مدیریت تولید و عملیات
سرمایه اجتماعی و قابلیت های نوآوری در روابط خریدار- تامین کننده: نقش ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری

ابولفضل کزازی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ رضا کیانی ماوی؛ محسن هوشنگی سالانقوچ

دوره 20، شماره 64 ، فروردین 1401، ، صفحه 35-61

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2022.58477.2606

چکیده
  شرکت ها به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در شرایط کنونی ارتقاء قابلیت های نوآوری یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قابلیت های نوآوری در روابط خریدار-تامین کننده در حضور ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری است. نمونه آماری ...  بیشتر

زمان بندی چند پروژه ای بهینه با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان و کیفیت در زنجیره تامین ساخت و ساز :الگوریتم ژنتیک ترکیبی

هیرش گل پیرا؛ عرفان بابایی تیرکلایی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ فایق ظاهری

دوره 19، شماره 61 ، تیر 1400، ، صفحه 65-93

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2021.44871.2354

چکیده
  هرچندکه صنعت ساخت‌و‌ساز، به ویژه به دلیل رابطه آن با سایر بخش‌های اقتصادی یکی از مهمترین شاخه‌هایی است که نقش کلیدی در رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کند، زنجیره تأمین ساخت و ساز کمتر مورد توجه محقیق قرار گرفته است. از این رو طراحی زنجیره تأمین ساخت و ساز نه تنها برای شرکت‌های عمرانی، بلکه برای دولت‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار ...  بیشتر

ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی به روش استدلال مبتنی بر مورد (CBR)

امیر خرمی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی

دوره 18، شماره 59 ، دی 1399، ، صفحه 79-116

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2018.18574.1660

چکیده
  ارزیابی ریسک اعتباری یکی از موضوعات اساسی برای بانک­ها و مؤسسات­مالی بوده که مدل­های مختلفی برای این منظور توسعه یافته است. این پژوهش با استفاده از مدل استدلال مبتنی بر مورد (CBR) و در نظر گرفتن یک بانک اطلاعاتی از مشتریان اعتباری بانک به ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی می­پردازد. در این راستا 9 معیار مطابق با نظر ...  بیشتر

تأثیر ویژگی های شبکه اجتماعی سازمانی بر عملکرد شغلی با نقش میانجی گری فعالیت های تسهیم دانش

محمد تقی تقوی فرد؛ فائزه عبدلی مسینان

دوره 18، شماره 57 ، تیر 1399، ، صفحه 175-212

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2017.17638.1631

چکیده
  پژوهش حاضر تحت عنوان" تأثیر ویژگی های شبکه اجتماعی سازمانی بر عملکرد شغلی با نقش میانجیگری فعالیت های تسهیم دانش" در محدوده زمانی سال1395 در شرکت بیمه ایران تهران انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی‌های شبکه اجتماعی سازمانی(عوامل فردی شامل: خودکارآمدی دانش ، لذت بردن از کمک و اجتماعی شامل : پیوندهای متقابل اجتماعی ، هنجارهای ...  بیشتر

تعیین ارزش شبکه اجتماعی سازمانی از دیدگاه مدیریت دانش

محمد تقی تقوی فرد؛ فائزه عبدلی مسینان

دوره 17، شماره 54 ، مهر 1398، ، صفحه 31-65

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2019.17584.1628

چکیده
  این مقاله از دیدگاه مدیریت دانش درخصوص شبکه اجتماعی سازمانی بهره می برد. ما به این سوال پاسخ می دهیم که کارکنان چگونه از شبکه اجتماعی سازمانی در جهت ایجاد ارزش و تقویت مدیریت دانش استفاده می کنند همچنین به بررسی اشکال استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی و ارزش آن برای مدیریت دانش می پردازیم. در این تحقیق به پنج کارکرد شبکه اجتماعی که شامل: ...  بیشتر

طراحی مدل شبیه سازی زنجیره تامین حلقه بسته سبز و قیمت گذاری محصول در حضور رقیب

سمیرا پارسائیان؛ مقصود امیری؛ پرهام عظیمی؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 17، شماره 52 ، فروردین 1398، ، صفحه 153-202

