارزیابی عملکرد کتابخانه­های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن. فصلنامه دانش شناسی. سال هفتم، شماره27، صفحات 31-42

خاتمی، بهزاد، مهدی زاده، هدایت(1390). مطالعه تطبیقی و ارزیابی مدلهای برناممه­ریزی راهبردی و ارائه یک چهار چوب جدید برای برنامه­ریزی. مدیریت فردا . سال ششم.صفحات 33-53

رضائی منش، بهروز، فریور، فروه(1393). سنجش اثر بخشی برنامه­ریزی استراتژیک برایسون بوسیله هوشین کانری. پژوهش­های مدیریت راهبردی، سال بیستم، شماره54. صفحات 37-62

سیف الدین اصل، امیر علی؛ ثقفی، فاطمه، ذوالفقار زاده، محمد مهدی، حمیدی، مهدی، عسکریان، محمد(1395). استخراج شاخص­های کلیدی توسعه پژوهش با روش دلفی فازی ایشاکاوا برای بخش بهداشت و درمان. فصلنامه راهبرد، سال بیست و پنجم. شماره81، صفحات 5-26

شریعتی، رضا؛ افخمی اردکانی، مهدی(1395). شناسایی و اولویت بندی شاخص­های ارزیابی عملکرد مراکز تحقیق و توسعه بر اساس مدل کارت امتیازات متوازن. ماهنامه علمی ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز.شماره137. صفحات 25-32

ضرغام بروجنی، میر فخرالدینی(1391). رتبه بندی شاخص­های ارزیابی عملکرد خدمات هتل با رویکرد کارت امتیازات متوازن(BSC) و تاپسیس فازی. مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری سال اول. شماره1. صفحات 82-59

فلاح جلو دار، مهدی( 1395). ارزیابی کمک به کمک مدل ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و کارت امتیازی متوازن مطالعه موردی صنعت بانکداری. پژوهش­های نوین در ریاضی، سال دوم. شماره پنجم.صفحات 5-27

کاپلان، رابرت؛ دیوید، نورتون(1384). سازمان راهبرد محور، ترجمه پرویز بختیاری، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.

کاپلان، رابرت؛ دیوید، نورتون (1384). نقشه استراتژی تبدیل دارائی نامشهود به پیامد­های مشهود، ترجمه ، دیوید؛ اکبری، حسین؛ سلطانی مسعود، ملکی، امیر. تهران، آسیا

 

Agarwal, R., Grassl, W. and Pahl, J. (2012). Meta-SWOT: introducing a new strategic planning tool. Journal of Business Strategy, 33: 12-21.

Ali, K., Zohreh, S. and Keshavarzi, R. (2012). The Effect of System Thinking Skills’ Instruction on Improvement of Managers’ Irrational Beliefs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 1002-1005.

Armitage, Howard M, & Scholey, Cam. (2006). Using Strategy Maps to Drive Performance: CMA Canada.

Asosheh, Abbas, Nalchigar, Soroosh, & Jamporazmey, Mona. (2010). Information technology project evaluation: An integrated data envelopment analysis and balanced scorecard approach. Expert Systems with Applications, 37(8), 5931-5938

Bailey, John, N(1981). Strategich Planning: Lead Your Association With a Plan For Tomorrow. Leadership Magazing, Spring,26-29

Cabrera, D., Colosi, L. and Lobdell, C.( 2008). Systems thinking. Evaluation and program planning, 31: 299-310.

Cardinaels, Eddy, & van Veen-Dirks, Paula MG. (2010). Financial versus non-financial information: The impact of information organization and presentation in a Balanced Scorecard. Accounting, Organizations and Society, 35(6), 565-578.

Carroll, R. F. and Tansey, R. R. (2000). Intellectual capital in the new Internet economy–its meaning, measurement and management for enhancing quality. Journal of Intellectual Capital, 1: 296-312

Choo, C. W. and Bontis, N. (2002). The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge. New York: Oxford University Press.

Gurd, B. and Gao, T. (2007). Lives in the balance: an analysis of the balanced scorecard (BSC) in healthcare organizations. International Journal of Productivity and Performance Management, 57: 6-21.

Hua Tan, Kim, & Platts, Ken. (2004). The connectance model revisited: a tool for manufacturing objective deployment. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(2), 131-143.

Huang, H.-C. (2009). Designing a knowledge-based system for strategic planning: A balanced scorecard perspective. Expert Systems with Applications, 36: 209-218.

Johanson, U., Mårtensson, M. and Skoog, M. (2001a). Measuring to understand intangible performance drivers. European Accounting Review, 10: 407-437.

Kanga ,J-S., Chiangb, C-F., Huangthanapanc, K., Downing. S (2015). Corporate social responsibility and sustainability balanced scorecard The case study of family-owned hotels. International Journal Hospitality Management. 48. 124- 134

Kaplan, R. & Norton, D. (2008). Execution Premium, Harvard Business School Press.

Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992). The Balanced Scorecard- Measures that drive performance. Harvard business Review. January-february.71-79

Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1996).Using the balanced scorecard as a strategic measure mentsystem. . Harvard business Review. January-february

Kaplan, R. S. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Press.

Kaplan, R. S. and Norton, D. P. 1996. Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard business review, 74: 75-85.

Kaplan, Robert S, & Norton, David P. (1996). The balanced scorecard: translating strategy into action: Harvard Business Press.

Kenyon, Daviod, A.(1997). Strategic planning with the  hoshinProcess”. Quality Digest. vol. 7, no5

Lin, C.-T. and Tsai, M.-C. (2009). Development of an expert selection system to choose ideal cities for medical service ventures. Expert Systems with Applications, 36: 2266-2274.

Luftman JN, Lewis PR, Oldach SH.(1993). Transforming the  Enterprise: The Alignment of Business and Information  Technology Strategies. IBM Systems Journa; 32(1): 198–221.

Milis, Koen, & Mercken, Roger. (2004). The use of the balanced scorecard for the evaluation of information and communication technology projects. International Journal of Project Management, 22(2), 87-