مدیریت کیفیت
یگانه کامران مهر؛ عزت اله اصغری زاده؛ فاطمه ثقفی
چکیده
در عصر حاضر تأثیر هوش مصنوعی در همه صنایع ازجمله صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست. بهرهگیری از هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک میکند تا خطرات مختلف را پیشبینی کرده و بهاینترتیب برنامههای مناسب برای مدیریت آن را اجرا کند. تحقیق حاضر باهدف شناسایی و رتبهبندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمهای انجام شد. سازمان تأمین ...
بیشتر
در عصر حاضر تأثیر هوش مصنوعی در همه صنایع ازجمله صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست. بهرهگیری از هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک میکند تا خطرات مختلف را پیشبینی کرده و بهاینترتیب برنامههای مناسب برای مدیریت آن را اجرا کند. تحقیق حاضر باهدف شناسایی و رتبهبندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمهای انجام شد. سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان موردمطالعه انتخاب شده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات اکتشافی است و ازلحاظ زمانی پژوهش تک مقطعی است. ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در صنعت بیمه استخراجشده و در گام دوم این دادهها با نظر خبرگان تکمیلشده و در مرحله بعد با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش تصمیمگیری چند شاخصه رتبهبندی شاخصها انجام شده است. برای تحلیل دادهها، ابتدا از روش فار برای وزن دهی شاخصها استفادهشده، سپس ماتریس تصمیم تشکیلشده و با استفاده از روش مارکوس، گزینهها رتبهبندی شد. طبق نتایج پژوهش از میان کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه گروه «تحلیل دادهها و پردازش و تجزیه» رتبه یک و «خدمات مشتری» رتبه سه و «امنیت سایبری» و «اتوماسیون» هر دو رتبه چهار را به خود اختصاص دادند. لذا این پژوهش نیز توجه به آمادهسازی زمینه برای تحلیل دادههای حجیم را برجسته میسازد.
مدیریت صنعتی
لعیا الفت؛ سید سروش قاضی نوری؛ مقصود امیری؛ طاهره سادات میرحسینی
چکیده
محدودیت منابع طبیعی کره زمین، صنایع مختلف ازجمله صنعت لبنیات را با چالشهای فزایندهای در زمینه بهرهبرداری پایدار و کارآمد از منابع مواجه ساخته است. مصرف بالای آب، انرژی، مواد خام و همچنین تولید قابلتوجه پسماند و ضایعات، بهویژه ضایعات آلی در این صنعت، آن را در معرض فشارهای محیطزیستی قرار داده است. بهمنظور بهبود عملکرد سازمانها، ...
بیشتر
محدودیت منابع طبیعی کره زمین، صنایع مختلف ازجمله صنعت لبنیات را با چالشهای فزایندهای در زمینه بهرهبرداری پایدار و کارآمد از منابع مواجه ساخته است. مصرف بالای آب، انرژی، مواد خام و همچنین تولید قابلتوجه پسماند و ضایعات، بهویژه ضایعات آلی در این صنعت، آن را در معرض فشارهای محیطزیستی قرار داده است. بهمنظور بهبود عملکرد سازمانها، رویکردهای نوینی برای استفاده بهینه از منابع معرفی شدهاند که یکی از مهمترین آنها مفهوم اقتصاد چرخشی است. در سالهای اخیر، پژوهشگران تلاش کردهاند این مفهوم را با دیگر مفاهیم مدیریتی تلفیق کنند تا چارچوبی اثربخش برای بهبود عملکرد سازمانها ایجاد کنند. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش دارد تا مفاهیم اقتصاد چرخشی را از منظر مدل تعالی EFQM 2020 در صنعت لبنیات شناسایی و مدلسازی کند. به همین منظور ابتدا شاخصهای کلیدی اقتصاد چرخشی با استفاده از مرور نظاممند ادبیات و مصاحبه با خبرگان شناساییشده و سپس این شاخصها با کمک پنل خبرگان در چارچوب EFQM طبقهبندی شدهاند. درنهایت، برای ارزیابی صحت مدل طراحیشده، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده برازش مناسب مدل و معنادار بودن روابط میان مؤلفهها هستند. یافتههای این تحقیق میتوانند بهعنوان الگویی برای استقرار رویکرد تعالی در صنعت لبنیات بر پایه اقتصاد چرخشی مورداستفاده قرار گیرند و در تدوین سیاستهای ملی و صنعتی نقش مؤثری ایفا کنند.
