نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
یکی از ملاحظاتی که میتواند در برنامهریزی تولید ادغامی لحاظ شود؛ ترجیحات مدیریتی است که در مقاله حاضر، ضمن درنظرگیری آن، رویکردی پیشنهاد شده که در یک شرکت تولیدکننده شیرهای گاز طراحی و پیادهسازی شده است. در فاز اول از رویکرد پیشنهادی، ملاحظات موردنظر مدیریت و ترجیحات تولید محصولات مختلف با استفاده از یک روش تصمیمگیری چندشاخصه تعیین شده و به عنوان ورودی به فاز دوم وارد میشوند. با توجه به تفاوت ماهیت و بعد شاخصها، در فاز اول از یک روش غلبه نسبی استفاده شده است. در فاز دوم، با درنظرگیری نیازهای شرکت مورد بررسی، مدل بهینهسازی چندهدفه خطی عددصحیح مختلط به صورت قطعی طراحی شده که علاوه بر تابع هدف بیشینهسازی سود، ترجیحات تولیدی را نیز در انتخاب محصولات اعمال نموده و تابع هدف سوم بر کمینهسازی محصولات نیمهساخته متمرکز است. برای حل مدل چندهدفه، از روش محدودیت حدی تقویتشده استفاده گردیده که مجموعهای از جوابهای کارا ایجاد مینماید و تصمیمگیرنده قادر خواهد بود با تبادل بین سه تابع هدف، مناسبترین جواب موردنظر خود را انتخاب نماید. به عنوان مثال، مدیران ارشد متوجه خواهند شد تا چه اندازه از مقدار بهینه سود فاصله گرفته و در مقابل ترجیحات تولیدی را تامین یا محصولات نیمهساخته را کاهش دهند. مقایسه نتایج عددی ارایه شده با مقادیر واقعی عملیاتی سازمان نشان داد که با بهکارگیری مدل برنامهریزی تولید ادغامی پیشنهادی در نمونه موردی، میزان سود کارخانه به میزان 33% ، مطلوبیت تولید خانواده محصولات 28% و کالای نیمه ساخته 56% بهبود داده شدهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A multi-product multi-objective optimization model for aggregate production planning considering production preferences: A case study
نویسندگان [English]
- Majid Shakhsi-Niaei 1
- Fateme Ghayoor 2
1 Department of Industrial Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
2 School of Industrial Engineering, Iran University of Science & Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
Aggregate production planning is a multi-objective problem which is influenced by managerial preferences which is rarely considered with these preferences in many researches. In this paper, a multi-product multi-objective aggregate-production-planning model has been proposed and implemented in an industrial ball-valves manufacturing company. In the first phase, preferences of various product groups have been determined via a multiple-attribute-decision-making method which is used as an input for the second phase. To do this, one of the outranking methods has been used because of the variety in the dimension and the nature of different attributes. In the second phase, a deterministic multi-objective mixed-integer mathematical model has been designed considering the needs of the company. This model not only concentrates on the benefits, but also considers the preferences of the products. The third objective function is decreasing work in process. To solve this model, ϵ-constraint method has been used leading to a set of Pareto-optimal solutions, enabling the decision-maker to choose the best solution by trading off between the three objective functions. So top managers are able to decide how to provide product preferences and how to decrease WIP products while the benefits remain reasonable. The results show that using the proposed approach in the case study has improved 35%, 28%, and 56% total benefit, total utility, and WIP products, respectively.
کلیدواژهها [English]
- Aggregate Production Planning
- Multi product
- Multiple-Criteria Decision Making
- Preferences
- Optimization