نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران
2 کارشناس ارشد،مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر تحت عنوان" تأثیر ویژگی های شبکه اجتماعی سازمانی بر عملکرد شغلی با نقش میانجیگری فعالیت های تسهیم دانش" در محدوده زمانی سال1395 در شرکت بیمه ایران تهران انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شبکه اجتماعی سازمانی(عوامل فردی شامل: خودکارآمدی دانش ، لذت بردن از کمک و اجتماعی شامل : پیوندهای متقابل اجتماعی ، هنجارهای ارتباط متقابل) بر فعالیتهای تسهیم دانش و عملکرد شغلی در سازمان میباشد. نوع تحقیق کاربردی،روش آن توصیفی-پیمایشی و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) استفاده شده است.جامعه این تحقیق 230 نفراز کارکنان ستاد مرکزی شرکت بیمه ایران در شهر تهران که تعداد143 نفر به عنوان نمونه جهت انجام تحقیق از طریق فرمول کوکران انتخاب شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده اند. برای آزمون فرضیات از روش آنالیز رگرسیون و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است و متغیرها به روش کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری و نیز تحلیل عاملی تاییدی بررسی و سنجیده شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که خودکارآمدی دانش،لذت بردن از کمک، پیوند های متقابل اجتماعی و هنجار ارتباط متقابل اثر مثبتی بر روی فعالیت های تسهیم دانش دارند که به نوبه خود عملکرد شغلی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش آن می شود و شبکه های اجتماعی سازمانی افراد را قادربه جمع آوری و اشتراک گذاری دانش میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Organizational Social Network Features on Job Performance Considering the Mediation Role of Knowledge Sharing Activities
نویسندگان [English]
- Mohamad Taghi Taghavifard 1
- Faezeh Abdoli Masinan 2
1 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 M.A. in Management Information Systems, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present research has done in Iran Insurance Company (Tehran Branch) in the year of 2016. The aim of this research is to study the effect of organizational social network features (Individual factors including: knowledge self-efficacy, enjoyment of helping and social factors include: social interaction ties, norm of reciprocity) on knowledge sharing activities and job performance. This applied research method is descriptive and survey. Literature review and field study have been used to collect information. The statistical population of this study included 230 employees (mainly experts) of Iran Insurance Company staff in Tehran. A group of 143 employees was selected as the sample for research through Cochran’s formula. Data was gathered by questionnaires and regression analysis was performed using SPSS and LISREL software to examine the hypotheses and Variables in quantitative method have been reviewed and evaluated by using structural equation and also confirmatory factor analysis. The results show that knowledge self-efficacy, enjoyment of helping, social interaction ties and norm of reciprocity have a positive effect on knowledge sharing activities which affect a person's job performance. Also, organizational social networks enable individuals to gather and share their work knowledge.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Social Network
- Knowledge Sharing Activities
- Knowledge Self-Efficacy
- Enjoyment of Helping
- Social Interaction Ties
knowledge sharing and community promotion in professional virtual communities. Information & Management, 47(4), pp. 226-236
virtual communities: an integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support System, 42(3), pp. 1872- 1888.
traditional commercial news media. Communication Theory, 23(2), pp. 112-130