نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد،مدیریت سیستمهای اطلاعاتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر تحت عنوان" تاثیر نوآوری باز بر مزیت رقابتی با نقش میانجیگری مدیریت دانش " در محدوده زمانی سال1396 در شرکت داده ورزی سداد در شهر تهران است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر نوآوری باز بر مزیت رقابتی(دارای ابعاد کیفیت، کارایی، پاسخگویی و نـوآوری) با نقش میانجیگری مدیریت دانش میباشد. نوع تحقیق کاربردی،روش آن توصیفی-پیمایشی و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) استفاده شده است.جامعه این تحقیق 200 نفراز کارشناسان شرکت داده ورزی سداد بانک ملی در شهر تهران که تعداد131 نفر به عنوان نمونه جهت انجام تحقیق از طریق فرمول کوکران انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخص‌هایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روشهایی مثل همبستگی، تحلیل عاملی تائیدی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss وlisrel استفاده شد.در نهایت نتایج نشان داد نوآوری باز نقش کلیدی در مدیریت موثر سازمانها دارد. از طریق نوآوری باز، شرکت ها می توانند مدیریت دانش را به یک دارایی تبدیل کنند که نوآوری های پایدار را که بر پایدار بودن سازمانی تاثیر می گذارد، ترویج دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Open Innovation on Competitive Advantage Considering the Mediation Role of Knowledge Management

نویسندگان [English]

  • Habib Rudsaz 1
  • mir ali seyed naghavi 2
  • Faezeh Abdoli Masinan 3

1 Assistant Professor, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 M.Sc. in Information Systems Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present research is entitled” The Effect of open innovation on competitive advantage Considering the Mediation Role of knowledge management” and is done in Sadad informatics corps of Tehran city in the year of 2016. The aim of this study is to study the Effect of open innovation on competitive advantage (With dimensions of quality, efficiency, responsiveness and innovation) Considering the Mediation Role of knowledge management. This research is an applied one and the research method is descriptive and survey. Literature review and field study method have been used to collect information. The statistical population of this study included 200 employees of Sadad informatics corps in Tehran city. A group of 131 employees was selected as the sample for research through Cochran’s formula. Data analysis was performed by using descriptive and inferential statistics. At the level of descriptive statistics, indicators such as abundance and percentage of abundance were used; at inferential level, methods such as correlation, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used. To analyze the data was used of Lisrel and Spss software. The result show that open innovation plays an important role in effective management of organizations. Through open innovation, companies can turn knowledge management into an asset that promotes sustainable innovation that affects organizational sustainability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Open Innovation
  • Innovation
  • Knowledge Management
  • Competitive Advantage
-         الوانی،مهدی و شاهقلیان،کیوان(1385)،طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمانهای صنعتی ایران،فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول.شماره52،ص6
 
-         توربان،افرایم و دیگران(1386)، فناوری اطلاعات در مدیریت؛ دگرگونی سازمان ها در اقتصاد دیجیتالی ،مترجم حمیدرضا ریاحی،تهران:دانشگاه پیام نور
-         حبیبی راد، امین (1394)، مدل نوآوری سازمانی با اتکای به مدیریت دانش و رویکرد نوآوری باز در آموزش شرکت ملی نفت ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی
-         حسینی، محمدعلی. (1385 ).مدیریت دانش و کاربردهای آن در سیستم پرستاری. بهداشت و درمان. شماره 599
-         حسینی،احمد و شمس ،فاطمه(1393)، تاثیر رفتار سازمانی مثبت و نوآوری باز بر بهبود مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست وسوم، شماره ،75پاییز 93،ص138-159
-         خجسته پور،علیرضا ؛آل داود ، سیدحمید و صائمی صدیق،حمید،فرآیند مدیریت دانش برای نواوری دائمی،ماهنامه کار و جامعه ،شماره 139 ، ص45-59
-         خوراکیان،عیلرضا ؛ کدخدا، نگار و ملازاده یزدانی ، بهار(1396)، بررسی نقش سرمایه فکری بر رفتار نوآورانه با تاکید بر نقش میانجیگری اشتراک دانش )مطالعه موردی پژوهشکدۀ هوا خورشید(،نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری،سال ششم،شماره اول،بهار1396،صص134-101
-         دادوند،سارا (1389)، رتبه بندی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی شرکت های بیمه ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی.
-         دهقان نجم،منصور(1388) ، مدیریت دانش و نقش آن در نواوری سازمانی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره10 ،ص47-52
-         دهقانی، حسن(1393)،نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمانها، فصلنامه رشد فناوری ،سال دهم ،شماره39 ،ص45-52
-         صحت،سعید ؛ مظلومی، نادر و فخیمی محمدپور، حمید (1394 ). رابطۀ بین نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه، پژوهشنامۀ بیمه، سال سی ام، شماره 2 ، صفحات 1تا 3
-         طالقانی ،غلامرضا ؛انواری، علی و افتخاری،لیلا(1391)، رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامۀ بیمه، سال بیست و هفتم،شماره 1،ص151-171
-         غفاریان،وفا و تفویضی،فرین(1393). استراتژی:نمای 360 درجه.انتشارات سازمان مدیریت صنعتی .چاپ سوم .ص106
-         فلاح، محمدرضا(1397) ،  شناسایی و تبیین پیشایندهای توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد مدیریت دانش ، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین)ع( ، سال دهم ، شماره 1 ، بهار 1397 ،صص 160-133
-         کریمی،فاطمه (1394)، تاثیر نوآوری باز و گرایش کارآفرینانه بر مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی.
-         کیانی بختیاری ، ابوالفضل و موسوی موحدی،علی اکبر(1387 )،نوآوری چیست؟مرور ادبیات، مصادیق و ارائه تعریف جامع، رهیافت،شماره42 ،ص5-9
-         لوئی، سپیده(1393)،بررسی کاربرد سیستم مدیریت یادگیری در مدیریت دانش، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی.
-         مصباحی جهرمی،نگار السادات و ادیب زاده ،مرضیه(1394)،تأثیر سیستم مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی(بررسی نقش یادگیری سازمانی)،مطالعات دانش شناسی،سال دوم، شماره5،ص26-43
-         ملکی مین باش رزگاه ،مرتضی و کهیاری حقیقت ، امین (1395)، بررسی تأثیر نوآوری بازاریابی بر استراتژی رقابتی کسب وکار(مورد مطالعه: خوشه قطعات خودرو شهرک های صنعتی استان سمنان)، فصلنامۀ نوآوری و ارزش آفرینی، سال پنجم، شمارة نهم، بهار و تابستان 1395
-         منطقی،منوچهر و حسن آبادی، پریسا(1395)، الزامات گذر از نوآوری بسته به نواوری باز،فصلنامه رشد فناوری ،سال دوازدهم،شماره46،ص27-34
-         وثوقی نیری، عبداله ؛ گنجی زاده مرادلو ، حامد و عبدالی ، علی (1396) ، نقش مدیریت دانش در ارتقای ظرفیت کارآفرینی کارکنان و توسعه سازمان یادگیرنده )مورد مطالعه: کارکنان ستاد گروه بهمن در تهران و کرج( ، فصلنامه مطالعات منابع انسانی سال ششم، شماره بیست و چهار ، تابستان 1396 ، صص 24-1
 