مدیریت صنعتی
مریم پرندوارفومنی؛ رضا رادفر؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نیازمندیهای اجرای دورکاری در سازمانهای عصر انقلاب پنجم است. اجرای صحیح دورکاری به عوامل زیادی بستگی دارد، توجه و بررسی این عوامل اجرای این فرآیند را بهبود میبخشد. بدین منظور از رویکرد سیستم نرم (SSM)، که تحت پارادایم تحقیق در عملیات نرم و مطالعات کیفی قرار دارد و روشی خبره محور است، بهره گرفتهاست. لذا از نظرات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نیازمندیهای اجرای دورکاری در سازمانهای عصر انقلاب پنجم است. اجرای صحیح دورکاری به عوامل زیادی بستگی دارد، توجه و بررسی این عوامل اجرای این فرآیند را بهبود میبخشد. بدین منظور از رویکرد سیستم نرم (SSM)، که تحت پارادایم تحقیق در عملیات نرم و مطالعات کیفی قرار دارد و روشی خبره محور است، بهره گرفتهاست. لذا از نظرات ۹ نفر از خبرگان با تجربه، در قالب مصاحبههای نیمهساختار یافته در این زمینه استفاده نمودهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که، تعارض نقش، کاهش تعادل کار و زندگی، و استرس ناشی از انزوای اجتماعی بهعنوان مشکلات عمده شناسایی شدند. همچنین، محدودیتهای زیرساختی و فناورانه، از جمله کمبود دسترسی به اینترنت پرسرعت و ضعف امنیت سایبری، فقدان ابزارهای هوشمندسازی محیط کار و خانه، و هزینههای هوشمندسازی، تأثیر منفی بر اثربخشی سیستم دورکاری داشتند. در سطح سازمانی نیز، نبود سیاستهای شفاف، ساختارهای پشتیبانی ناکافی، و کمبود ابزارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان از چالشهای قابلتوجه بودند. در انتها بر اساس تحلیل نتایج و شناسایی چالشهای موجود در سیستمهای دورکاری، مجموعهای از تغییرات پیشنهادی برای بهبود این سیستمها ارائه شده است. به عنوان نمونه در سطح فردی، یکی از مهمترین اولویتها ارائه آموزشهای جامع دیجیتالی برای کارکنان است. علاوه بر این، ایجاد برنامههای مشاورهای و حمایتی به منظور کاهش استرس و انزوای کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در سطح سازمانی، تمرکز بر تدوین سیاستهای شفاف برای دورکاری و در سطح فناورانه، تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات از اولویتهای اصلی هستند.
عدم قطعیت
مریم تاجیک خاوه؛ مریم دانشور؛ سید حسین رضوی حاجی آقا
چکیده
انتخاب مسیر در شبکههای حملونقل چندوجهی یکی از مسائل کلیدی در مدیریت و برنامهریزی حملونقل است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیدگیهای ناشی از عدم قطعیت، نیازمند رویکردهای پیشرفته در مدلسازی و بهینهسازی است. هدف این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه برای انتخاب مسیر بهینه در شبکه حملونقل چندوجهی است که در آن هزینههای ...
بیشتر
انتخاب مسیر در شبکههای حملونقل چندوجهی یکی از مسائل کلیدی در مدیریت و برنامهریزی حملونقل است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیدگیهای ناشی از عدم قطعیت، نیازمند رویکردهای پیشرفته در مدلسازی و بهینهسازی است. هدف این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه برای انتخاب مسیر بهینه در شبکه حملونقل چندوجهی است که در آن هزینههای حملونقل، انتشار کربن و انحراف زمان ارسال به حداقل برسد ضمن اینکه ارزش کالا حفظ شود. این مدل با در نظر گرفتن پنجرههای زمانی و مدیریت عدم قطعیت، به دنبال ارائه راهحلهای پایدار برای بهبود عملکرد سیستمهای حملونقل است. در این مدل ظرفیت و تقاضا حملونقل در هر دوره ثابت و هزینهها و زمان غیر قطعی هستند. خروجی حل این مدل انتخاب مسیر و حالات حملونقل به گونهای است که اهداف مدل بهینه شود. همچنین از رویکرد بهینهسازی استوار برای مدیریت عدم قطعیت و ارائه مدلی که در شرایط غیرقطعی نیز قابلیت اطمینان خود را حفظ کند، استفاده شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل، یک مثال عددی شبکه حملونقل چندوجهی با رویکرد برنامهریزی آرمانی حل شده است. نتایج نشان میدهند که مدل پیشنهادی با استفاده از بهینهسازی استوار، انعطافپذیری لازم برای تطبیق با تغییرات را دارد و میتواند به بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینههای عملیاتی کمک کند. همچنین استفاده از رویکرد بهینهسازی استوار در شبکه حملونقل چندوجهی منجر به افزایش تابآوری و کارایی شبکه میگردد.
