طراحی یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری برای ارزیابی مشتریان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه الزهرا، تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه الزهرا، تهران

چکیده

در این مقاله یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری جهت ارزیابی مشتریان ارائه می شود. این سیستم به خصوص می تواند در شرکت های انحصاری کاربرد داشته باشد. این مقاله توسعه یافته پژوهش چامودراکاس و همکاران است که در آن صرفا بر اساس یک مدل تاپسیس فازی ارزیابی و انتخاب مشتریان صورت گرفته است. مدل پیشنهادی شامل 6 روش مختلف است که کاربر می تواند به دلخواه از بین آنها یکی یا ترکیبی را انتخاب کند. سیستم نرم افزاری مربوطه به زبان برنامه نویسی نوشته شده است. جهت نمایش عملکرد سیستم، بخش های اصلی آن به همراه یک مثال عددی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Decision Support System for Customer Evaluation

نویسندگان [English]

  • Mehdi Seifbarghy 1
  • Chero Ziaei Naghshbandi 2
چکیده [English]

In this paper, a Decision Support System (DSS) is developed in order to evaluate customers. The addressed system can specially be applied in captive markets. This paper extends Chamodrakas et al. [8] in which the customer evaluation in order to customer selection is executed using a fuzzy TOPSIS method. The proposed DSS includes 6 different models and the user can select among them. The system is coded utilizing C# programming language. To present the system performance, some parts of the system are presented along with a numerical problem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decision Support Systems
  • Customers evaluation
  • Captive
  • Multi-Criteria Decision Making