محمدرضا مهرگان؛ محمد رحمانی
دوره 1، شماره 3 ، دی 1382، صفحه 1-30
چکیده
آنچه پیش روست، پژوهشی پیرامون تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف عملکردی صنعت ایران از لحاظ بهره وری طی سال های 1359 تا 1379 هجری شمسی می باشد. اساسا شناخت عملکرد گذشته و وضع موجود، از لوازم تدوین استراتژی های آینده است. بنابراین در این تحقیق عواملی که بر بهره وری صنعت ایران در جهت مثبت یا منفی تاثیر گذاره اند، شناسایی شده اند به عبارت دیگر به ...
بیشتر
آنچه پیش روست، پژوهشی پیرامون تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف عملکردی صنعت ایران از لحاظ بهره وری طی سال های 1359 تا 1379 هجری شمسی می باشد. اساسا شناخت عملکرد گذشته و وضع موجود، از لوازم تدوین استراتژی های آینده است. بنابراین در این تحقیق عواملی که بر بهره وری صنعت ایران در جهت مثبت یا منفی تاثیر گذاره اند، شناسایی شده اند به عبارت دیگر به طور همزمان مازادها و کسری ها و میزان آنها در تک تک سالهای فوق مورد بررسی قرار گرفته اند. برای این منظور رویکردهای مختلف تجزیه و تحلیل بهره وری صنعتی، بررسی و در نهایت رویکرد تحلیل پوشش داده ها به عنوان محور تحلیل به کار گرفته شده است. به کمک این رویکرد و مدل های آن و با دخالت دادن اطلاعات اولیه ای که از طریق تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی به دست می آید، بینش هایی در خصوص عملکرد بخش صنعت ایران حاصل گردیده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- روند بهره وری صنعت ایران طی این دوره 21 ساله افت و خیزهایی را نشان می دهد که ناشی از شرایط خاص زمانی در مقاطع مختلف می باشد 2- با نگاهی به فاکتورهای مختلف اثر گذار بر بهره وری، روند پیوسته ای از ضعف را در برخی از این فاکتورها مشاهده می کنیم که در برنامه های استراتژیک توسعه صنعتی، تامل در این نقاط ضعف، ضروری است و 3- اهداف موثر و کارایی را می توان در برنامه های توسعه صنعتی تعیین کرد اصلاحات و بازنگری هایی را صورت داد.
ابوالفضل کزازی؛ یحیی دهقانی
دوره 1، شماره 3 ، دی 1382، صفحه 31-71
چکیده
امروزه اندیشه مشتری مداری و جلب وفاداری مشتری در کنار بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اثر بخشی و کارایی سازمان هایی را که می خواهند در رقابت جهانی حضور چشمگیر داشته باشند افزایش داده است.
فزونی عرضه کالا و خدمات توسط مشتری، سازمان های نوین را وادار کرده است که ضمن پاسخگویی به انتظارات مشتریان همواره در راستای ارتقاء کیفیت ...
بیشتر
امروزه اندیشه مشتری مداری و جلب وفاداری مشتری در کنار بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اثر بخشی و کارایی سازمان هایی را که می خواهند در رقابت جهانی حضور چشمگیر داشته باشند افزایش داده است.
فزونی عرضه کالا و خدمات توسط مشتری، سازمان های نوین را وادار کرده است که ضمن پاسخگویی به انتظارات مشتریان همواره در راستای ارتقاء کیفیت کالا و خدمات خود نیز کوشا باشند. به این دلیل اکثر سازمان های موفق الگو و آرمان مشتری محور را برای توسعه فعالیت خود انتخاب نموده اند. تحقق این امر مستلزم ایجاد ویژگی انعطاف پذیری، سرعت، کیفیت و قیمت مناسب در پاسخ به انتظارات مشتریان می باشد. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از مدل سروکوال رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را در قالب پنج بعد ظاهر فیزیکی، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی مورد بررسی قرار دهیم.
در این تحقیق، نشان داده می شود که شکاف کیفیت خدمات پستی درک شده توسط مشتریان (درک – انتظار) و شکاف کیفیت خدمات پستی تحویلی (واقعیت موجود – شناخت انتظارات مشتری) با رضایت مشتری رابطه معنی داری دارد.
سعید رضا سلامی؛ مهدی گودرزی
دوره 1، شماره 3 ، دی 1382، صفحه 73-95
چکیده
مقاله حاضر حاصل پژوهشی می باشد که به منظور بررسی وضعیت نظام مالکیت فکری در ایران و ارایه راهکارهای بهبود آن در جهت توسعه تکنولوژیکی کشور انجام شده است. در این پژوهش محققان پس از انجام مطالعات مختلف، شرکت در سمینارهای گوناگون و مصاحبه با خبرگان مالکیت فکری در داخل و خارج از کشور، سعی در شناخت و بررسی نظام مالکیت فکری در ایران، نحوه تعامل ...
