علی اکبر محمدیان؛ مسعود سیم خواه
چکیده
انتخاب تأمینکنندگان یکی از مسائل مهم در حوزهی مدیریت و بهینهسازی است که با اهداف مختلفی از قبیل کاهش هزینه، افزایش کیفیت تولید یا خدمات، کاهش ریسک مواجهه با کمبود و غیره مورد توجه پژوهشگران بوده است. در ادبیات موضوع مدلی برای در نظر گرفتن ریسک عدم تأمین در کنار اثر برند توسعه نیافته است. با الهام از همین حقیقت، این تحقیق مدل انتخاب ...
بیشتر
انتخاب تأمینکنندگان یکی از مسائل مهم در حوزهی مدیریت و بهینهسازی است که با اهداف مختلفی از قبیل کاهش هزینه، افزایش کیفیت تولید یا خدمات، کاهش ریسک مواجهه با کمبود و غیره مورد توجه پژوهشگران بوده است. در ادبیات موضوع مدلی برای در نظر گرفتن ریسک عدم تأمین در کنار اثر برند توسعه نیافته است. با الهام از همین حقیقت، این تحقیق مدل انتخاب تأمینکنندگان را با هدف بهینهسازی زمان تحویل و سود بصورت یک مدل برنامهریزی ریاضی عدد صحیح مدلسازی خواهد نمود. برای حل مدل از دادههای شرکت لوکاد استفاده شده و یک روش جدید بر مبنای الگوریتم جستجوی همسایگی توسعه یافت که در آن علاوه بر عملگرهای جستجو از یک رویکرد امتیازدهی برای هوشمندسازی انتخاب عملگرهای موجود استفاده شده است. بر اساس آزمون ویلکاکسون و نتایج محاسباتی مشخص گردیده است که جبههی پارتوی بدست آمده در مدل پیشنهادی، جوابهای بدست آمده از مدل لوآن و همکاران (2019) را مغلوب میکند. تحلیل حساسیت انجام شده بر روی محدودیت بودجه مشخص نمود تغییرات بودجه بر روی سود نهایی تاثیر بیشتری نسبت به زمان تدارک دارد. همچنین شاخصهای فاصله از ایدهآل و تنوع جوابها نیز شاخصهای کمی بودهاند که در مقایسات بکارگیری شدهاند.