مدیریت صنعتی
مهدیه قربانی؛ حسین صیادی؛ سلیم کریمی تکلو
چکیده
وجود چالشهایی مانند گردش مداوم اطلاعات، حضور فعال دولت در محیط آنلاین، تغییرات اکولوژیکی در شیوههای کار و زندگی و مشکل آلودگی امواج الکترونیکی، نقش دولتها را در مدیریت سبز ضروری و اجتنابناپذیر کرده است. به همین دلیل، دولتها همراه با گسترش استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات در سازمانها، توجه ویژهای به حفاظت از منابع زیستی ...
بیشتر
وجود چالشهایی مانند گردش مداوم اطلاعات، حضور فعال دولت در محیط آنلاین، تغییرات اکولوژیکی در شیوههای کار و زندگی و مشکل آلودگی امواج الکترونیکی، نقش دولتها را در مدیریت سبز ضروری و اجتنابناپذیر کرده است. به همین دلیل، دولتها همراه با گسترش استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات در سازمانها، توجه ویژهای به حفاظت از منابع زیستی دارند تا بتوانند ضمن جلب اعتماد ذینفعان به خدمات الکترونیکی، رعایت اصول زیستمحیطی را بهعنوان یک راهبرد پایدار دنبال کنند. پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل دولت الکترونیک سبز انجام شد. برای انجام این پژوهش، پس از بررسی ادبیات موضوع و بهرهگیری از نظرات خبرگان، با نمونهگیری گلوله برفی پیمایشی در میان صاحبنظران موضوع انجام پذیرفت که حجم نمونه با در نظر گرفتن قاعده اشباع نظری تا 12 نفر مشخص شد. 34 مؤلفه در قالب 8 بعد اصلی شناسایی شدند. اصلیترین عوامل مؤثر بر پیادهسازی دولت الکترونیک سبز عبارتاند از: مدیریت ارتباط با شهروند، مدیریت ارائه خدمات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رویداد، الزامات قانونی، مدیریت مالی، مدیریت راهبردی و مدیریت فرهنگی؛ سپس با استفاده از متدولوژی نقشه شناختی فازی، چگونگی ارتباط میان عوامل تبیین گردید. در این مسیر، مفهوم مدیریت فرهنگی با 54/1 درجه بیشترین تأثیرگذاری و مدیریت ارتباطات شهروندی با درجه 249/1 بیشترین تأثیرپذیری را دارد. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت راهبردی با بیشترین درجه مرکزیت از دیگر مفاهیم اساسیتر است. بدینجهت توجه به این مفهوم در ایجاد دولت الکترونیک سبز نهتنها یک ضرورت انکارناپذیر است بلکه یک نیاز حیاتی برای کمک به مدیران در تمامی حیطههای تصمیمگیری و برنامهریزی است. الگوی پیشنهادی کاربرد مهمی برای سیاستگذاران جهت تدوین راهبردهای موفق دولت الکترونیک سبز ارائه میدهد.
مدلسازی و شبیه سازی
فریبا احمدپناه؛ عباس خمسه؛ سید جواد ایرانبان فرد
چکیده
امروزه به دلیل پیشرفتهای فناورانه، بسیاری از گیرندگان پیشین فناوری بهعنوان انتقالدهنده فناوری عمل مینمایند و این امر پیچیدگیهای جدیدی در فرآیند انتقال فناوری ایجاد کرده است. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر انتقال فناوری از دیدگاه انتقالدهنده فناوری کدماند؟ در این پژوهش، از رویکرد ...
