نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی
چکیده
استراتژی پدیده ای جهانی است. استراتژی صنعت لاستیک نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم صنعت جهانی باید مدون باشد در این تحقیق به منظور تدوین استراتژی صنعت لاستیک، برنامه ریزی استراتژیک برای این صنعت طی شش مرحله توفان مغزی خبرگان در گروه دلفی تدوین گردید.
الگوی جامع مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی می باشد که در این تحقیق به قسمت اول یعنی مرحله تدوین پرداخته شده است.
مدل انتخابی برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید می باشد. علت انتخاب جامعیت و شفافیت این الگو و تلفیق علمی – کاربردی موضوع تحقیق همگام با طبقه بندی و دسته بندی منماسب برای تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی است.
فرضیه کلی عبارتست از اینکه استراتژی های تدافعی در صنعت لاستیک، استراتژی های مناسبی هستند که مبنای آن وجود نقاط ضعف داخلی غالب بر نقاط قوت و تهدیدات بیشتر از فرصت های این صنعت می باشد.
طی فرایند تحقیق، استراتژی صنعت لاستیک توسط خبرگان آن طی شش نشست تدوین شد. فعالیت نشست اول مشخص کردن ماموریت های صنعت، نشست دوم تعیین اهداف سازمانی در 10 محور، نشست سوم ارزیابی عوامل مهم و تاثیر گذار داخلی و خارجی بر سازمان، نشست چهارم تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و عوامل داخلی(IFE) با تعیین ضرائی و رتبه ها، نشست پنجم تکمیل ماتریس (SWOT) و استخراج استراتژی های چهار گانه SO، ST، WO، WT و سپس تشکیل ماتریس (IE) و در نهایت نشست ششم به اولویت بندی استراتژی های تدافعی به روش تحلیلی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) می باشد که در پایان نتایج حاصله ارائه می گردد. در انتها نیز پس از نتیجه گیری به ارائه پیشنهاد هایی به محققین بعدی، مدیران، دست اندرکاران و سیاستگذاران تدوین کننده استراتژی صنعت لاستیک اقدام گردیده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Summary Developing Suitable Strategy for Rubber and Tire Industry with Delphi Method; Case Study: Iran Tire Factory
نویسندگان [English]
- S.M. Aarabi 1
- G. Yaghobi 2
1
2
چکیده [English]
Stages of Strategic Management:
The Strategic Management Process Consists Of Three Stages: Strategy Formulation Strategy Implementation & Strategy Evaluation.
In This Research Indicate Just Strategy Formulation For Rubber & Tire Industry Tn IRAN TIRE Factory . Srtategy Formulation Includes Developing a Business Mission, Identify Organizations External Opportunities & threats , Determining Determining Internal Strengths & Weeknesses , Establishing Long - Term Objectives, Generating Alternative Srtategies & Choosing Particular Strategies To Pursue . This Research Includes 4 Stages
I-ZERO STAGE:
Establishing Mission & Long - Term Objectives.
2 - THE INPUT STAGE:
The External Assessment (Economic Factories, Social Factories, Political Factories . Technological Factories & Competitive) and then Developing External Factor Evaluation Matrix (EFE ) . The Internal Assessment (Management , Marketing, Finance, Research & Development, Production, Computer Information System, Human Resource) and then Developing Internal Factor Evaluation Matrix ( IFE ) .
3-THE MATCHING STAGE:
Developing The Threats - Opportunities - Weaknesses - Strengths ( TOWS) Matrix & Constructing The Internal - External ( IE) Matrix.
4 - THE DECISION STAGE:
Developing The Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) At The End, Choose The Best Strategy For IRAN TIRE. Implementation All Stages, With CO-Working Delphi Grope & With Brainstorming Method.
Conclusion: Defensive Strategies are suitable for this factory.