مدیریت زنجیره تامین
اکبر رحیمی؛ محمدحسین کریمی گوارشکی؛ امیررضا زارعی
چکیده
رقابت میان شرکتها و زنجیره تأمین آنها، سبب شده است تا هر سازمان تلاش خود را به همکاری با بهترین تأمینکنندگان و شرکای تجاری منعطف سازد. انتخاب تأمینکنندگان مناسب برای هر سازمانی میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کرده و به سودآوری آن کمک نماید. سازمان اتکا نیز از این مسئله مستثنی نیست و با توجه به این که سازمان، وظیفهی تأمین ...
بیشتر
رقابت میان شرکتها و زنجیره تأمین آنها، سبب شده است تا هر سازمان تلاش خود را به همکاری با بهترین تأمینکنندگان و شرکای تجاری منعطف سازد. انتخاب تأمینکنندگان مناسب برای هر سازمانی میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کرده و به سودآوری آن کمک نماید. سازمان اتکا نیز از این مسئله مستثنی نیست و با توجه به این که سازمان، وظیفهی تأمین نیازهای مصرفی، اقلام و نیازمندیهای عمومی نیروهای مسلح را برعهده دارد، مستلزم همکاری با بهترین تأمینکنندگانی است که بتوانند نیازها و چالشهای سازمان را برطرف سازند. وجود اتلاف، عدم برخورداری از انعطافپذیری، وجود راهبردهای غیرکارآمد و همچنین ریسک رخداد اختلالات، از جمله چالشهای سازمان است، به همین علت، این پژوهش با هدف پاسخ به این نیاز، به ارائهی چارچوبی برای انتخاب تأمینکننده ناب، چابک و تابآور در زنجیره تأمین سازمان اتکا پرداخته است. در راستای رسیدن به این هدف، ابتدا از طریق مطالعهی ادبیات موضوع، معیارهای انتخاب تأمینکننده ناب، چابک و تابآور، شناسایی شد و سپس با استفاده از روش غربالگری فازی معیارهای مورد نظر بومیسازی شدند. در گام بعد، به کمک روش ترکیبی بهترین-بدترین و اعداد راف، معیارها بر اساس میزان اهمیت وزندهی شدند، که در نتیجهی آن مهمترین معیارهای شناسایی شده، معیارهای «همکاری و هماهنگی» از رویکرد تأمین تابآور، «توسعهی اعتماد» از رویکرد تأمین چابک و «کیفیت محصول» از رویکرد تأمین ناب، میباشند. همچنین، جهت بررسی قابلیتهای چارچوب پیشنهاد شده، 4 تأمینکننده در صنایع کنسروسازی انتخاب گردیدند و به کمک روش ویکور راف، رتبهبندی شدند؛ در نتیجهی آن، شرکت کنسروسازی قائمشهر به عنوان رتبه اول انتخاب شد.