نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

3 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

با در نظر گرفتن نوآوری‌باز بعنوان یک طیف و نه بعنوان یک مفهوم غیرقابل انعطاف، تحقیقات بسیاری برای انعکاس پویایی‌های مختلف موجود در پیاده‌سازی این مفهوم در قالب ارائه‌ی گونه‌ها، مدها، تم‌ها، و مکانیزم‌های نوآوری‌باز انجام شده است. این تحقیقات هر یک با مدنظر قراردادن تنها جنبه‌های خاصی از فرآیند نوآوری، سعی در توسعه‌ی روشی برای طبقه‌بندی و ارائه الگویی برای استقرار نوآوری‌باز بوده‌اند. نوشتار حاضر نیز در صدد است تا با تمرکز بر پیاده سازی نوآوری باز در سطح یک بنگاه بزرگ، چارچوبی روشمند برای بررسی اجزای نوآوری باز شامل بازیگران، محتوی و مکانیزم ها و عوامل موثر بر آنها در هر یک از مراحل پیاده سازی نوآوری باز در بنگاه بسته بندی و چاپ مواد غذایی ارائه کند. جهت تحقق هدف تحقیق، پس از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، اجزا و عوامل در هر یک از مراحل پیاده سازی احصا گردید و در نهایت به منظور تحلیل و ترسیم روابط متقابل میان اجزاء مختلف مدل نوآوری باز از تکنیک دی‌متل استفاده شد. مهمترین یافته های این تحقیق نشاندهنده این موضوع است که مدل نوآوری‌باز شرکت مورد مطالعه که حاصل زنجیره‌ای از تصمیمات در رابطه با هر یک از اجزاء مدل در گستره‌ی فرآیند نوآوری می‌باشد شامل: انتخاب حوزه‌‌ی "پیش از چاپ" بعنوان محتوی مدل نوآوری‌باز؛ انتخاب جهت‌گیری "طرف بازار-انتخابی" برای بازیگران؛ و انتخاب مکانیزم‌هایی برای افزایش "ظرفیت جذب"، "ظرفیت تبدیلی و پیوندی"، و "ظرفیت انتقال"؛ می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Framework for Open Innovation Adoption at firm level (the Case: a Firm in Food Packaging and Printing Industry)

نویسندگان [English]

  • Ahmad Ahmadi 1
  • Abolfazl Kazai 2
  • Mohammad Naghizadeh 3
  • Maghsood Amiri 2

1 PhD Candidate in Technology Management, Allameh Tabatabaꞌi University, Tehran, Iran

2 Professor, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabaꞌi University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabaꞌi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Following Chesbrough's statements of open innovation as a spectrum rather than a dichotomy, many studies have been conducted to reflect the dynamics in its implementation in the form of typologies, modes, themes, and mechanisms. These studies, with considering only some aspects of the innovation process, have tried to develop a method for classifying and providing a model for adoption of open innovation. After reviewing the literature and interviewing with experts, the components and factors in each implementation step were obtained. Finally, to analyze and plot the interrelationships between the various components of the open innovation model DMATELE technique was used. Consequently, the open innovation model was determined in the study company. This model is the result of a chain of decisions in relation to each component of OI model within the phases of the innovation process. The decision chains include: selecting the “pre-print” domain as content of the model, choosing the direction of “market driven –invitational” for actors, and choosing mechanisms for increasing “absorptive capacity”, “transformative and connective capacity”, and “desorptive capacity.”

کلیدواژه‌ها [English]

