علی محتشمی؛ امیرحسین نیکنام فر
چکیده
مواد خطرناک، موادی هستند که به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی خود، ریسک قابل توجهای بر ایمنی مردم و محیط زیست تحمیل میکنند. مسیریابی حمل و نقل این گونه مواد پیچیدگیهای بیشتری نسبت به مواد معمولی دارد. تلفیق دو موضوع مساله مکانیابی و مساله مسیریابی، سیستم یکپارچهای به نام مساله مکانیابی مسیریابی را به وجود میآورد. اینگونه ...
بیشتر
مواد خطرناک، موادی هستند که به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی خود، ریسک قابل توجهای بر ایمنی مردم و محیط زیست تحمیل میکنند. مسیریابی حمل و نقل این گونه مواد پیچیدگیهای بیشتری نسبت به مواد معمولی دارد. تلفیق دو موضوع مساله مکانیابی و مساله مسیریابی، سیستم یکپارچهای به نام مساله مکانیابی مسیریابی را به وجود میآورد. اینگونه مسائل به تعیین همزمان تعداد و مکان بهینه تسهیلات و همچنین تعداد بهینه وسایل نقلیه و مسیر آنها میپردازد. در این تحقیق هدف طراحی یک شبکه برای حمل و نقل مواد خطرناک بوده و دربرگیرنده سطوح تامین، توزیع (هاب) و مشتری میباشد. از این رو مدل ریاضی به منظور کمینهسازی هزینهها و ریسک به صورت توأمان ارایه شده است. کالای خطرناک از تامینکنندگان به هابها ارسال میگردد و از طریق مسیریابی توسط حمل و نقل جادهای به مشتریان تحویل میگردد. هابها در مدل پیشنهادی مکانیابی میگردند. جهت اعتبارسنجی مدل، کد در نرمافزار GAMS تهیه شده و برای حل دقیق، مسائل نمونهای با ابعاد متنوع به شکل تصادفی تولید گردید. بدین منظور الگوریتمی طراحی و در نرمافزار Matlab نوشته شد. با توجه به NP-Hard بودن مسئله، یک الگوریتم ترکیبی مبتنی بر شبیه سازی تبرید و الگوریتم ژنتیک برای حل در ابعاد بزرگ ارائه و در پایان نتایج حاصل از حل دقیق با الگوریتم پیشنهادی مقایسه گردید.