عدم قطعیت
حسین فیروزی؛ جواد رضائیان؛ محمدمهدی موحدی؛ علیرضا رشیدی کمیجان
چکیده
در این مقاله یک مدل ریاضی چهار هدفه برای زنجیره تامین معکوس مدیریت پسماندهای بیمارستانی در دوره همهگیری کرونا در ایران با در نظر گرفتن ابعاد پایداری ارائه شده است. اهداف مدل ارائه شده عبارتند از: 1) کمینه سازی هزینههای احداث تسهیلات و پردازش زبالهها در مراکز و هزینههای سوخت وسایل نقلیه و هزینههای زیست محیطی حاصل از انتشار گازهای ...
بیشتر
در این مقاله یک مدل ریاضی چهار هدفه برای زنجیره تامین معکوس مدیریت پسماندهای بیمارستانی در دوره همهگیری کرونا در ایران با در نظر گرفتن ابعاد پایداری ارائه شده است. اهداف مدل ارائه شده عبارتند از: 1) کمینه سازی هزینههای احداث تسهیلات و پردازش زبالهها در مراکز و هزینههای سوخت وسایل نقلیه و هزینههای زیست محیطی حاصل از انتشار گازهای آلاینده؛ 2) بیشینهسازی انرژی تولید شده حاصل از سوزاندن زبالهها؛ 3) کمینهسازی ریسک ابتلا به ویروس عدم مدیریت زبالهها و 4) بیشینهسازی میزان استخدام نیروی کار در مراکز تاسیس شده. به منظور مدلسازی عدم قطعیت های موجود از تئوری مجموعه فازی استفاده شده است. با توجه به چندهدفه بودن مدل، جهت حل از الگوریتمهای دستهمیگوها چندهدفه مبتنی بر آرشیو پارتو و الگوریتم چندهدفه ژنتیک استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که الگوریتم دسته میگوهای پیشنهادی قادر به دستیابی به جوابهای با کیفیت و پراکندگی بالاتر نسبت به الگوریتم چندهدفه ژنتیک میباشد. همچنین مقایسه شاخص یکنواختی و زمان اجرای دو الگوریتم، نشان داد که الگوریتم چندهدفه ژنتیک در زمان کمتری فضای جواب را با یکنواختی بالاتری جستجو کرده و مدل را حل میکند.
علیرضا رشیدی کمیجان؛ امین گردانی
چکیده
مسائل برنامه ریزی پرواز به طور کلی شامل چهار مسئله ( طراحی برنامه پرواز ، تخصیص ناوگان، مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه ) می باشد. در این پژوهش مدلی برای یکپارچه سازی مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه برای خطوط هوایی با تنوع ناوگان و هاب تعمیرات ارائه شده است. هدف اصلی مدل ارائه شده تعیین زنجیرهی پروازی برای هواپیماها و تخصیص ...
بیشتر
مسائل برنامه ریزی پرواز به طور کلی شامل چهار مسئله ( طراحی برنامه پرواز ، تخصیص ناوگان، مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه ) می باشد. در این پژوهش مدلی برای یکپارچه سازی مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه برای خطوط هوایی با تنوع ناوگان و هاب تعمیرات ارائه شده است. هدف اصلی مدل ارائه شده تعیین زنجیرهی پروازی برای هواپیماها و تخصیص خدمه ( تیم پرواز) به تمام پروازهای هواپیماها با توجه به قوانین و مقررات در نظرگرفته شده توسط خطوط هوایی برای هواپیماها و خدمه به نحوی است، که هزینههای کل خطوط هوایی کمینه شود. بر خلاف مدلهای پکپارچه سازی شده که توسط پژوهشگران پیشین در این حوزه ارائه شده است، نوع ناوگان و هاب نگهداری و تعمیرات در این پژوهش متنوع در نظر گرفته شده است. همچنین بحث کمینه کردن پروازهای بدون بلیت برای خدمه و هواپیما که می تواند هزینههای سنگینی را بر خطوط هوایی تحمیل کند به عنوان بخشی از تابع هدف در مدل ارائه شده، آورده شده است. برای حل مسئله در ابعاد کوچک از نرم افزار گمز و در ابعاد بزرگتر با توجه به پیچیده بودن مسئله و پیچیدگی محاسباتی آن، از روش فراابتکاری ژنتیک استفاده شده است. با توجه به آزمایشهای انجام شده، الگوریتم ژنتیک پیشنهادی می تواند جوابی بهینه و یا نزدیک به بهینه را در زمانی قابل قبولی ارائه دهد.