علی محقر؛ علی مروتی شریف آبادی؛ سید عبدالعزیز یونسی فر
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 1-22
چکیده
در این مقاله سعی شده تمامی نظرات محققان پیشین در زمینه ی ارزیابی چابکی جمع آوری شده و یک روش جدید برای سنجش چابکی با استفاده از منطق فازی ارائه شود ابتدا با استفاده از منطق فازی ارائه شود ابتدا با استفاده از روش FAI سطح چابکی سازمان محاسبه می شود. به دلیل اهمیت و نقش رتبه بندی اعداد فازی رتبه بندی می شود. در واقع با این کار موانعی که موجب ...
بیشتر
در این مقاله سعی شده تمامی نظرات محققان پیشین در زمینه ی ارزیابی چابکی جمع آوری شده و یک روش جدید برای سنجش چابکی با استفاده از منطق فازی ارائه شود ابتدا با استفاده از منطق فازی ارائه شود ابتدا با استفاده از روش FAI سطح چابکی سازمان محاسبه می شود. به دلیل اهمیت و نقش رتبه بندی اعداد فازی رتبه بندی می شود. در واقع با این کار موانعی که موجب شده تا میزان چابکی سازمان پایین بیاید شناسایی می شود. این روش به مدیران در تصمیم گیری بسیار کمک می کند.
محمد قلی یوسفی؛ اصغر مبارک
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 23-43
چکیده
رشد بهره وری صنعت هر کشور به نیروی کار، موجودی سرمایه، مقدار صادرات و هزینه های سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه و در نهایت به ساختار نهادی اقتصاد آن کشور بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش نهادها می باشد. بدین منظور پرونده های موجود در دادگاه ها مربوط به حقوق مالکیت، اجرای قراردادها، فساد، ثبات و شفافیت قوانین و مقررات و حاکمیت قانون ...
بیشتر
رشد بهره وری صنعت هر کشور به نیروی کار، موجودی سرمایه، مقدار صادرات و هزینه های سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه و در نهایت به ساختار نهادی اقتصاد آن کشور بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش نهادها می باشد. بدین منظور پرونده های موجود در دادگاه ها مربوط به حقوق مالکیت، اجرای قراردادها، فساد، ثبات و شفافیت قوانین و مقررات و حاکمیت قانون به تفکیک و در مجموع به عنوان متغیر نهادها در نظر گرفته شده اند که در کنار سایر متغیرها نظیر متغیر مربوط به هزینه های تحقیق و توسعه و تاثیر متغیرهایی مانند مربع اندازه بنگاه، موجودی سرمایه، مقدار صادرات، هزینه های سرمایه گذاری به عنوان عوامل تعیین کننده بهره وری عوامل تولید در فعالیت های صنعتی کدهای دو رقمی ISIC مورد بررسی قرار گرفته اند. به این منظور از یک پانل آماری داده های مربوط به 23 گروه صنعتی طی سال های 1386-1373 مورد استفاده قرار گرفته و با کمک یک مدل اقتصاد سنجی لگاریتمی چند متغیره تخمین زده شده است. نتایج حاصل از این مدل رگرسیون حاکی از آن است که در دوره مورد مطالعه میزان سرمایه گذاری، مقدار صادرات و هزینه های انباشت دانش و تحقیق و توسعه با یک درجه وقفه بر بهره وری کل عوامل تولید تاثیر مثبت داشته اند. تاثیر متغیر اندازه بنگاه های تولیدی (نیروی کار استخدامی) بر روی بهره وری در گروه های مختلف صنعتی نیز مثبت و از نظر آماری معنی دار بوده است. اما تاثیر متغیر مربوط به نهادها در هر دو حالت تفکیکی و تجمعی منفی و از نظر آماری معنی دار بوده است. این یافته ها بر آن دلالت می نماید که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری برای تولید و ارتقاء بهره وری نامسائد بوده و به صورت یک عامل مهم بازدارنده جهت ارتقاء کارائی و بهره وری صنایع کارخانه ای ایران عمل نموده است.
مقصود امیری؛ محسن رحیمی مزرعه شاهی؛ حمید تابلی
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 45-65
چکیده
این مقاله روشی جدید برای حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره است. این روش بر اساس تعریف هندسی خاصی از گزینه ها و با منطق ریاضی ساده اما قوی و مستدل طراحی شده است. یکی از مهمترین و مشخص ترین مزایای این روش قابل فهم بودن محتوا و سادگی فرایند و الگوریتم آن می باشد. محاسبات این روش با توجه به نگاه جدیدی که از لحاظ هندسی به این گونه مسائل می شود پیچیدگی ...
