مدیریت کیفیت
امیر محمد خانی؛ ابولفضل کزازی؛ ثریا بیرامی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیرهتأمین، ویژگیهای سازمان یادگیرنده و عملکرد عملیاتی انجام گرفته است. در راستای انجام عملیات پژوهش ابتدا با مطالعه مبانی نظری چارچوب مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله بعد با تدوین و توزیع پرسشنامه بین 180 نفر از جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیرهتأمین، ویژگیهای سازمان یادگیرنده و عملکرد عملیاتی انجام گرفته است. در راستای انجام عملیات پژوهش ابتدا با مطالعه مبانی نظری چارچوب مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله بعد با تدوین و توزیع پرسشنامه بین 180 نفر از جامعه آماری پژوهش متشکل از مدیران عالی، میانی و عملیاتی آگاه نسبت به موضوع مورد بررسی شرکتهای صادراتی استان گلستان بصورت تصادفی ساده توزیع، اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیههای پژوهش جمعآوری گردید. در نهایت تعداد 146 پرسشنامه تکمیل شده برگشتی تحت پوشش تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعاتجزیی قرار گرفت. نتایج بدست آمده بر اساس این تکنیک مشخص کرد نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر تأثیر مثبتی بر مدیریت کیفیت جامع دارد، درصورتیکه نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر نتوانسته است بهتنهایی نتیجه قابل قبولی برای دستیابی به عملکرد عملیاتی بدست آورد و ملزم به وجود مدیریت کیفیت جامع برای این امر میباشد. نتیجه دیگری که بدست آمد، حاکی از تأثیر مثبت مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تأمین و نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین در دستیابی به عملکرد عملیاتی بین دو متغیر مدیریت کیفیت جامع و عملکرد عملیاتی میباشد. علاوهبر این نتایج مشخص کرد مدیریت کیفیت جامع تأثیر مثبتی بر سازمان یادگیرنده دارد و سازمان یادگیرنده نقش مهمی بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد عملیاتی شرکتهای صادراتی استان گلستان دارد.