نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، ایران
2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران
3 استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،ایران
چکیده
هوش مصنوعی با بهینهسازی فرآیندها، افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها، تحول چشمگیری در تولید، مدیریت و نوآوری ایجاد کرده است. از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی اثرات متقابل پارامترهای پذیرش فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی: مطالعه موردی شرکت کرمان موتور است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و پیمایشی میباشد. گردآوری دادهها از طریق توزیع 130پرسشنامه در میان کارکنان شرکت خودروسازی کرمان موتور صورت گرفت که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در تحقیق، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪهای پذیرش فناوری چاترجی و همکاران (2021) و شون و وان (2020) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که هنجارهای ذهنی کارکنان بر سودمندی ادراک شده و سهولت استفاده ادراک شده کارکنان از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت خودروسازی تأثیر مثبت و معناداری دارد. سودمندی ادراک شده بر قصد استفاده و نگرش کارکنان نسبت به استفاده از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. سهولت استفاده ادراک شده بر نگرش کارکنان نسبت به استفاده از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نگرش کارکنان بر قصد استفاده از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت خودروسازی تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت قصد استفاده از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت خودروسازی بر استفاده از آن تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج نشان داد اثر تمامی متغیرهای تحقیق مثبت و معنادار است و همهی فرضیه های تحقیق تأیید شدند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the interaction effects of adoption parameters of artificial intelligence-based technologies: A case study of Kerman Motor Company
نویسندگان [English]
- mahdi mashhadikhani 1
- alireza poorebrahimi 2
- mostafa moballeghi 3
1 Master's degree student in Industrial Management, Islamic Azad University, Karaj Branch, faculty of management, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Karaj Branch, faculty of management, Iran
3 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Karaj Branch, faculty of management, Iran
چکیده [English]
Artificial intelligence, through process optimization, productivity enhancement, and cost reduction, has created a significant transformation in production, management, and innovation. Accordingly, the present study aims to examine the mutual effects of parameters influencing the adoption of AI-based technologies: A case study of Kerman Motor Company. The research method is applied in terms of purpose and survey-based in terms of data collection. Data were gathered through the distribution of 130 questionnaires among the employees of Kerman Motor Automotive Company, selected by simple random sampling using Cochran’s formula. The measurement instruments were the technology adoption questionnaires developed by Chatterjee et al. (2021) and Shon & Vawn (2020). For data analysis, structural equation modeling (SEM) was employed. The findings indicated that employees’ subjective norms have a positive and significant effect on perceived usefulness and perceived ease of use of AI-based technologies in the automotive company. Perceived usefulness positively and significantly affects employees’ behavioral intention and attitudes toward the use of AI-based technologies. Perceived ease of use positively and significantly influences employees’ attitudes toward the use of AI-based technologies, and attitudes positively and significantly influence behavioral intention. Finally, behavioral intention to use AI-based technologies in the automotive company has a positive and significant effect on actual use. Overall, the results revealed that the effect of all research variables was positive and significant, and all research hypotheses were supported.
کلیدواژهها [English]
- Technology adoption
- artificial intelligence
- automotive industry
- Kerman Motor