احسان دهقان؛ مقصود امیری؛ محسن شفیعی نیک آبادی؛ آرمین جبارزاده
چکیده
در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است ...
بیشتر
در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است که عدم توجه به آن میتواند تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. به همین جهت این پژوهش به طراحی یک مدل شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته چند محصولی و چند دورهای در شرایط عدم قطعیت میپردازد. در همین راستا ابتدا یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح به منظور حداقل سازی هزینههای زنجیره تأمین ارائه میگردد. سپس جهت در نظر گرفتن عدم قطعیتهای ترکیبی مدل که شامل عدم قطعیت شناختی و تصادفی میباشد، پنج مدل استوار امکانی- تصادفی مختلف توسعه دادهشده و نقاط ضعف، قوت و کاربرد هر یک مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد و مناسبترین مدل جهت پاسخگویی به عدم قطعیتهای موجود در مدل پیشنهاد میشود. در پایان عملکرد و کاربردی بودن مدل پیشنهادی، از طریق مطالعه موردی در یک صنعت روغن خوراکی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
بهزاد خانی؛ مهران خلج؛ محمد رضا خلج
چکیده
در این پژوهش مدلی ریاضی دو هدفه جهت بهینهسازی شبکه توزیع کالا در زنجیره تأمین سه سطحی مبتنی بر مدلهای مکانیابی- موجودی با هدف مکانیابی مراکز توزیع توسعه داده میشود که در آن تخصیص مناسب مشتریان بهمنظور حداکثرسازی پوشش تقاضا، افزایش میزان فروش از طریق اعمال سیاستهای تخفیف و در نهایت بهبود سامانه حملونقل کالا از طریق ارائه ...
بیشتر
در این پژوهش مدلی ریاضی دو هدفه جهت بهینهسازی شبکه توزیع کالا در زنجیره تأمین سه سطحی مبتنی بر مدلهای مکانیابی- موجودی با هدف مکانیابی مراکز توزیع توسعه داده میشود که در آن تخصیص مناسب مشتریان بهمنظور حداکثرسازی پوشش تقاضا، افزایش میزان فروش از طریق اعمال سیاستهای تخفیف و در نهایت بهبود سامانه حملونقل کالا از طریق ارائه فروش بستهای در مقایسه با فروش تکی انجام میگیرد. ازطرفی سیاست فروش بستهای از طریق ایجاد سطح قیمتی مناسب جهت ارائه به مشتری، باعث افزایش میزان فروش و در نهایت افزایش حاشیه سود بنگاهها میشود. در این تحقیق برای بالا بردن سطح اطمینان مشتری نسبت به تقاضا سعی کرده ایم در این مدل حداقل 80درصد تقاضای مشتری پاسخ داده شود. که مدل حاضر سعی در بیشینهسازی آن دارد. جهت نزدیک تر شدن به مسائل دنیای واقعی نیز برخی پارامترها تحت شرایط عدم قطعیت در نظر گرفته شدهاند و از تکنیک برنامهریزی استوار برای حل آن استفاده شده است. در پایان جهت اعتبار سنجی مدل ارائه شده، مثالی مطابق با مسائل دنیای واقعی طراحی و توسط نرمافزار GAMS حل و نتایج آن ارائه شده است.