شمس الدین ناظمی؛ فاطمه خریدار
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 1-26
چکیده
این مقاله تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه را بر توانمندیهای رقابتی موردبررسی قرار میدهد. برای دستیابی به این هدف، رابطه بین ابعاد زنجیره تأمینیکپارچه )یکپارچگی داخلی و یکپارچگی خارجی( و توانمندیهای رقابتی )هزینه،کیفیت، تحویل، نوآوری محصول( با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرارگرفتهاست. دادهها از مدیران 44 شرکت متوسط و بزرگ ...
بیشتر
این مقاله تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه را بر توانمندیهای رقابتی موردبررسی قرار میدهد. برای دستیابی به این هدف، رابطه بین ابعاد زنجیره تأمینیکپارچه )یکپارچگی داخلی و یکپارچگی خارجی( و توانمندیهای رقابتی )هزینه،کیفیت، تحویل، نوآوری محصول( با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرارگرفتهاست. دادهها از مدیران 44 شرکت متوسط و بزرگ صنایع غذایی و آشامیدنیفعال در مراکز صنعتی مشهد، به روش پیمایشی جمعآوری شدهاست. در اینو رویه هالاند به Smart pls پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزارمنظور بررسی مدلهای اندازهگیری و ساختاری استفاده شدهاست. نتایج نشانمی دهد که یکپارچگی داخلی پیشنیازی برای یکپارچگی خارجی میباشد. مطالعههمچنین نشان میدهد که یکپارچگی داخلی و یکپارچگی خارجی تأثیر مثبتی روی
بهبود توانمندیهای رقابتی شرکت دارند. قابل ذکر است که یکپارچگی داخلیتوانمندیهای رقابتی را از طریق یکپارچگی خارجی نیز، بهبود میدهد.
لعیا الفت؛ مسعود براتی؛ محمد رضا ولدی
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 27-50
چکیده
تصمیم گیری در مورد برون سپاری بخشی از زنجیره ارزش سازمان، یکی ازمهمترین تصمیماتی است که شرکت های کنونی با آن مواجهند. تحقیقات نشانمی دهد که این تصمیم به ندرت در یک چشم انداز کاملاً راهبردی اتفاق می افتد وبیشتر شرکت ها صرفاً در جستجوی کاهش هزینه های کوتاه مدت هستند. با اینوجود، مطالعات اندکی بویژه در داخل کشور در خصوص چگونگی اخذ صحیحتصمیم ...
بیشتر
تصمیم گیری در مورد برون سپاری بخشی از زنجیره ارزش سازمان، یکی ازمهمترین تصمیماتی است که شرکت های کنونی با آن مواجهند. تحقیقات نشانمی دهد که این تصمیم به ندرت در یک چشم انداز کاملاً راهبردی اتفاق می افتد وبیشتر شرکت ها صرفاً در جستجوی کاهش هزینه های کوتاه مدت هستند. با اینوجود، مطالعات اندکی بویژه در داخل کشور در خصوص چگونگی اخذ صحیحتصمیم برون سپاری انجام شده است. در این مقاله، چارچوبی شامل 5 معیار تصمیم،03 سناریو و 8 راهبرد ارائه شده است که بر آن اساس می توان در مورد انتخابراهبرد مناسب تامین عناصر زنجیره ارزش یک شرکت تولیدی تصمیم گیری نمود.
این چارچوب، برای 00 مجموعه تولیدی بدنه خودرو سمند مورد استفاده قرار گرفتهبرای 62 » توسعه تامین کنندگان و برون سپاری « و نتیجه ی حاصل، بیانگر راهبردبرون سپاری « ، برای 5 مجموعه » تامین داخلی و توسعه تامین کنندگان « ، مجموعههر کدام برای یک مجموعه، بوده است. » ایجاد واحد مستقل ضمیمه « و » بخش
محمد جعفر تارخ؛ رحمت میرزایی سروکلائی؛ نغمه الوندی
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 51-84
چکیده
در این تحقیق، ابتدا با مطالعه منابع مختلف شکافهای پیادهسازی سیستمهایمدیریت دانش شناسایی شدهاند. بهمنظور بررسی شکافهای مدیریت دانش درشرکت ایران خودرو از چارچوب ارائه شده توسط لین و تی سنگ به عنوان پایهتحقیق استفاده شده است. پس از آن با استفاده از آزمونهای آماری و بکارگیرینرم افزار اس پی اس اس وضعیت این شکافها در نمونه انتخابی مورد ...