 
 
 
-          Ades, C., Figlioli, A., Sbragia,  R., Porto, G., Plonski, G., & Celadon, K.(2013). Implementing open innovation: The case of Natura, IBM and
siemens. Journal of Technology Management & Innovation; 8, 12-25
-          Brockman,P ., Khurana, I & Zhong,R (2018), " Societal trust and open innovation" Kasetsart Journal of Social Sciences,August 2018
-          Buys, L., Mengersen, K., Johnson, S., Buuren, N.V., Chauvin, A.,) 2014(. Creating a sustainability scorecard as a predictive tool for measuring the complex social, economic and environmental impacts of industries, a case study: assessing the viability and sustainability of the dairy company A. J. Environ. Manag. 133, 184e192.
-          De Marchi, V., Grandinetti, R., )2013(. Knowledge strategies for environmental innovations: the case of Italian manufacturing firms. J. Knowl. Manag. 17 (4),
569e582
-          Distanont ,A & Khongmalai ,O (2018)"  The role of innovation in creating a competitive advantage" Kasetsart Journal of Social Sciences ,2018, 1-7
-          Hellstrom, A., Lifvergren, S., Gustavsson, S., Gremyr, I.,) 2015(. Adopting a manage- € ment innovation in a professional organization: the case of improvement knowledge in healthcare. Bus. Process Manag. J. 21 (5), 1186e1203.
-          Jasimuddin , Sajjad M., & Naqshbandi, M. Muzamil (2018), "Knowledge-oriented leadership and open innovation: Role of knowledge management capability in France-based multinationals"International Business Review, volume27, June 2018,701-713
-          Kian, T.S., Fauziah, W., Yusoff, W.,) 2015(. motivation and promotion opportunity of
academic citizens towards open innovation: proposed model. Proc. Soc. Behav.
Sci. 204, 29e35
-          Kim, B., Kim, E., Foss, N.J., )2015(. Balancing absorptive capacity and inbound open innovation for sustained innovative performance: an attention-based view. Eur. Manag. J. 34 (1), 80e90
-          Kratzer, J., Meissner, D., & Roud., V. (2017). Open innovation and company culture: Internal openness makes the difference. Technological Forecasting & Social Change,
-          Lopes, C. M., et al., (2017). An analysis of the interplay between organizational sustainability,knowledge management, and open innovation. Journal of Cleaner Production ,142, 476e488.
-          Mao,H,Liu,S, Zhang,J& Deng,Z(2016)," Information technology resource, knowledge management capability,and competitive advantage: The moderating role of resourcecommitment", International Journal of Information Management 36 (2016) 1062–1074
-          Ren, L., Xie, G. and Krabbendam, K., )2010(. Sustainable competitive
advantage and marketing innovation within firms: A pragmatic
approach for Chinese firms. Management Research Review. 33(1),
pp.79-89.
-          Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2017). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation
and knowledge management capacity. Technological Forecasting & Social Change xxx (2017)