مدیریت کیفیت
شناسایی و رتبه بندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمه‌ای

یگانه کامران مهر؛ عزت اله اصغری زاده؛ فاطمه ثقفی

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/jims.2025.83782.2946

چکیده
  در عصر حاضر تأثیر هوش مصنوعی در همه صنایع ازجمله صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست. بهره‌گیری از هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک می‌کند تا خطرات مختلف را پیش‌بینی کرده و به‌این‌ترتیب برنامه‌های مناسب برای مدیریت آن را اجرا کند. تحقیق حاضر باهدف شناسایی و رتبه‌بندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمه‌ای انجام شد. سازمان تأمین ...  بیشتر

مدیریت صنعتی
شناسایی و مدل‌سازی مؤلفه‌های اقتصاد چرخشی با رویکرد تعالی سازمانی EFQM2020 در صنعت لبنیات

لعیا الفت؛ سید سروش قاضی نوری؛ مقصود امیری؛ طاهره سادات میرحسینی

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 33-85

https://doi.org/10.22054/jims.2025.84037.2952

چکیده
  محدودیت منابع طبیعی کره زمین، صنایع مختلف ازجمله صنعت لبنیات را با چالش‌های فزاینده‌ای در زمینه بهره‌برداری پایدار و کارآمد از منابع مواجه ساخته است. مصرف بالای آب، انرژی، مواد خام و همچنین تولید قابل‌توجه پسماند و ضایعات، به‌ویژه ضایعات آلی در این صنعت، آن را در معرض فشارهای محیط‌زیستی قرار داده است. به‌منظور بهبود عملکرد سازمان‌ها، ...  بیشتر

مدیریت صنعتی
نیازمندی‌های سازمان دورکار در انقلاب صنعتی پنجم

مریم پرندوارفومنی؛ رضا رادفر؛ عباس طلوعی اشلقی

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 87-132

https://doi.org/10.22054/jims.2025.84415.2958

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نیازمندی‌های اجرای دورکاری در سازمان‌های عصر انقلاب پنجم است. اجرای صحیح دورکاری به عوامل زیادی بستگی دارد، توجه و بررسی این عوامل اجرای این فرآیند را بهبود می‌بخشد. بدین منظور از رویکرد سیستم نرم (SSM)، که تحت پارادایم تحقیق در عملیات نرم و مطالعات کیفی قرار دارد و روشی خبره محور است، بهره گرفته‌است. لذا از نظرات ...  بیشتر

عدم قطعیت
ارائه مدل برنامه‌ریزی آرمانی مسیریابی استوار شبکه حمل‌ونقل چندوجهی در شرایط عدم قطعیت

مریم تاجیک خاوه؛ مریم دانشور؛ سید حسین رضوی حاجی آقا

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 133-179

https://doi.org/10.22054/jims.2025.84064.2951

چکیده
  انتخاب مسیر در شبکه‌های حمل‌ونقل چندوجهی یکی از مسائل کلیدی در مدیریت و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیدگی‌های ناشی از عدم قطعیت، نیازمند رویکردهای پیشرفته در مدل‌سازی و بهینه‌سازی است. هدف این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه برای انتخاب مسیر بهینه در شبکه‌ حمل‌ونقل چندوجهی است که در آن هزینه‌های ...  بیشتر

مدیریت صنعتی
مدلی برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک سبز با استفاده از روش نقشه شناختی فازی

مهدیه قربانی؛ حسین صیادی؛ سلیم کریمی تکلو

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 181-224

https://doi.org/10.22054/jims.2025.83357.2943

چکیده
  وجود چالش‌هایی مانند گردش مداوم اطلاعات، حضور فعال دولت در محیط آنلاین، تغییرات اکولوژیکی در شیوه‌های کار و زندگی و مشکل آلودگی امواج الکترونیکی، نقش دولت‌ها را در مدیریت سبز ضروری و اجتناب‌ناپذیر کرده است. به همین دلیل، دولت‌ها همراه با گسترش استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات در سازمان‌ها، توجه ویژه‌ای به حفاظت از منابع زیستی ...  بیشتر

مدلسازی و شبیه سازی
واکاوی ابعاد و مولفه‌های موثر بر انتقال فناوری از دیدگاه انتقال دهنده فناوری : با روش فراترکیب

فریبا احمدپناه؛ عباس خمسه؛ سید جواد ایرانبان فرد

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 225-259

https://doi.org/10.22054/jims.2025.84390.2957

چکیده
  امروزه به دلیل پیشرفت‌های فناورانه، بسیاری از گیرندگان پیشین فناوری به‌عنوان انتقال‌دهنده فناوری عمل می‌نمایند و این امر پیچیدگی‌های جدیدی در فرآیند انتقال فناوری ایجاد کرده است. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر انتقال فناوری از دیدگاه انتقال‌دهنده فناوری کدم‌اند؟ در این پژوهش، از رویکرد ...  بیشتر

مدیریت کیفیت
شناسایی و مدل‌سازی ریاضی قابلیت‌های سازمانی با رویکرد فازی و بهینه‌سازی ژنتیک در مدل تعالی سازمانی- مورد مطالعه: شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول (MCI))

علی ابراهیمی کردلر؛ حسین صفری؛ حلیه سادات آقامیری؛ فاطمه شریفی تبار؛ محسن مرادی مقدم

دوره 23، شماره 76 ، فروردین 1404، صفحه 261-310

https://doi.org/10.22054/jims.2025.83816.2947

چکیده
  در دنیای رقابتی امروز، سازمان‌ها برای حفظ جایگاه خود باید از رقبا متمایز شوند که این تمایز از طریق مزیت رقابتی، ناشی از قابلیت‌ها یا استراتژی‌های نوآورانه، به دست می‌آید. قابلیت‌های سازمانی نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار دارند. همچنین، استفاده از مدل‌های تعالی سازمانی مانند EFQM نیز به شناسایی فرصت‌ها و بهبود عملکرد کمک کرده و در ...  بیشتر