بیشتر
در این تحقیق، ابتدا با مطالعه منابع مختلف شکافهای پیادهسازی سیستمهایمدیریت دانش شناسایی شدهاند. بهمنظور بررسی شکافهای مدیریت دانش درشرکت ایران خودرو از چارچوب ارائه شده توسط لین و تی سنگ به عنوان پایهتحقیق استفاده شده است. پس از آن با استفاده از آزمونهای آماری و بکارگیرینرم افزار اس پی اس اس وضعیت این شکافها در نمونه انتخابی مورد بررسی قرارگرفت تا از این طریق تعیین گردد شرکت جهت پیادهسازی سیستم مدیریت دانشخود با کدامیک از این شکافها روبرو است و در حال حاضر این شکافها در
شرکت دارای چه وضعیتی هستند و در جهت رفع کدامیک از آنها باید سریعتر اقدامنمود. نتایج بدست آمده نشان میدهد که تمامی شکافهای مورد بررسی چارچوبدر شرکت نیز به چشم میخورد و در تمامی موارد وضعیت شکافها متوسط و روبه ضعیف ارزیابی شده است که باید پیش از پیادهسازی این سیستم در جهتبرطرف نمودن آنها اقدام نمود.
محمد تقی تقوی فرد؛ احمد نادعلی
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 85-107
چکیده
در این پژوهش، هدف، بهره گیری از ابزارهای داده کاوی و منطق فازی برایطبقه بندی مشتریان تسهیلات اعتباری می باشد به طوریکه ابهامات و عدم قطعیت رادر خصوص طبقات مشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.روش کار بدین شکل می باشد که طبق یک فرایند استاندارد داده کاوی، داده هایمشتریان سابق بانک سامان جمع آوری و پالایش شده و ...
بیشتر
در این پژوهش، هدف، بهره گیری از ابزارهای داده کاوی و منطق فازی برایطبقه بندی مشتریان تسهیلات اعتباری می باشد به طوریکه ابهامات و عدم قطعیت رادر خصوص طبقات مشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.روش کار بدین شکل می باشد که طبق یک فرایند استاندارد داده کاوی، داده هایمشتریان سابق بانک سامان جمع آوری و پالایش شده و سپس طبقات و متغیرهاییکه قابلیت فازی کردن داشتند، طبق نظر کارشناسان بانک و با توجه به اصطلاحاتکلامی آنها برای این متغیرها، فازی شده و با استفاده از تکنیک درخت تصمیمفازی، داده های نهایی مدلسازی گردیدند. همچنین داده های غیر فازی نیز با چندالگوریتم دیگر مدلسازی شدند. نتیجه حاصل شده نشان داد که درخت تصمیم فازینتایج بهتری را به لحاظ دقت تفکیک مشتریان نسبت به درختهای سنتی، شبکه های
عصبی و روش های آماری از قبیل رگرسیون لجستیک و شبکه های بیزین دارد؛ ولینسبت به مدل های درخت ژنتیکی و ماشین بردار پشتیبان دقت کمتری دارد. از طرفیتکنیک درخت تصمیم فازی نسبت به عملکرد پیش بینی کارشناسان اعتبارسنجبانک نیز قدرت پیش بینی بهتری حاصل نموده است.
غلامرضا خوش سیما؛ علی مهرابی؛ حمید مهرابی؛ فاطمه شیروانی؛ محبوبه کاظمی
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 109-132
چکیده
در این تحقیق از طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است و در دومرحله صورت گرفت. در مرحله اول دو پرسشنامه طراحی گردید. بر اساس مدلیکه در دانشگاه کمبریج ارائه گردیده بود، به بررسی و تحلیل پاسخگویی شرکتالماس کویر و گروه صنعتی احسان به صورت مطالعه موردی تطبیقی نظریپرداخته شد. براساس نتایج مطالعه موردی تطبیقی نظری پرسشنامهای جهت تعیین
میزان ...
