نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استاد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

تصمیمات قیمت‌گذاری از مهم‌ ترین تصمیمات زنجیره‌تامین می‌باشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیره‌تامین دارد. در این تحقیق یک زنجیره‌تامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خرده‌فروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید می‌شود.
تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان تحویل کانال آنلاین، سطح کیفیت سبز، سطح تبلیغات و سطح ردیابی اطلاعات می‌باشد. محصول سبز از طریق کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق کانال سنتی خرده‌فروشی به فروش می‌رسند. دولت جهت تولید محصول سبز و اجرای فناوری بلاکچین یارانه پرداخت می‌کند. مسئله تحت دو مدل تصمیم‌گیری متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است که در مدل غیرمتمرکز، بازی استکلبرگ به رهبری تولیدکننده درنظر گرفته شده است و در مدل متمرکز، اعضای زنجیره‌تامین تصمیمات خود را به طور یکپارچه اتخاذ می‌کنند. نتایج نشان داد که زنجیره‌تامین در مدل متمرکز دارای بیشترین سودآوری می‌باشد. همچنین مشاهده گردید در مدل متمرکز تمامی محصولات از کمترین قیمت برخوردار می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Two-Channel Green Supply Chain Pricing Decisions Considering Advertising in Centralized and Decentralized Modes

نویسندگان [English]

  • Parisa Hosseini 1
  • Mehdi Seifbarghy 2

1 Master, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

One of the most critical decisions in the supply chain is pricing, playing a vital role in the profitability of the entire supply chain. In this research, a two-tier green supply chain is considered, comprising a producer and a retailer, where two types of products, standard and green, are produced. The demand for products is determined as a certain linear function of product prices, delivery time in the online channel, the level of green quality, advertising intensity, and information tracing level. Green products are sold through the online channel, while standard products are distributed through traditional retail channels. The government provides subsidies for the production of green products and the implementation of blockchain technology. The decision-making problem is approached through two centralized and decentralized models. In the decentralized model, a Stackelberg game is employed, with the producer leading the decision-making process. In the centralized model, all supply chain members make decisions in a unified manner. The results indicate that the centralized model yields the highest profitability for the supply chain. Additionally, in the centralized model, all products are observed to have the lowest prices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pricing
  • Green supply chain
  • Delivery Time
  • Advertising
  • Information Tracing