مرضیه کریمی؛ ابوالفضل کاظمی؛ علیرضا نادری
چکیده
تصمیمگیری در مورد انتخاب تأمینکنندهی مناسب، یکی از اصلیترین و مهم-ترین مؤلفهها در مدیریت زنجیرهی تأمین است. امروزه، تأمین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و اتحاد با تأمینکنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خدمات در پی داشته باشد. برای ...
بیشتر
تصمیمگیری در مورد انتخاب تأمینکنندهی مناسب، یکی از اصلیترین و مهم-ترین مؤلفهها در مدیریت زنجیرهی تأمین است. امروزه، تأمین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و اتحاد با تأمینکنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خدمات در پی داشته باشد. برای حل مسئلهی انتخاب تأمینکننده، مدلهای زیادی تدوین و ارائه شده است. در این مقاله، علاوه بر در نظر گرفتن استراتژی تخفیف تدریجی، هزینه کمبود کالا نیز در نظر گرفته شده است که تا کنون مورد توجه نبوده است. دراین مدل تحقق دو هدف، یکی کمینهسازی هزینه خریدار و دیگری بیشینهسازی سطح کیفیت محصول مد نظر است. بهمنظور حل مدل پیشنهادی انتخاب تأمینکننده، الگوریتم جستجوی هارمونی بهبود یافته بهکار گرفته شد. نتایج نشان میدهد که الگوریتم بهکار گرفته شده به خوبی با الگوریتمهای دقیق چه از لحاظ زمان انجام و چه از لحاظ کیفیت پاسخ رقابت مینماید. در نهایت چند مثال عددی برای تجزیه و تحلیل مدل ارائه گردیده است.