نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
3 کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
نظریه بنیادین چارچوب نظری بسیار موثری را به منظور تحلیل محتوای اطلاعات کیفی جمع آوری شده در سخنرانی ها، مناظره ها، میزگردهای مباحثاتی، مقالات و علی الخصوص مصاحبه ها به پژوهشگران علوم انسانی ارائه می دهد.
این نظریه بعنوان یک روش نوین تحقیق برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی در دهه 1960 مطرح و برای اولین بار توسط گلاسر و استراوس در 1967 معرفی گردید. شالوده اصلی نظریه بنیادین، استخراج کدها، مفاهیم و طبقه بندی ها می باشد. در این مقاله به تشریح این نظریه، نکات و هسته اصلی، ملاحظات و چگونگی کاربرد آن در شش گام پرداخته شده است. در گام اول مبانی نظری در گام های دوم و سوم به نحوه کدگذاری و استخراج کدها و در گام چهارم، تلفیق کدها و ایجاد مفاهیم اصلی نظریه بنیادین، مورد بررسی قرار گرفته و در گام پنجم مراحل مختلف تحلیل مقایسه ای گلاسر و استراوس برای ایجاد طبقه بندی ها و بلاخره در گام ششم به دلایل و چگونگی کاربرد نظریه بنیادین به همراه چکیده ای از گام های پیشین در قالب یک مثال پرداخته شده است.
نتایج بررسی هایی که توسط گلاوسر و استراس انجام شده بیانگر این است که می توان از این نظریه بعنوان رویکردی مطمئن، به منظور کشف حقایق و واقعیات نهفته در پشت واژه ها کلمات و جملات بهره جست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Attitude Assessment in Management Studies by Likert Scale
نویسندگان [English]
- Jahanyar Bamdad Sufl 1
- Saeed Shahbaz Moradi 2
- Majid Salimi 3
1
2
3
چکیده [English]
Building a research questionnaire and using assessment tools play a crucial role in social, management and behavioral sciences. Scales and questionnaires are deemed wrongly as the same tools, but in spite of the similarities that are basically and technichally different. Although, making a research scale or questionnaire may seem quite an easy job for son researchers, gathered results by these tools are normally miles away fro the reality. By this token, it necessitates some technical skills and scientif background.
This article is to study the likert Scale, introduced by R. Likert in 193 as the most commonly used assessment tools and the most recent published researches' findings are explored to build and statically analy: the produced results developed by likert Scale.
کلیدواژهها [English]
- Scale
- Likert
- Attitude
- questionnaire
- Item