شقایق وزیری؛ آرش زارع طلب؛ مانی شریفی
چکیده
جدول زمانبندی درسی، مسئله تخصیص هفتگی یک مجموعه درس و استاد به مکان و زمان بنا بر یکسری محدودیت های سخت و نرم در دانشگاه میباشد. در هر نیمسال، مدیران گروههای آموزشی برای تولید جدول زمانبندی درسی از جدولهای نیمسالهای گذشته و روش سعی و خطا استفاده میکنند؛ هر چند تغییر سریع نیازمندیهای دانشگاه در هر نیمسال، محدودیتها و قوانین ...
بیشتر
جدول زمانبندی درسی، مسئله تخصیص هفتگی یک مجموعه درس و استاد به مکان و زمان بنا بر یکسری محدودیت های سخت و نرم در دانشگاه میباشد. در هر نیمسال، مدیران گروههای آموزشی برای تولید جدول زمانبندی درسی از جدولهای نیمسالهای گذشته و روش سعی و خطا استفاده میکنند؛ هر چند تغییر سریع نیازمندیهای دانشگاه در هر نیمسال، محدودیتها و قوانین حاکم سبب گردیده این روش راه حل مناسبی به شمار نمیآید. در این پژوهش به طراحی و توسعه مدل ریاضی دو هدفه با در نظر گرفتن ترجیحات دانشجویان و اساتید پرداختیم، از آنجایی که مدل به دلیل پیچیدگی از روش های مرسوم مسائل غیرخطی قابل حل نبود از الگوریتم متاهیوریستک تبریدشبیه سازی شده برای حل مدل ریاضی در دو مرحله، بهرهبرده ایم. در مرحله اول ، سیستم به صورت خودکار جواب هایی را تولید میکند که در آن کلیه محدودیت های سخت برآورده میشود. سپس، این جواب ها در مرحله دوم با لحاظ کردن ساختارهای همسایگی مختلف بهبود مییابند، این مجموعه در بسته نرم افزار کامپیوتری با محیط کاربری توسط زبان برنامه نویسی C# و بکارگیری پایگاه دادهSQL پیاده سازی شده است. این سیستم، توسط دادههایی که از دانشگاه آزاد گرد آمده است، امتحان گردیده و نتایج حاکی از پیشرفت چشمگیری است که نسبت به فرآیند دستی وجود دارد. در کل سیستم انعطاف پذیر و آسان برای امتحان سناریوهای مختلف زمانبندی است.