نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، ایران، تهران
چکیده
انتخاب مسیر در شبکههای حملونقل چندوجهی یکی از مسائل کلیدی در مدیریت و برنامهریزی حملونقل است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیدگیهای ناشی از عدم قطعیت، نیازمند رویکردهای پیشرفته در مدلسازی و بهینهسازی است. هدف این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه برای انتخاب مسیر بهینه در شبکه حملونقل چندوجهی است که در آن هزینههای حملونقل، انتشار کربن و انحراف زمان ارسال به حداقل برسد ضمن اینکه ارزش کالا حفظ شود. این مدل با در نظر گرفتن پنجرههای زمانی و مدیریت عدم قطعیت، به دنبال ارائه راهحلهای پایدار برای بهبود عملکرد سیستمهای حملونقل است. در این مدل ظرفیت و تقاضا حملونقل در هر دوره ثابت و هزینهها و زمان غیر قطعی هستند. خروجی حل این مدل انتخاب مسیر و حالات حملونقل به گونهای است که اهداف مدل بهینه شود. همچنین از رویکرد بهینهسازی استوار برای مدیریت عدم قطعیت و ارائه مدلی که در شرایط غیرقطعی نیز قابلیت اطمینان خود را حفظ کند، استفاده شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل، یک مثال عددی شبکه حملونقل چندوجهی با رویکرد برنامهریزی آرمانی حل شده است. نتایج نشان میدهند که مدل پیشنهادی با استفاده از بهینهسازی استوار، انعطافپذیری لازم برای تطبیق با تغییرات را دارد و میتواند به بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینههای عملیاتی کمک کند. همچنین استفاده از رویکرد بهینهسازی استوار در شبکه حملونقل چندوجهی منجر به افزایش تابآوری و کارایی شبکه میگردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A goal programming model for robust routing of multimodal transportation networks under uncertainty
نویسندگان [English]
- Maryam Tajik Khaveh 1
- Maryam Daneshvar 2
- Seyed Hossein Razavi Hajiagha 1
1 Department of Management, Faculty of Management and Finance, Khatam University, Tehran, Iran.
2 Department of Management, Faculty of Management and Finance, Khatam University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Route selection in multimodal transport networks is a key issue in transport management and planning that require advanced modeling and optimization approaches due to the multimodal nature and complexities arising from uncertainty. This study aims to develop a multi-objective mathematical model for optimal route selection in multimodal transportation networks, simultaneously minimizing transportation costs, carbon emissions, and delivery time deviations while preserving cargo value. This model, by considering time windows and uncertainty management, seeks to provide sustainable solutions to improve the transport system’s performance. In this model, transport capacity and demand are assumed fixed in each period, and costs and time are uncertain. The output of the model determines optimal routes and transport modes to achieve the defined objectives. Also, a robust optimization approach has been used to manage uncertainty and provide a model that maintains its reliability even under uncertain conditions. In order to validate the model, a numerical example of a multimodal transportation network is solved using goal programming approach. The results show that the proposed model using robust optimization has the necessary flexibility to adapt with changes and can help improve the quality of service and reduce operating costs. Also, using the robust optimization approach in a multimodal transportation network leads to increased resilience and network efficiency.
کلیدواژهها [English]
- Routing
- Multimodal Transportation network
- Robust Optimization
- Uncertainty
- Time Window