  • Open Innovation
  • Knowledge Capacity
  • Innovation Process
  • Food Packaging and Printing
Altmann, P., & Li, J. (2011). The novelty of open innovation.
Archibugi, D. (2001). Pavitt's taxonomy sixteen years on: a review article. Economics of Innovation and New Technology, 10(5), 415-425.
Badawy, M. K. (2011). “Is open innovation a field of study or a communication barrier to theory development?”: A perspective. Technovation, 31(1), 65-67.
Banu, G. S., Dumitrescu, A., Purcărea, A. A., & Isărescu, S. W. (2016). Defining Open Innovation Concept Using Business Process Modeling. Procedia Technology, 22, 1020-1027.‏
Bergek, Anna; Jacobsson, Staffan; Carlsson, Bo; Lindmark, Seven and Rickne, Annika. (2008). Analyzing the functional dynamics of technological innovation systems: A scheme of analysis,Research policy 37(2008) 407429-.
Bigliardi, B., & Galati, F. (2013). Models of adoption of open innovation within the food industry. Trends in Food Science & Technology, 30(1), 16-26.
Chesbrough, H. W. (2006). Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business Press.
Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2006). Open innovation: Researching a new paradigm. Oxford University Press on Demand.
Cheng, C. C., & Huizingh, E. K. (2014). When is open innovation beneficial? The role of strategic orientation. Journal of Product Innovation Management, 31(6), 1235-1253.‏
Choi, S., Park, H., Kang, D., Lee, J. Y., & Kim, K. (2012). An SAO-based text mining approach to building a technology tree for technology planning. Expert Systems with Applications, 39(13), 11443-11455.‏
Desouza, K. C., Awazu, Y., & Jasimuddin, S. (2005). Utilizing external sources of knowledge. KM Review, 8(1), 16-19.‏
Gassmann, O. (2006). Opening up the innovation process: towards an agenda. R&d Management, 36(3), 223-228.
Gassmann, O., Enkel, E., & Chesbrough, H. (2010). The future of open innovation. R&d Management, 40(3), 213-221.
Groen, A. J., & Linton, J. D. (2010). Is open innovation a field of study or a communication barrier to theory development?. Technovation, 30(11), 554.‏
Gianiodis, P. T., Ellis, S. C., & Secchi, E. (2010). Advancing a typology of open innovation. International Journal of Innovation Management, 14(04), 531-572.‏
Hafkesbrink, J. , & Schroll, M. (2010). Organizational Competences for Open Innovation in Small and Medium Sized Enterprises of the Digital Economy. innowise GmbH, Bürgerstr. 15, 47057 Duisburg, Germany.
Huizingh, E. K. (2011). Open innovation: State of the art and future perspectives. Technovation, 31(1), 2-9.‏
Hung, K. P., & Chou, C. (2013). The impact of open innovation on firm performance: The moderating effects of internal R&D and environmental turbulence. Technovation, 33(10), 368-380.‏
Laursen K., and Salter A., (2006). Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Strategic Management Journal, Vol. 27, No. 2, pp. 131-150.
Lazzarotti, V., & Manzini, R. (2009). Different modes of open innovation: a theoretical framework and an empirical study. International journal of innovation management, 13(04), 615-636.‏
 Lichtenthaler, U. (2008). Open innovation in practice: an analysis of strategic approaches to technology transactions. IEEE Transactions on engineering management, 55(1), 148-157.
Lichtenthaler, U., & Lichtenthaler, E. (2009). A capability‐based framework for open innovation: Complementing absorptive capacity. Journal of management studies, 46(8), 1315-1338.‏
Malerba, F., & Nelson, R. (2011). Learning and catching up in different sectoral systems: evidence from six industries. Industrial and Corporate Change, 20(6), 1645-1675.
Mortara, L., & Minshall, T. (2011). How do large multinational companies implement open innovation?. Technovation, 31(10), 586-597.‏
Pellegrini, L., Lazzarotti, V., & Manzini, R. (2014). Open innovation in the food and drink industry. Journal of Agricultural & Food Industrial Organization, 12(1), 75-94.
 Perkmann, M., & Walsh, K. (2007). University–industry relationships and open innovation: Towards a research agenda. International Journal of Management Reviews, 9(4), 259-280.‏
Phillips, J. (2010). Open innovation typology. International Journal of Innovation Science, 2(4), 175-183.‏
Shih, K. H., Lin, W. R., Wang, Y. H., & Hung, T. E. (2013). Applying DEMATEL-ANP for assessing organizational information system development decisions. Active Citizenship by Management, Knowledge Management & Innovation Knowledge & Learning, 349-365.‏
Shih, K. H., Lin, W. R., Wang, Y. H., & Hung, T. E. (2013). Applying DEMATEL-ANP for assessing organizational information system development decisions. Active Citizenship by Management, Knowledge Management & Innovation Knowledge & Learning, 349-365.‏
Sousa, M. (2008). Open innovation models and the role of knowledge brokers. Inside knowledge, 11(6), 18-22.‏
Terwiesch, C., & Xu, Y. (2008). Innovation contests, open innovation, and multiagent problem solving. Management science, 54(9), 1529-1543.‏
Trott, P., & Hartmann, D. A. P. (2009). Why'open innovation'is old wine in new bottles. International Journal of Innovation Management, 13(04), 715-736.‏
van de Vrande, V., & de Man, A. P. (2011). A response to “Is open innovation a field of study or a communication barrier to theory development?”. Technovation, 31(4), 185-186.‏
Vanhaverbeke, W., & Roijakkers, N. (2013). Enriching open innovation theory and practice by strengthening the relationship with strategic thinking. In Strategy and Communication for Innovation (pp. 15-25). Springer Berlin Heidelberg.‏
‏Vanhaverbeke, W. (2013). Rethinking open innovation beyond the innovation funnel. Technology Innovation Management Review, 3(4), 6.‏
Wallin, M. W., & Von Krogh, G. (2010). Organizing for Open Innovation:: Focus on the Integration of Knowledge. Organizational dynamics, 39(2), 145-154.‏
تید، جو، بسنت، جان، (1391)، " مدیریت نوآوری: یکپارچه سازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان" ترجمه آراستی، محمدرضا، باقری، سید کامران، رستمی، مرضیه، ملکی فر، سیاوش، نوری، جواد، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا.
جلالی، رستم.، 1391. نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1 (4).
خسروپور، حسین.،  فیضی، کامران.، طبائیان، کمال،. 1392. بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر سازوکار به کارگیری رویکرد نوآوریِ باز در صنعت هوایی ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری، (8).
رمضانپور نرگسی، قاسم.، و غیره، 1393. بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مورد مطالعه: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم). فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. (3).
رنجبر، هادی.، و غیره. 1391. نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع. سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی. 10 (3).
مشایخ، جواد.، و غیره، 1395. تاثیر عوامل زمینه‌ای بیرونی بر اتخاذ نوآوری‌باز با تاکید بر ویژگی‌های بخش: شواهدی از شرکت‌های بخش مواد پیشرفته. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری. (18).
نقی‌زاده، محمد.، سیدنقوی، میرعلی.، احسانی، راضیه.، 1392. تاثیر قابلیت‌های پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاه‌های بخش دارویی ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری. (11).