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2018.34709.2125

چکیده
  توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن ...  بیشتر

ارائه یک رویکرد ترکیبی مبتنی بر تحلیل چند معیاره رضایت و تحلیل پوششی داده های شبکهای سه مرحلهای برای ارزیابی کارایی خدمات شعب بانک ملی ایران

کاوه خلیلی دامغانی؛ محمد تقی تقوی فرد؛ کیارث کرباسچی

دوره 14، شماره 40 ، فروردین 1395، ، صفحه 75-109

http://dx.doi.org/10.22054/jims.2016.3911

چکیده
  هدف اصلی در این مقاله، ارزیابی کارایی نسبی هر کدام از مراحل ارائه خدمت به مشتریان در شعب بانک ملی است. یکفرایند سه مرحله ای به عنوان نتایج متوالی از ارائه خدمات به مشتریان بانک تعریف شده است. این فرایند از اجزایی هچونانتظارات مشتریان، رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان تشکیل شده است. برای ارزیابی کارایی نسبی 34 شعبه بانک ملی،یک روش ترکیبی ...  بیشتر

طبقه بندی متقاضیان تسهیلات اعتباری بانکی با استفاده از داده کاوی و منطق فازی

محمد تقی تقوی فرد؛ احمد نادعلی

دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، ، صفحه 85-107

چکیده
  در این پژوهش، هدف، بهره گیری از ابزارهای داده کاوی و منطق فازی برایطبقه بندی مشتریان تسهیلات اعتباری می باشد به طوریکه ابهامات و عدم قطعیت رادر خصوص طبقات مشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.روش کار بدین شکل می باشد که طبق یک فرایند استاندارد داده کاوی، داده هایمشتریان سابق بانک سامان جمع آوری و پالایش شده و ...  بیشتر

استفاده از روش تصمیم گیری خاکستری به منظور رتبه بندی شاخص های کلیدی عمل کرد و افزایش اثر بخشی برنامه های استراتژیک

محمد تقی تقوی فرد؛ امیر مهدی ملک

دوره 9، شماره 22 ، مهر 1390، ، صفحه 135-165

چکیده
  شاخص های کلیدی عمل کرد سازمان را در تعیین و اندازه گیری میزان پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف و مقاصد سازمان، کمک می نمایند. شاخص های کلیدی عمل کرد برنامه ای، اثر بخشی را اندازه گیری می نماید. انتخاب این شاخص ها، به دلیل آنکه قضاوت تصمیم گیرندگان در میزان اهمیت و ارجحیت هر یک از گزینه ها و یا معیارهای هر یک از شاخص ها، در شرایط عدم قطعیت ...  بیشتر

تبیین مناسب طرح سازمانی برای آمادگی برای سامانه برنامه ریزی جامعه منابع سازمان ؛ رویکرد مورد کاوی تطبیقی

محمدرضا تقوا؛ مهرداد کازرونی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمد رحمانی

دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، ، صفحه 183-211

چکیده
  یکی از جنبه های مهم برنامه ریزی جامع منابع سازمان هم برای مجریان و هم برای محققین ملاحظات اجرایی است. در حالی که شرکت ها در سراسر دنیا سرمایه گذاری های هنگفتی روی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان کرده اند اما دیده شده که اجرای این سیستم ها مشکلات غیر منتظره ای را بهمراه داشته و تحقق مزایایی نهایی آن در هاله ای از ابهام ...  بیشتر

تعیین شاخص های کلیدی جهت استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت

محمد تقی تقوی فرد؛ اسحاق سعیدی رباط

دوره 3، شماره 9 ، تیر 1384، ، صفحه 1-27

چکیده
  این تحقیق به بررسی فرایند استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت پرداخته  است. پژوهش مذکور با محوریت تعیین شاخص های کلیدی، استقرار فناوری اطلاعات در یک موسسه خدماتی را مورد بررسی قرار داده است. در راستای انجام این تحقیق از روش دونابدیان برای طبقه بندی شاخص ها و روش اریکسون – پنکر برای مدلسازی فرایندها چه فرایندهای وضع موجود و چه ...  بیشتر