مدیریت عملکرد
ابراهیم گلزار؛ سید اسماعیل نجفی؛ سید احمد عدالت پناه؛ امیر عزیزی
چکیده
ستانده نامطلوب جز لاینفکی از تولید درواحدهای تصمیم گیری مختلف می باشد و در جهت نزدیکترکردن تحلیلها به جهان واقعی نیاز به در نظر گرفتن ستانده نامطلوب در تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد می باشد ، در این مقاله، یک مدل ترکیبی جدید برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیمگیری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه شده است که در آن از تکنیکهای ...
بیشتر
ستانده نامطلوب جز لاینفکی از تولید درواحدهای تصمیم گیری مختلف می باشد و در جهت نزدیکترکردن تحلیلها به جهان واقعی نیاز به در نظر گرفتن ستانده نامطلوب در تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد می باشد ، در این مقاله، یک مدل ترکیبی جدید برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیمگیری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه شده است که در آن از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها اسلک محور و الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین استفاده میشود. مدل پیشنهادی بهخصوص بر بهبود کارایی با توجه به ستاندههای نامطلوب و در شرایط عدم قطعیت تمرکز دارد. سه الگوریتم یادگیری ماشین شامل شبکههای عصبی مصنوعی، ماشینهای بردار پشتیبانی و XGBoost برای پیشبینی و بهبود نتایج مدلهای SBM مورد استفاده قرار گرفتهاند. این مطالعه شامل ارزیابی 37 واحد تصمیمگیری زیرمجموعه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بوده که نتایج نشان دهنده بهبود معنادار کارایی با استفاده از دادههای پیشبینیشده در مقایسه با دادههای واقعی است. این تحقیق نه تنها به ارائه دیدگاههای جدید در ارزیابی و بهبود کارایی کمک میکند، بلکه روشهای ترکیبی نوآورانهای را برای مقابله با چالشهای موجود در مدیریت عملیاتی ارائه میدهد.
محمد جواد ارشادی؛ امیر عزیزی؛ مجید مهاجری
چکیده
یکی از چالش های مهم در صنایع خودرو سازی مواجه با ریسک های متفاوت است به ویژه زمانی که به علت پاسخگویی به نیاز مشتریان محصولات جدید ارایه می شود ﮐﻪ باعث ﻋﺪم ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ دﻗﯿﻖ و درست در ﺗﻐﯿﯿﺮ روش و طراحی، ﻣﺎﺷﯿﻦ آﻻت و ﻣﻮاد جدید، میزان تقاضا و ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و موارد دیگر می شود. این موارد می تواند آسیب ها و خطرات جدی به بار آورد. ...
بیشتر
یکی از چالش های مهم در صنایع خودرو سازی مواجه با ریسک های متفاوت است به ویژه زمانی که به علت پاسخگویی به نیاز مشتریان محصولات جدید ارایه می شود ﮐﻪ باعث ﻋﺪم ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ دﻗﯿﻖ و درست در ﺗﻐﯿﯿﺮ روش و طراحی، ﻣﺎﺷﯿﻦ آﻻت و ﻣﻮاد جدید، میزان تقاضا و ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و موارد دیگر می شود. این موارد می تواند آسیب ها و خطرات جدی به بار آورد. ﺑﺮای ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن اﺛﺮات ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب این ریسک ها ﺑﺮ روﻧﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ، باید به دنبال روش های درست برای شناسایی ریسک ها و اولویت بندی ریسک ها برای اعمال کنترل ریسک های پر اهمیت بود. از این رو در این مقاله ، پس از شناسایی حوزه های اصلی ریسک های شناسایی شده ریسک های خطوط تولید گرید بندی شدند و بر اساس آن رویکرد نقشه های شناختی فازی توسعه داده شد و 13 ریسک در سه گروه ریسک تکنیکی ، استراتژیکی و عملیاتی شناسایی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سپس با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری، همبستگی ریسک ها ارزیابی شدند و مهمترین ریسک ها با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای مشخص شدند. در نهایت نتایج نشان می دهد که ریسک های خطا در طراحی، پایین بودن انگیزه ، کمبود منابع مالی، کمبود قطعات و بهره وری پایین جزو پنج ریسک اصلی در زنجیره تامین قطعات خودرو ایساکو می باشند.