ایمن قاسمیان صاحبی؛ حمیدرضا فلاح لاجیمی؛ علیرضا عرب
چکیده
از جمله ابزارهای ضروری مدیریت عملیات در فضای رقابتی کنونی، راهبرد عملیات است. راهبرد عملیات وظیفه تمرکز فعالیتهای سطوح عملیاتی همراستا و همجهت با اولویتهای رقابتی سازمان را برعهده دارد. از همین رو پژوهش حاضر در پی بررسی و تدوین مناسبترین راهبردهای عملیاتی برای افزایش کارایی صنعت قطعه سازی خودرو میباشد. چراکه این صنعت به ...
بیشتر
از جمله ابزارهای ضروری مدیریت عملیات در فضای رقابتی کنونی، راهبرد عملیات است. راهبرد عملیات وظیفه تمرکز فعالیتهای سطوح عملیاتی همراستا و همجهت با اولویتهای رقابتی سازمان را برعهده دارد. از همین رو پژوهش حاضر در پی بررسی و تدوین مناسبترین راهبردهای عملیاتی برای افزایش کارایی صنعت قطعه سازی خودرو میباشد. چراکه این صنعت به عنوان موتور محرک صنایع و اقتصاد، نقش مهمی در رشد کشور دارد و همواره تحت فشارهای روزافزون و متنوعی بوده که میتوان به دو نیروی پرتوان تغییرات مکرر در ذائقه مشتریان و پیشرفت سریع در نوآوری فناوری اشاره کرد که تعدیل تاثیر این فشارها بازنگری و تدوین راهبردهای عملیاتی را میطلبد. به همین منظور پس از تعیین اهداف یکساله در خصوص هر یک از خروجیها، سیستم تولیدی جریان پیوسته بهعنوان سیستم مناسب جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در شرکت مورد مطالعه شناخته شد؛ و درنهایت تعدیلاتی بهمنظور بهبود وضعیت شرکت مورد مطالعه در هر یک از اهرمهای تولیدی ارائه شد. اولویتبندی خروجیها با توجه به نظر خبرگان و توسعه تکنیک بهترین- بدترین فازی (FBWM) برای اولین بار صورت گرفت که شاخص هزینه بهعنوان مهمترین خروجی دارای بیشترین اهمیت شناخته شد و شاخص کیفیت در سطح دوم اهمیت قرار گرفت؛ و همچنین شاخصهای انعطاف پذیری، عملکرد و تحویل در سطوح بعدی اهمیت جای گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مطلب است که با بهرهگیری صحیح از مدل میلتنبرگ میتوان ضمن بررسی وضعیت جاری سیستمهای تولیدی و کنکاش محیط رقابتی، به دنبال زمینههایی بود که برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد مینمایند.