علیرضا پویا؛ غلامرضا سلطانی فسقندیس
دوره 13، شماره 37 ، تیر 1394، ، صفحه 55-90
چکیده
بسیاری از شرکتها هنگام استفاده از ابزارها و شیوههای دستیابی به اهداف تولید ناب، به علت عددم وجدودیک نگرش واحد از ابزارهای پیادهسازی و ارزیابی بدا مشدلاتت عدیدده ای مواجده شدده اندد بده ردوری کدهمحققان مختلف با توجه دیدگاههای خود روشهای مختلفی را به منظور استقرار و ارزیابی تولید ناب در صنایعپیشنهاد دادهاند. بر همین اساس نیز هدف این ...
بیشتر
بسیاری از شرکتها هنگام استفاده از ابزارها و شیوههای دستیابی به اهداف تولید ناب، به علت عددم وجدودیک نگرش واحد از ابزارهای پیادهسازی و ارزیابی بدا مشدلاتت عدیدده ای مواجده شدده اندد بده ردوری کدهمحققان مختلف با توجه دیدگاههای خود روشهای مختلفی را به منظور استقرار و ارزیابی تولید ناب در صنایعپیشنهاد دادهاند. بر همین اساس نیز هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت ارزیابی تولید ناب در صدنایع کوکدک ومتوسط با استفاده از ترکیب روشهای تحلیل عاملی تأییدی، خوشهبندی و تلانیک PROMOTEE میباشد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکتهای صنایع کوکک و متوسط تولیدکننده فلزات اساسی و فابریلایاستان آذربایجانشرقی بوده است. به منظور جمعآوری دادهها در این تحقیق از پرسشنامه محقق سداخته اسدتفادهگردیده که پس از ارمینان از روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیدع شدده اسدت. یافتده هدای تحلیدلعاملی تأییدی نشان دهنده وجود هشت سازه اصلی به عنوان شیوهها و ابزارهای اصدلی تولیدد نداب بدوده اسدت.تحلیل خوشهای انجام گرفته به روش k میانگین نیز، تولیدکنندگان نمونه آمداری را در سده خوشده دسدته بنددینمود. در نهایت رتبهبندی انجام گرفته نشان داد که خوشه دوم، سوم و اول به ترتیب در رتبههای اول تا سد وم ازمنظر عمللارد آنها در تولید ناب قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که صنایعی که توجه بیشتری به تولید بهموقع، تأمینکنندگان و مشتریان دارند، عمللارد بالاتری نیز در تولید ناب دارند