بیشتر
مقاله حاضر حاصل پژوهشی می باشد که به منظور بررسی وضعیت نظام مالکیت فکری در ایران و ارایه راهکارهای بهبود آن در جهت توسعه تکنولوژیکی کشور انجام شده است. در این پژوهش محققان پس از انجام مطالعات مختلف، شرکت در سمینارهای گوناگون و مصاحبه با خبرگان مالکیت فکری در داخل و خارج از کشور، سعی در شناخت و بررسی نظام مالکیت فکری در ایران، نحوه تعامل این نظام با سیستم ملی نوآوری کشور و مقایسه آن با نظام مالکیت فکری در سه کشور جهان (ژاپن، کره جنوبی و چین) نموده اند. در پایان این مقاله نیز، پس از بررسی مطالعات صورت گرفته در خصوص مسائل مربوط به مالکیت فکری و توسعه تکنولوژی، راهکارهایی جهت بهبود نظام مالکیت فکری در ایران از جنبه های مختلف ارایه شده است.
سیدمحمد اعرابی؛ گیتا یعقوبی
دوره 1، شماره 3 ، دی 1382، صفحه 97-123
چکیده
استراتژی پدیده ای جهانی است. استراتژی صنعت لاستیک نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم صنعت جهانی باید مدون باشد در این تحقیق به منظور تدوین استراتژی صنعت لاستیک، برنامه ریزی استراتژیک برای این صنعت طی شش مرحله توفان مغزی خبرگان در گروه دلفی تدوین گردید.
الگوی جامع مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی می باشد که در ...
بیشتر
استراتژی پدیده ای جهانی است. استراتژی صنعت لاستیک نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم صنعت جهانی باید مدون باشد در این تحقیق به منظور تدوین استراتژی صنعت لاستیک، برنامه ریزی استراتژیک برای این صنعت طی شش مرحله توفان مغزی خبرگان در گروه دلفی تدوین گردید.
الگوی جامع مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی می باشد که در این تحقیق به قسمت اول یعنی مرحله تدوین پرداخته شده است.
مدل انتخابی برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید می باشد. علت انتخاب جامعیت و شفافیت این الگو و تلفیق علمی – کاربردی موضوع تحقیق همگام با طبقه بندی و دسته بندی منماسب برای تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی است.
فرضیه کلی عبارتست از اینکه استراتژی های تدافعی در صنعت لاستیک، استراتژی های مناسبی هستند که مبنای آن وجود نقاط ضعف داخلی غالب بر نقاط قوت و تهدیدات بیشتر از فرصت های این صنعت می باشد.
طی فرایند تحقیق، استراتژی صنعت لاستیک توسط خبرگان آن طی شش نشست تدوین شد. فعالیت نشست اول مشخص کردن ماموریت های صنعت، نشست دوم تعیین اهداف سازمانی در 10 محور، نشست سوم ارزیابی عوامل مهم و تاثیر گذار داخلی و خارجی بر سازمان، نشست چهارم تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و عوامل داخلی(IFE) با تعیین ضرائی و رتبه ها، نشست پنجم تکمیل ماتریس (SWOT) و استخراج استراتژی های چهار گانه SO، ST، WO، WT و سپس تشکیل ماتریس (IE) و در نهایت نشست ششم به اولویت بندی استراتژی های تدافعی به روش تحلیلی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) می باشد که در پایان نتایج حاصله ارائه می گردد. در انتها نیز پس از نتیجه گیری به ارائه پیشنهاد هایی به محققین بعدی، مدیران، دست اندرکاران و سیاستگذاران تدوین کننده استراتژی صنعت لاستیک اقدام گردیده است.
کامران فیضی؛ علیرضا مقدسی
دوره 1، شماره 3 ، دی 1382، صفحه 125-145
چکیده
در این مقاله پس از بیان مقدمه ای پیرامون مفهوم کارآفرینی و تعاریفی چند از کارآفرینی و کارآفرین، تاریخچه ای کوتاه از آموزش کارآفرینی بیان می گردد. آنگاه تعاریف آموزش کارآفرینی مطرح می شوند. سپس طی پژوهشی در ادبیات معاصر کارآفرینی، عمده ترین اهداف و رئوس مطالب آموزش کارآفرینی در قالب سه سطح فکری، سازمانی و محیطی تشریح می گردند. در ادامه ...
بیشتر
در این مقاله پس از بیان مقدمه ای پیرامون مفهوم کارآفرینی و تعاریفی چند از کارآفرینی و کارآفرین، تاریخچه ای کوتاه از آموزش کارآفرینی بیان می گردد. آنگاه تعاریف آموزش کارآفرینی مطرح می شوند. سپس طی پژوهشی در ادبیات معاصر کارآفرینی، عمده ترین اهداف و رئوس مطالب آموزش کارآفرینی در قالب سه سطح فکری، سازمانی و محیطی تشریح می گردند. در ادامه فرایند آموزش کارآفرینی و انواع دوره های آموزشی آن بررسی و مرور می شوند. این مقاله با معرفی مهمترین مراکز آموزش کارآفرینی و تجربیات برخی از کشورها در پیاده سازی برنامه های آن خاتمه می یابد.