نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
این مقاله از دیدگاه مدیریت دانش درخصوص شبکه اجتماعی سازمانی بهره می برد. ما به این سوال پاسخ می دهیم که کارکنان چگونه از شبکه اجتماعی سازمانی در جهت ایجاد ارزش و تقویت مدیریت دانش استفاده می کنند همچنین به بررسی اشکال استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی و ارزش آن برای مدیریت دانش می پردازیم. در این تحقیق به پنج کارکرد شبکه اجتماعی که شامل: حل مسئله،تولید ایده ها ، به روز رسانی ها ، مدیریت کار،گفتگوهای غیررسمی؛ میباشد، پرداخته میشود.نوع تحقیق کاربردی و با استفاده از پرسش نامه داده های مورد نظر جمع آوری و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آنالیز رگرسیون و نرمافزار SPSS استفاده شده است . جامعه این تحقیق 100 نفر از کارمندان شرکت همکاران سیستم که از شبکه های اجتماعی تخصصی و حرفه ای استفاده می کنند، میباشد و تعداد75 نفر به عنوان نمونه جهت انجام تحقیق از طریق فرمول کوکران انتخاب شده است. جهت بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات اساتید و خبرگان و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته ها در نهایت نشان دادند شبکه اجتماعی سازمانی قادر به ایجاد ارزش برای نوآوری با کمک به افراد در بکارگیری موثر کارکردهای شبکه اجتماعی و غنی سازی توانایی های دانش میباشد و مشارکت موثر در شبکه اجتماعی سازمانی می تواند باعث فعالسازی مدیریت دانش و ایجاد ارزش شود. منظور از ارزشگذاری ارزیابی مزایای استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی برای به دست آوردن دانش موثرمی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determining the Value of Organizational Social Network: Knowledge Management Perspective
چکیده [English]
This article benefits from the perspective of knowledge management on the organization social networks. This study was an attempt to investigate how employees benefit from organizational social networks in order to create value and expand the knowledge management. It also considers different usage of organizational social networks and its value for knowledge management. Also, five functions of social networks have been studied, which includes: problem solving, generating ideas, updates, task management, and informal conversations. This research is an applied one and data was gathered by questionnaires and regression analysis with SPSS software was used as means of data analysis. The community of this study included 100 employees of " Hamkaran System", who use professional social networks. A group of 75 employees was selected as the sample group for research through Cochran's formula. To evaluate the Content validity and reliability of the questionnaire was used of Comments professors and experts and Cronbach's alpha. Results showed that the organizational social network is able to create value for innovation by helping people in effective use of social networking functions and enrich the abilities of knowledge. Effective participation in organizational social networks can cause to active knowledge management and create value. The purpose of valuation is assessment of the benefits of organizational social network to gain effective knowledge.
کلیدواژهها [English]
- Value of organazatinal social network
- knowledge management
- social network applications
185–214