میلاد آقائی؛ علیرضا جزینی
چکیده
این پژوهش ازنظر هدف کاربردی-توسعه ای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش عبارت است از مدیران و فرماندهان خبره نیروی انتظامی مرتبط با فرماندهی عملیاتی در حوزه پلیسی و اساتید خبره دانشگاهی لجستیک پلیس و مدیران خبره لجستیکی که دارای مدرک حداقل کارشناسی و حداقل 15 سال مدیریت در سطوح عالی پلیسی و آمادوپشتیبانی میباشند. ابزار گردآوری ...
بیشتر
این پژوهش ازنظر هدف کاربردی-توسعه ای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش عبارت است از مدیران و فرماندهان خبره نیروی انتظامی مرتبط با فرماندهی عملیاتی در حوزه پلیسی و اساتید خبره دانشگاهی لجستیک پلیس و مدیران خبره لجستیکی که دارای مدرک حداقل کارشناسی و حداقل 15 سال مدیریت در سطوح عالی پلیسی و آمادوپشتیبانی میباشند. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته با استفاده از نظرات 22 نفر از خبرگان جامعه موردبررسی به روش قضاوتی هدفمند است. روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز روش تحلیل تماتیک است. یافتههای حاصل از پژوهش در طراحی مدل حاکی از آن است که مدل لجستیک چابک و تاب آور پلیس دربرگیرنده 178 شاخص، 30 مؤلفه و 6 بعد اساسی ازجمله سازمان و مدیریت، فناوری، اقدامات لجستیکی، تأمین و توزیع، قابلیتهای چابکی و قابلیتهای تابآوری است. مدل لجستیک چابک و تاب آور در یک رویکرد یکپارچه که در این پژوهش موردنظر بوده است، دارای همپوشانیهایی میان دو مفهوم چابکی و تابآوری در یک نگاه مجزا است اما بر اساس مبانی نظری این دو رویکرد دارای زمینههای مشترکی هستند. درواقع چنانچه چابکی را پیشزمینه نظری ازنظر تقدم و تأخر تاریخی در نظر بگیریم، بهنوعی تابآوری اگرچه پس از مفهوم چابکی ارائه گردید، اما عملاً رویکرد تابآوری که بازگشتی به حالت اولیه و یا مطلوبتر از آن در نظر گرفته میشود، بدون توجه به عناصر چابکی امکانپذیر نیست. با توجه به ماهیت و حساسیت مأموریت سازمانهای پلیسی، استفاده از رویکردهای توانمندساز لجستیک در جهت حرکت سریع و چابک و از طرف دیگر، بازیابی لجستیک در شرایط بحران و در صورت بروز اختلال و شکست، از مهمترین ارکان کلیدی در مدیریت لجستیک سازمانهای پلیسی است. ازاینرو، هدف از این پژوهش ارائه مدلی ترکیبی برای لجستیک چابک و تابآور در سازمانهای پلیسی است.