نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22054/jims.2025.88018.2984

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی مدل بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها در شرایط عدم قطعیت، به دنبال رفع کاستی رویکردهای تک‌بعدی موجود است که پیچیدگی‌های پویا و رفتاری ذینفعان را نادیده می‌گیرند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و توسعه‌ای و از نظر نوع ترکیبی و اکتشافی است. داده‌ها از طریق مصاحبه و پرسشنامه از مدیران و خبرگان ذینفع در فرآیند بین‌المللی‌سازی شرکت‌های کوچک و متوسط که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند، گردآوری شده است. مدل نهایی با استفاده از روش‌شناسی سیستم‌های نرم فازی و مدل‌سازی تفسیری ساختاری فازی توسعه داده شد. مدل نهایی، ابعاد کلیدی برای بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها در شرایط عدم قطعیت را مشخص می‌کند. این ابعاد شامل: پایش روندهای کلان، توسعه اکوسیستم فناوری، پشتیبانی مالی و مشاوره‌ای، توسعه استانداردها، مدیریت روابط ذینفعان، توسعه مراکز آموزشی تخصصی، سیستم‌های هوشمند پیشرفته برای پیش‌بینی، توسعه استراتژی‌های انعطاف‌پذیر ورود، شبکه‌سازی و اتحادهای استراتژیک، بهینه‌سازی کیفیت محصول و فرآیندها، و مدیریت پیچیدگی زنجیره تأمین است. مدل ارائه شده، ابزاری تحلیلی برای درک عمیق‌تر پیچیدگی‌های بین‌المللی‌سازی در شرکت‌های کوچک و متوسط و سیاست‌گذاری‌های مؤثرتر در مواجهه با عدم قطعیت‌های محیط کسب‌وکار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Design of an internationalization model for small and medium-sized enterprises (SMEs) under conditions of uncertainty based on fuzzy soft systems methodology

نویسندگان [English]

  • Faramarz Nouri 1
  • Alireza Fazlzadeh 2
  • Seyedsamad Hosseini 3
  • Samad Rahimiaghdam 3

1 Ph.D. Candidate in Strategic Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Associate Prof., Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

This research aims to design a model for the internationalization of companies operating under uncertainty, seeking to address the shortcomings of existing one-dimensional approaches that ignore the dynamic and behavioral complexities of stakeholders. This research is applied and developmental in terms of its purpose, and mixed and exploratory in terms of its type. Data were collected through interviews and questionnaires from managers and experts involved in the internationalization process of small and medium-sized companies, who were selected through purposive sampling. The final model was developed using fuzzy soft systems methodology and fuzzy structural interpretive modeling. The final model identifies key dimensions for the internationalization of companies under uncertainty. These dimensions include: monitoring macro trends, developing a technology ecosystem, financial and advisory support, developing standards, managing stakeholder relationships, developing specialized training centers, advanced intelligent systems for forecasting, developing flexible entry strategies, networking and strategic alliances, optimizing product quality and processes, and managing supply chain complexity. The presented model serves as an analytical tool for a deeper understanding of the complexities of internationalization in small and medium-sized enterprises and for more effective policymaking in the face of uncertainties in the business environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • SME internationalization
  • uncertainty
  • fuzzy systems methodology
  • ISM