بیشتر
این مقاله روشی جدید برای حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره است. این روش بر اساس تعریف هندسی خاصی از گزینه ها و با منطق ریاضی ساده اما قوی و مستدل طراحی شده است. یکی از مهمترین و مشخص ترین مزایای این روش قابل فهم بودن محتوا و سادگی فرایند و الگوریتم آن می باشد. محاسبات این روش با توجه به نگاه جدیدی که از لحاظ هندسی به این گونه مسائل می شود پیچیدگی و تنوع چندانی نداشته و از دیگر مزایای آن می توان به این نکته اشاره کرد که به راحتی امکان نمایش ترسیمی مسئله وجود دارد و علیرغم اکثر روش های حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره که تنها دارای مدل ریاضی بوده و داشتن مدل ترسیمی برای آن روش ها فرایند پیچیده و مشکلی است در این روش مدل ترسیمی به سادگی رسم شده و با یک منطق مستدل هندسی می توان فرایند این روش را نمایش داد.
مهدی سیف برقی؛ چرو ضیائی نقش بندی
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 67-84
چکیده
در این مقاله یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری جهت ارزیابی مشتریان ارائه می شود. این سیستم به خصوص می تواند در شرکت های انحصاری کاربرد داشته باشد. این مقاله توسعه یافته پژوهش چامودراکاس و همکاران است که در آن صرفا بر اساس یک مدل تاپسیس فازی ارزیابی و انتخاب مشتریان صورت گرفته است. مدل پیشنهادی شامل 6 روش مختلف است که کاربر می تواند به دلخواه ...
بیشتر
در این مقاله یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری جهت ارزیابی مشتریان ارائه می شود. این سیستم به خصوص می تواند در شرکت های انحصاری کاربرد داشته باشد. این مقاله توسعه یافته پژوهش چامودراکاس و همکاران است که در آن صرفا بر اساس یک مدل تاپسیس فازی ارزیابی و انتخاب مشتریان صورت گرفته است. مدل پیشنهادی شامل 6 روش مختلف است که کاربر می تواند به دلخواه از بین آنها یکی یا ترکیبی را انتخاب کند. سیستم نرم افزاری مربوطه به زبان برنامه نویسی نوشته شده است. جهت نمایش عملکرد سیستم، بخش های اصلی آن به همراه یک مثال عددی ارائه شده است.
داوود حسین پور؛ خاطره حاجی نوری
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 85-114
چکیده
بحث تخصیص اعتبارات همواره یکی از موضوعاتی بوده است که سازمان ها و نهادها را با مشکلات و چالش هایی مواجه ساخته است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز با افزایش روز افزون تقاضا برای اعتبار ویژه پژوهشی به دلیل مشخص نبودن اولویت ها و ماهیت واقعی دستاوردهای پژوهشی، تنش های مربوط به تخصیص اعتبارات را بیش از سایر سازمان ها حس کرده است. بنابراین ...
بیشتر
بحث تخصیص اعتبارات همواره یکی از موضوعاتی بوده است که سازمان ها و نهادها را با مشکلات و چالش هایی مواجه ساخته است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز با افزایش روز افزون تقاضا برای اعتبار ویژه پژوهشی به دلیل مشخص نبودن اولویت ها و ماهیت واقعی دستاوردهای پژوهشی، تنش های مربوط به تخصیص اعتبارات را بیش از سایر سازمان ها حس کرده است. بنابراین هدف مقاله شناسایی معیارهای مناسب تخصیص اعتبارات ویژه پژوهشی در دانشگاه ها و طراحی الگوی تخصیص بهینه آن به کمک سیستم هوشمند شبکه های عصبی مصنوعی است. ابتدا به کمک آئین نامه های تخصیص اعتبار پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های علامه طباطبائی، تهران، شهید بهشتی و صنعتی امیر کبیر، معیارهای تخصیصی تعیین و سپس از طریق پرسشنامه در دانشگاه های منتخب (نمونه آماری: معاونین و کارشناسان پژوهشی)، معیارهای تعیین شده بررسی و سرانجام الگوی تخصیص اعتبار پژوهشی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی هاپفیلد و توسط نرم افزار MATLAB طراحی گردید. ضمن مشخص کردن ماهیت ورودیها و خروجی های تخصیص اعتبار پژوهشی، سه حالت تخصیص اعتبار بر اساس ANN مشخص شد.
حبیب اله سالارزهی؛ جاسم دژکام
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 115-139
چکیده
خوشه سازی صنعتی امروزه تقریبا در کلیه کشورهای جهان انجام می گردد. در ایران نیز گرایش به بحث خوشه های صنعتی در محافل علمی و تصمیم گیری و نیز برنامه های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین بحث خوشه بندی و سیاست های خوشه محور ایجاد ضرورت رقابتی است. در حقیقت رقابت پذیری، نشان دهنده موفقیت خوشه است. در تحقیق حاضر به مروری بر ادبیات ...
