محمد تقی تقوی فرد؛ احمد نادعلی
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، ، صفحه 85-107
چکیده
در این پژوهش، هدف، بهره گیری از ابزارهای داده کاوی و منطق فازی برایطبقه بندی مشتریان تسهیلات اعتباری می باشد به طوریکه ابهامات و عدم قطعیت رادر خصوص طبقات مشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.روش کار بدین شکل می باشد که طبق یک فرایند استاندارد داده کاوی، داده هایمشتریان سابق بانک سامان جمع آوری و پالایش شده و ...
بیشتر
در این پژوهش، هدف، بهره گیری از ابزارهای داده کاوی و منطق فازی برایطبقه بندی مشتریان تسهیلات اعتباری می باشد به طوریکه ابهامات و عدم قطعیت رادر خصوص طبقات مشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.روش کار بدین شکل می باشد که طبق یک فرایند استاندارد داده کاوی، داده هایمشتریان سابق بانک سامان جمع آوری و پالایش شده و سپس طبقات و متغیرهاییکه قابلیت فازی کردن داشتند، طبق نظر کارشناسان بانک و با توجه به اصطلاحاتکلامی آنها برای این متغیرها، فازی شده و با استفاده از تکنیک درخت تصمیمفازی، داده های نهایی مدلسازی گردیدند. همچنین داده های غیر فازی نیز با چندالگوریتم دیگر مدلسازی شدند. نتیجه حاصل شده نشان داد که درخت تصمیم فازینتایج بهتری را به لحاظ دقت تفکیک مشتریان نسبت به درختهای سنتی، شبکه های
عصبی و روش های آماری از قبیل رگرسیون لجستیک و شبکه های بیزین دارد؛ ولینسبت به مدل های درخت ژنتیکی و ماشین بردار پشتیبان دقت کمتری دارد. از طرفیتکنیک درخت تصمیم فازی نسبت به عملکرد پیش بینی کارشناسان اعتبارسنجبانک نیز قدرت پیش بینی بهتری حاصل نموده است.
ساویز محمد نبی؛ سینا محمد نبی
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، ، صفحه 161-182
چکیده
مقاله حاضر سعی در استفاده کاربردی از دانش داده کاوی به عنوان یک ابزار تحلیلی برای یافتن الگوهای رخداد حادثه از میان 1845 مورد حادثه و شبه حادثه ثبت شده در بانک اطلاعاتی حوادث شغلی یکی از سازمان های بزرگ پروژه محور کشور طی سالهای 1381 تا 1387 دارد. ماموریت سازمان مورد مطالعه اجرای پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان در نقاط مختلف ایران و جهان ...
بیشتر
مقاله حاضر سعی در استفاده کاربردی از دانش داده کاوی به عنوان یک ابزار تحلیلی برای یافتن الگوهای رخداد حادثه از میان 1845 مورد حادثه و شبه حادثه ثبت شده در بانک اطلاعاتی حوادث شغلی یکی از سازمان های بزرگ پروژه محور کشور طی سالهای 1381 تا 1387 دارد. ماموریت سازمان مورد مطالعه اجرای پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان در نقاط مختلف ایران و جهان می باشد. گستردگی جغرافیایی سایتها و آمار بالای حوادث و شبه حوادث، از ویژگی های سازمان مورد مطالعه است. در این تحقیق با استخراج 31 مورد قانون وابستگی قابل پیگیری از رکوردهای ثبت شده، مدلهایی برای پیش بینی و جلوگیری از رخداد حوادث پیشنهاد شده است. در استخراج قوانین، حداقل مقدار شاخصهای اطمینان، حمایت و صعود به ترتیب در سطوح 73% ، 5%، و 1 می باشند.
محمد جعفر تارخ؛ کبری شریفیان
دوره 6، شماره 17 ، مهر 1386، ، صفحه 153-181
چکیده
امروزه مدیریت ارتباط با مشتری فقط یک مزیت رقابتی نیست بلکه شناسایی و جذب مشتریان وفادار و نگهداشتن آنها برای ادامه حیات در بازار رقابت، امری ضروری است. بانک ها و موسسات اعتباری در گذشته به علت محدودیت تنوع خدمات و عدم دسترسی به اطلاعات مشتریان، از روشهای ساده کیفی جهت سنجش اعتبار مشتریان خود استفاده می کردند ولی امروزه به دلیل وجود ...
بیشتر
امروزه مدیریت ارتباط با مشتری فقط یک مزیت رقابتی نیست بلکه شناسایی و جذب مشتریان وفادار و نگهداشتن آنها برای ادامه حیات در بازار رقابت، امری ضروری است. بانک ها و موسسات اعتباری در گذشته به علت محدودیت تنوع خدمات و عدم دسترسی به اطلاعات مشتریان، از روشهای ساده کیفی جهت سنجش اعتبار مشتریان خود استفاده می کردند ولی امروزه به دلیل وجود بانکداری الکترونیکی ثبت اطلاعات تراکنشی مشتریان راحت تر صورت می گیرد و همین امر موجب شده است روش های کمی جایگزین روش های کیفی شود.
در بررسی های انجام شده یکی از مشکلات بانک ملت عدم شناسایی مشتریان و عدم اتخاذ تصمیمات مناسب مدیریت و سلیقه ای بودن تصمیمات در برخورد با مشتریان می باشد. بنابراین در این تحقیق به منظور شناسایی مشتریان بانک ملت و تدوین استراتژی مناسب برای برخورد با آنها از داده کاوی و ابزار آن مانند الگوریتم ژنتیک و الگوریتم میانگین k استفاده شد. بدین منظور ابتدا بانک ملت و بانک اطلاعاتی آن در بخش های مختلف بررسی شد پس از استخراج داده از بانک اطلاعاتی و پاک سازی آن مشتریان در گروه های مختلف، با استفاده از الگوریتم میانگین k به دو روش فازی و غیر فازی گروه بندی شدند. برای تعیین تعداد بهینه خوشه ها ابتدا مجددا با استفاده از الگوریتم ژنتیک مشتریان در گروه های مختلف تقسیم بندی شده با استفاده از روابط خاص تعریف شده تعداد بهینه خوشه ها تعیین شد. برای ارزیابی کیفیت خوشه های بدست آمده از معیار سنجش تراکم خوشه ها استفاده شد. سپس با استفاده از معیارهای تازگی مراجعه هر مشتری، تکرار مراجعات آنها و ارزش پولی هر مشتری ارزش خوشه ها تعیین شد و در انتها برای تحلیل خوشه ها و تبیین استراتژی مناسب هر خوشه از هرم ارزش مشتری استفاده می شود. در انتها نیز از درخت تصمیم گیری قوانین شناسایی مشتریان جدید استخراج شد.