بیشتر
در این تحقیق از طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است و در دومرحله صورت گرفت. در مرحله اول دو پرسشنامه طراحی گردید. بر اساس مدلیکه در دانشگاه کمبریج ارائه گردیده بود، به بررسی و تحلیل پاسخگویی شرکتالماس کویر و گروه صنعتی احسان به صورت مطالعه موردی تطبیقی نظریپرداخته شد. براساس نتایج مطالعه موردی تطبیقی نظری پرسشنامهای جهت تعیین
میزان پاسخگویی شرکتهای فعال در صنعت کاشی و سرامیک ایران طراحیگردید. همزمان بر مبنای مطالعات اولیه در زمینه تواناسازندههای مدیریت دانش،پرسشنامه ای برای آن طراحی گردید. در مرحله دوم دو پرسشنامه توزیع گردید وپس از گردآوری به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. در این مرحله ابتدا با استفادهاز تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه تواناسازندههای مدیریت دانش مورد تاییدقرار گرفت. سپس به بررسی تاثیر تواناسازندههای مدیریت دانش بر پاسخگوییسازمانها با استفاده از تجزیه و تحلیل تشخیصی پرداخته شد. پاسخگوییدرسیستم های تولیدی به توانایی یک سیستم تولیدی در دستیابی به اهداف عملیاتیبا وجود آشفتگیهای داخلی و خارجی گفته میشود. نتایج نشان میدهد کهزیرساختارهای مدیریت دانش نسبت به افراد، استراتژی و فرایندها بر پاسخگوییتاثیر بیشتری دارد
فرزین رضایی؛ هادی حقیق
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 133-159
چکیده
هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین نسبت تمرکز بازار و بازده سهام و ارایهمدلی برای بیان این رابطه می باشد. داده های پژوهشی مدل تحقیق متشکل ازمتغیرهای مستقل شاخص تمرکز بازار )صنعت(، ارزش بازار، نسبت ارزش دفتری بهارزش بازار، اهرم مالی، بازده سهام یک دوره قبل و بتای پرتفوی صنعت و همچنینبازده سهام دوره جاری به عنوان متغیر وابسته می باشند. ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین نسبت تمرکز بازار و بازده سهام و ارایهمدلی برای بیان این رابطه می باشد. داده های پژوهشی مدل تحقیق متشکل ازمتغیرهای مستقل شاخص تمرکز بازار )صنعت(، ارزش بازار، نسبت ارزش دفتری بهارزش بازار، اهرم مالی، بازده سهام یک دوره قبل و بتای پرتفوی صنعت و همچنینبازده سهام دوره جاری به عنوان متغیر وابسته می باشند. با توجه به این که شاخصتمرکز بازار متغیری صنعتی می باشد لذا در این تحقیق همه متغیرهای مستقل و وابستهدر سطح صنعت تبیین و محاسبه شده اند. بدین منظور بعد از بررسی گروه هایصنعتی بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 13 گروه فرعی فعال صنعتی به عنوانپرتفوی در نظر گرفته و مقادیر متغیرهای مستقل و وابسته فوق الذکر در قلمرو زمانیسال 3131 تا پایان سال 3131 مورد محاسبه و آزمون های لازم قرار گرفت. برایبررسی صحت فرضیه های تحقیق، از رهیافت اقتصادسنجی پانل دیتا با اثرات ثابت به
)GLS( روش حداقل مربعات تعمیم یافته استفاده شده است.نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای ضریب تمرکز بازار، ارزش بازار صنعت، نسبت ارزشدفتری به ارزش بازار و بتای صنعت با بازده سهام سالانه رابطه معنی داری وجوددارد. بین متغیرهای مستقل اهرم مالی و متغیر تأخیری بازده سهام یک سال قبل بابازده سهام رابطه معنی داری مشاهده نشد
مصطفی اختیاری
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 161-179
چکیده
امروزه بسیاری از بانک های داخلی کشور نوعی ریسک اعتباری را تجربهمی کنند که از پیامدهای آن می توان افزایش مطالبات معوق بانک هاو مشکل عدمبازپرداخت وام های بانک مرکزی را برشمرد. بنابراین استقرار یک سیستم مدیریتاعتباری یکی از C ریسک اعتباری لازم و ضروری به نظر می رسد. سیستم معتبر پنجسیستم های رتبه بندی مشتریان است که می تواند برای مدیریت ...
