مدیریت زنجیره تامین
شقایق وزیری؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای ...
بیشتر
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای فسادپذیر را در بر میگیرد. کالاها با نرخ ثابتی فاسد میشوند. هدف از این مدل پیدا کردن مسیر شدنی بهمنظور حداکثر کردن سود در راستای بالا بردن میزان رضایت مشتری است. افزایش رضایت مشتری بر اساس میزان تازگی کالاها تعریف میشود. مدل پیشنهادی کاربردهای فراوانی را شامل میباشد؛ به کاهش آلودگی ناشی از حملونقل به میزان قابلتوجهی کمک میکند. برای حل مدل، الگوریتم ژنتیک هیبریدی توسعه داده میشود که جهت هدفمندتر شدن الگوریتم برای تولید مقادیراولیه از ساختار همسایگی استفاده میگردد. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج بهدستآمده نتایج روش شاخه وحد که در نرمافزار گمز تهیهشده، با مثالهای عددی مقایسه میشود. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که الگوریتم پیشنهادی کارایی لازم برای به دست آوردن جواب منطقی در بازه زمانی مشخص را دارا میباشد.