بیشتر
امروزه به دلیل پیشرفتهای فناورانه، بسیاری از گیرندگان پیشین فناوری بهعنوان انتقالدهنده فناوری عمل مینمایند و این امر پیچیدگیهای جدیدی در فرآیند انتقال فناوری ایجاد کرده است. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر انتقال فناوری از دیدگاه انتقالدهنده فناوری کدماند؟ در این پژوهش، از رویکرد مرور نظاممند ادبیات با بهرهگیری از روش فراترکیب مبتنی بر دستورالعمل سندلوفسکی و باروسو استفاده شده است. طی مرور نظاممند 188 مقاله اولیه، درنهایت 33 مقاله مرتبط باهدف پژوهش انتخاب شدند. معیارهای ورود شامل مقالات منتشرشده در خصوص انتقال فناوری از دیدگاه دهنده فناوری بین سالهای 2008 تا 2024 برای مقالات انگلیسی و 1398 تا 1403 برای مقالات فارسی بوده است. برای ارزیابی پایایی یافتهها از ضریب کاپا استفاده شده است که مقدار 75/0 پایایی قابل قبولی را نشان میدهد. برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی و افزایش مقبولیت آن، از روشهای بررسی توسط متخصصان این زمینه استفاده و نتایج بهدستآمده توسط آنان بررسی و تأیید شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین ابعاد تأثیرگذار بر انتقال فناوری از منظر انتقالدهنده فناوری، شامل 127 مؤلفه که در 12 بعد اصلی شامل قوانین و سیاستها، ظرفیت جذب فناوری، فرهنگ، عوامل اقتصادی، همکاری و ارتباطات، تجاریسازی فناوری، منابع انسانی، آموزش، مالکیت فکری، انطباق فناوری، ارزیابی فناوری، جذب و تحلیل فناوری دسته بندی شدهاند.
مدیریت کیفیت
علی ابراهیمی کردلر؛ حسین صفری؛ حلیه سادات آقامیری؛ فاطمه شریفی تبار؛ محسن مرادی مقدم
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای حفظ جایگاه خود باید از رقبا متمایز شوند که این تمایز از طریق مزیت رقابتی، ناشی از قابلیتها یا استراتژیهای نوآورانه، به دست میآید. قابلیتهای سازمانی نقش مهمی در موفقیت کسبوکار دارند. همچنین، استفاده از مدلهای تعالی سازمانی مانند EFQM نیز به شناسایی فرصتها و بهبود عملکرد کمک کرده و در ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای حفظ جایگاه خود باید از رقبا متمایز شوند که این تمایز از طریق مزیت رقابتی، ناشی از قابلیتها یا استراتژیهای نوآورانه، به دست میآید. قابلیتهای سازمانی نقش مهمی در موفقیت کسبوکار دارند. همچنین، استفاده از مدلهای تعالی سازمانی مانند EFQM نیز به شناسایی فرصتها و بهبود عملکرد کمک کرده و در سازمانها به ارزیابی انسجام داخلیشان میپردازد. با توجه به اینکه وضعیت توانمندیهای سازمانی در شرکت همراه اول (شرکت ارتباطات سیار ایران) بر اساس نسخه جدید مدل EFQM مورد بررسی قرار نگرفته است، این تحقیق به دنبال شناسایی قابلیتهای سازمانی مدل جدید و طراحی یک مدل ریاضی بهینهسازی بر اساس آن است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل متخصصان دانشگاهی، فعالان حوزه تعالی سازمانی و کارشناسان شرکت همراه اول (MCI) است. در این تحقیق ابتدا با بهرهگیری از مرور ادبیات سیستماتیک، مهمترین قابلیتهای سازمانی از منابع معتبر استخراج و دستهبندی گردید. در گام دوم، بر مبنای دیدگاه خبرگان و با استفاده از سیستم استنتاج فازی، روابط علیِ میان قابلیتها و مدل تعالی سازمانی مدلسازی شدند. سپس برای هر قابلیت، معادلات ریاضی بهمنظور تعریف تابع کمّیسازی استخراج شد و کلیت مدل ریاضی قابلیتها، تدوین گردید. در نهایت، با بهکارگیری الگوریتم ژنتیک، پارامترهای مدل ریاضی بهینهسازی شدند تا بهترین ترکیب قابلیتها در راستای تعالی سازمانی تعیین شود. در پایان، پیشنهاداتی برای کاربرد عملی چارچوب در شرکتها و مسیرهای توسعه آتی پژوهش ارائه شده است.