بیشتر
خوشه سازی صنعتی امروزه تقریبا در کلیه کشورهای جهان انجام می گردد. در ایران نیز گرایش به بحث خوشه های صنعتی در محافل علمی و تصمیم گیری و نیز برنامه های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین بحث خوشه بندی و سیاست های خوشه محور ایجاد ضرورت رقابتی است. در حقیقت رقابت پذیری، نشان دهنده موفقیت خوشه است. در تحقیق حاضر به مروری بر ادبیات موضوع خوشه و رقابت پذیری در خوشه های صنعتی و مدل ارزیابی رقابت پذیری در خوشه پرداخته شده است. همچنین در ادامه خوشه صنعتی شیلات چابهار در چارچوب مدل GEM و عوامل آن که برای ارزیابی رقابت پذیری در خوشه های صنعتی به کار می رود، معرفی شده است. برای شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری در خوشه صنعتی شیلات چابهار از این مدل استفاده شده است. با توجه به تعداد زیاد عوامل با استفاده از پرسشنامه ارجحیت و توزیع آن بین خبرگان و کارشناسان حوزه خوشه صنایع شیلاتی چابهار، عوامل موثر را شناسایی نموده و چون بعضی از عوامل بدست آمده با یکدیگر وابستگی داشتند با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای به بررسی اهمیت نسبی این عوامل پرداخته شده و با کمک نرم افزار super decisions اولویت بندی این عوامل انجام شد. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده، استراتژی هایی در جهت افزایش رقابت پذیری در خوشه صنایع شیلاتی چابهار پیشنهاد شده است.
زهره دهدشتی شاهرخ؛ حسین جعفری
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 141-160
چکیده
یکی از کلیدی ترین موضوعات بازاریابی بین المللی، انتخاب بازار هدف صادراتی است که اولین مرحله در فرایند بین المللی شدن شرکتها می باشد. در این مقاله عوامل موثر بر انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق ایران معرفی شده اند. عوامل تاثیر گذار در شش بعد اصلی شامل عوامل سیاسی، پتانسیل بازار، اقتصادی، فرهنگی، زیرساختی و قانونی تقسیم بندی و از ...
بیشتر
یکی از کلیدی ترین موضوعات بازاریابی بین المللی، انتخاب بازار هدف صادراتی است که اولین مرحله در فرایند بین المللی شدن شرکتها می باشد. در این مقاله عوامل موثر بر انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق ایران معرفی شده اند. عوامل تاثیر گذار در شش بعد اصلی شامل عوامل سیاسی، پتانسیل بازار، اقتصادی، فرهنگی، زیرساختی و قانونی تقسیم بندی و از دیدگاه مدیران صادر کننده محصولات صنعت برق ایران بررسی و اولویت بندی شده اند. مدیران صادر کننده محصولات صنعت برق ایران جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده اند. همچنین از شاخص میانگین جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در نتیجه پژوهش انجام شده، پتانسیل بازار به عنوان مهمترین بعد در انتخاب بازارهای هدف شناخته شد. پس از آن به ترتیب ابعاد، قانونی، سیاسی، زیر ساختی و اقتصادی موثرترین ابعاد بوده و نهایتاً فرهنگ به عنوان بعد بی اهمیت در انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق ایران شناخته شدند.
ساویز محمد نبی؛ سینا محمد نبی
دوره 9، شماره 24 ، فروردین 1391، صفحه 161-182
چکیده
مقاله حاضر سعی در استفاده کاربردی از دانش داده کاوی به عنوان یک ابزار تحلیلی برای یافتن الگوهای رخداد حادثه از میان 1845 مورد حادثه و شبه حادثه ثبت شده در بانک اطلاعاتی حوادث شغلی یکی از سازمان های بزرگ پروژه محور کشور طی سالهای 1381 تا 1387 دارد. ماموریت سازمان مورد مطالعه اجرای پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان در نقاط مختلف ایران و جهان ...
بیشتر
مقاله حاضر سعی در استفاده کاربردی از دانش داده کاوی به عنوان یک ابزار تحلیلی برای یافتن الگوهای رخداد حادثه از میان 1845 مورد حادثه و شبه حادثه ثبت شده در بانک اطلاعاتی حوادث شغلی یکی از سازمان های بزرگ پروژه محور کشور طی سالهای 1381 تا 1387 دارد. ماموریت سازمان مورد مطالعه اجرای پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان در نقاط مختلف ایران و جهان می باشد. گستردگی جغرافیایی سایتها و آمار بالای حوادث و شبه حوادث، از ویژگی های سازمان مورد مطالعه است. در این تحقیق با استخراج 31 مورد قانون وابستگی قابل پیگیری از رکوردهای ثبت شده، مدلهایی برای پیش بینی و جلوگیری از رخداد حوادث پیشنهاد شده است. در استخراج قوانین، حداقل مقدار شاخصهای اطمینان، حمایت و صعود به ترتیب در سطوح 73% ، 5%، و 1 می باشند.