بیشتر
امروزه بسیاری از بانک های داخلی کشور نوعی ریسک اعتباری را تجربهمی کنند که از پیامدهای آن می توان افزایش مطالبات معوق بانک هاو مشکل عدمبازپرداخت وام های بانک مرکزی را برشمرد. بنابراین استقرار یک سیستم مدیریتاعتباری یکی از C ریسک اعتباری لازم و ضروری به نظر می رسد. سیستم معتبر پنجسیستم های رتبه بندی مشتریان است که می تواند برای مدیریت ریسک اعتباری درنظر گرفته شود. از سوی دیگر وجود یک ابزار مناسب نیز برای استقرار این سیستملازم است. روش ویکور یکی از ابزارهای کارآمد برای رتبه بندی گزینه های ممکناست که می تواند برای رتبه بندی اعتباری مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. در اینمقاله یک روش ویکور توسعه یافته پیشنهاد خواهد شد که می تواند در فرایندتصمیم گیری مقادیر بهینه اوزان اهمیت شاخص هارا ارائه نماید. برای تشریح روشپیشنهادی یک مثال عددی درباره مسأله رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک هاارائه وبهترین گزینه موجود برای اعطای تسهیلات تعیین خواهد شد
اکبر پورفرج؛ مهرداد کرمی؛ زهرا نکویی؛ زهرا طالب بیدختی
دوره 9، شماره 25 ، تیر 1391، صفحه 189-214
چکیده
نقش و اهمیت سرمایه گذاری در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی جوامع در اکثرنظریات رشد و توسعه اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به کمبود منابعسرمایه گذاری و ضرورت تخصیص بهینه این منابع جهت تحریک رشد اقتصادی،لازم است مزیتهای نسبی یک کشور در زمینه تخصیص منابع سرمایه گذاری، بهدرستی شناسایی شده و با هدایت منابع سرمایه گذاری به مولدترین ...
بیشتر
نقش و اهمیت سرمایه گذاری در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی جوامع در اکثرنظریات رشد و توسعه اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به کمبود منابعسرمایه گذاری و ضرورت تخصیص بهینه این منابع جهت تحریک رشد اقتصادی،لازم است مزیتهای نسبی یک کشور در زمینه تخصیص منابع سرمایه گذاری، بهدرستی شناسایی شده و با هدایت منابع سرمایه گذاری به مولدترین و کارآمدترینبخشها زمینه استفاده کارآمد از منابع محدود در جهت تسریع رشد اقتصادی فراهم
گردد. با توجه به این امر استفاده از روش های علمی اقتصاد مهندسی و ارزیابیاقتصادی طرح ها به منظور ارزیابی اقتصادی و مالی طرح های سرمایه گذاری بسیارضروری به نظر می رسد. این مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربردی است که درآن به منظور سرمایه گذاری در شهرک تفریحی توریستی بین المللی طارم واقع دراستان زنجان، با استفاده از معیار های مختلف ارزیابی مالی و اقتصادی و بهره گیریمدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان سنجی و ( Comfar از نرم افزارگزارش گیری( به ارزیابی شاخص های اقتصادی پرداخته شده است. نتایج این تحقیقنشان می دهد که اجرای طرح شهرک تفریحی توریستی طارم از نظر شاخص هایارزیابی مالی و اقتصادی دارای توجیه نیست