Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 M.A. in Management Information Systems, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

The present research has done in Iran Insurance Company (Tehran Branch) in the year of 2016. The aim of this research is to study the effect of organizational social network features (Individual factors including: knowledge self-efficacy, enjoyment of helping and social factors include: social interaction ties, norm of reciprocity) on knowledge sharing activities and job performance. This applied research method is descriptive and survey. Literature review and field study have been used to collect information. The statistical population of this study included 230 employees (mainly experts) of Iran Insurance Company staff in Tehran. A group of 143 employees was selected as the sample for research through Cochran’s formula. Data was gathered by questionnaires and regression analysis was performed using SPSS and LISREL software to examine the hypotheses and Variables in quantitative method have been reviewed and evaluated by using structural equation and also confirmatory factor analysis. The results show that knowledge self-efficacy, enjoyment of helping, social interaction ties and norm of reciprocity have a positive effect on knowledge sharing activities which affect a person's job performance. Also, organizational social networks enable individuals to gather and share their work knowledge.

Keywords

 
منابع
    - اثرزاده،رضا ؛ بجانی، حسین و ملکی نیا،عماد. (1390)، بررسی خودکارامدی نیروی انسانی در سازمانها و ارائه ی الگوی مفهومی برای سنجش آنها ، دوماهنامه ی توسعه ی انسانی پلیس،سال هشتم، شماره37،ص95-117
    - باستانی، سوسن ؛کمالی،افسانه و صالحی هیکویی،مریم. (1387)، سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال شانزدهم،شماره61 ،ص42-81
      - حاجی زاده،ابراهیم و اصغری، محمد.(1390)، روش های و تحلیل های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و 
بهداشتی، جهاد دانشگاهی ، چاپ اول
    - حجازی، الهه و شکوری فر،معصومه (1387) ، رابطه پاسخ های رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نسبت ،هدف اجتماعی و ادراک خودکارآمدی کودکان، روانشناسی و علوم تربیتی، دوره ی جدید،سال چهارم،شماره ی ،ص47- 65
    - حسین زاده،پری و عبدالهی ،معصومه.(1394)، اشتراک دانش در عصر وب2 ،کتاب مهر، شماره 17و18، ص80-97.
    - خضری،آذر .(1388)، نقش خودکارآمدی ارزش تکلیف اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی، آزمون مدل علمی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
    - رحیمی، سعید.(1394) ، تاثیر جوکاری و شبکه اجتماعی بر انگیزه فعالیتهای داوطلبانه. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبائی.
    - رستگار،عباسعلی و مقصودی ،طاهره.(1395)، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش ،فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)،سال بیست و پنجم، شماره80 ،بهار و تابستان 95 ،صفحات157-182.
    - سلیمانی پور، روح الله(1389)، شبکه های اجتماعی، فرصتها و تهدیدها، فصلنامه ره آورد نو، شماره 31، ص14-19.
    - شارع پور، محمود و آرمان، فاطمه .(1393) ،تاثیر سرمایه اجتماعی بر نوع دوستی در شهر  تهران، فصلنامه علمی و پژوهشی امداد و نجات ،سال ششم ، شماره1،ص66-78.
    - شارع پور،محمود(1386)، نقش شبکه های اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت ،شماره91.ص6-9.
    - صلیبی ، ژاسنت. (1390) ، تحلیلی بر سهم ارتباطات غیر کلامی در کنش متقابل اجتماعی، جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ ،سال دوم، شمارة دوم  ، صص 101 -119.
    - عباس زاده،محمد؛ مقتدایی ،لیلا و حسین پور،ابراهیم .(1388) ،  تعامل اجتماعی و کیفیت ایده های تولید شده دانشگاهی ، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،سال ششم، شماره2 ، ص 28-1.
    - عسگری ،بهمن و دیگران .(1392) ، ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد شغلی کارکنان ادارات کل ورزش جوانان استانهای غربی ایران، نشریه مدیریت و فیزیولولوژی ورزشی شمال، دوره اول،شماره دوم،ص 19-28
     - علی زاده ، ندا ؛ پزشکی راد، غلامرضا و صدیقی، حسن.(1390)، بررسی نگرش اعضای هیئت علمی پیرامون تسهیم دانش در موسسات آموزش عالی ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.
     - موذن،زینب و دیگران. (1390)، بررسی عوامل موثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی استان تهران ، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، سال اول، شماره 5،ص115-134.
 
    - Blomquist ,T., Dehghanpour, A., & Thomas ,J. (2016) . Project management self-efficacy as a predictor of project performance: Constructing and validating a domain-specific scale. International Journal of  Project Management, 34 ,pp.1417–1432
    - Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), pp.210-230
     - Chen, C. J., & Hung, S. W. (2010). To give or to receive? Factors influencing members'
knowledge sharing and community promotion in professional virtual communities. Information & Management, 47(4), pp. 226-236
    - Cheung, C. M., Lee, M. K., & Lee, Z. W. (2013). Understanding the continuance intention of knowledge sharing in online communities of practice through the post-knowledge-sharing evaluation processes. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(7), pp.1357-1374
    - Chiu, C. M., Hsu, M. H., & Wang, E. T. (2006). Understanding knowledge sharing in
virtual communities: an integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support System, 42(3), pp. 1872- 1888.
    - Conner, T. (2011). Better communication Result. http://ad.yield manager.com/st? ad- type= information&ad- size
    - Curtis, L., Edwards, C., Fraser, K. L., Gudelsky, S., Holmquist, J., Thornton, K., et al. (2010). Adoption of social media for public relations by nonprofit organizations. Public Relations Review, 36(1), pp. 90- 92
    - Fulk, J., & Yuan, Y. C. (2013). Location, motivation, and social capitalization via enterprise social networking. Journal of Computer-Mediated Communication,19(1), pp. 20–37.
    - Hess, K. (2013). Tertius tactics: “mediated social capital” as a resource of power for
traditional commercial news media. Communication Theory, 23(2), pp. 112-130
    - Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), pp.59- 68.
    - Kwahk,k., & Park, D. (2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior, 55, pp. 826-839
    - Lee, J. M., & Kwahk, K. Y. (2010, November). The effects of social media usage on job performance: with a focus on the mediational role of knowledge sharing and decision making participation. In Proceedings of 2010 fall knowledge management conference.
    - Leonardi, P. M., Huysman, M., & Steinfield, C. (2013). Enterprise social media: definition, history, and prospects for the study of social technologies in organizations. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(1), pp. 1-19.
    - Lin, T. C., & Huang, C. C. (2010). Withholding effort in knowledge contribution: the role of social exchange and social cognitive on project teams. Information & Management, 47(3), pp.188-196
    - Mäntymäkia, M., & Riemer, K. (2016). Enterprise social networking: A knowledge management perspective. International Journal of Information Management ,36, pp. 1042–1052.
 
    - Piskorski, M. J. (2011). Social strategies that work. Harvard Business review, 89(11), pp.116-122.
    - Riemer, K., Finke, J., & Hovorka, D. (2015). Bridging or bonding: do individuals gain social capital from participation in enterprise social networks? In Proceedings of the international conference on information systems .
    - Vuori, V., & Vaisanen, J. (2009, November). The use of social media in gathering and sharing competitive intelligence. In Proceedings of  International Conference on electronic business