مدیریت زنجیره تامین
یک مدل چندهدفه مبتنی بر تصمیم‌گیری گروهی و مجموعه‌های فازی فیثاغورثی بازه‌ای-مقدار برای مسئله انتخاب تامین‌کننده و تخصیص سفارش

مهدی کشاورز قرابائی

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2024.80903.2926

چکیده
  انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش یکی از مهم‌ترین مسائل در مدیریت زنجیره تأمین است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد و بهره‌وری کلی یک سازمان داشته باشد. این تحقیق یک رویکرد مبتنی بر تصمیم‌گیری گروهی برای حل این مسئله ارائه می‌دهد. ابتدا، خروجی ارزیابی‌های تصمیم‌گیرندگان با استفاده از یک رویه کمّی به مجموعه‌های فازی ...  بیشتر

مدیریت زنجیره تامین
تصمیمات قیمت گذاری زنجیره تامین سبز دو کاناله با در نظر گرفتن تبلیغات در حالات متمرکز و غیرمتمرکز

پریسا حسینی؛ مهدی سیف برقی

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2024.78110.2901

چکیده
  تصمیمات قیمت‌گذاری از مهم‌ ترین تصمیمات زنجیره‌تامین می‌باشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیره‌تامین دارد. در این تحقیق یک زنجیره‌تامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خرده‌فروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید می‌شود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان ...  بیشتر

مدیریت زنجیره تامین
مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد برنامه ریزی چند هدفه در کارخانه برش و پرس ایران خودرو

ابوالفضل صادقیان؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ لعیا الفت؛ مقصود امیری

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2022.57816.2593

چکیده
  امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی ...  بیشتر

مدیریت عملکرد
ترکیب مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن ستانده‌های نامطلوب

ابراهیم گلزار؛ سید اسماعیل نجفی؛ سید احمد عدالت پناه؛ امیر عزیزی

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2024.79619.2918

چکیده
  ستانده نامطلوب جز لاینفکی از تولید درواحدهای تصمیم گیری مختلف می باشد و در جهت نزدیکترکردن تحلیلها به جهان واقعی نیاز به در نظر گرفتن ستانده نامطلوب در تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد می باشد ، در این مقاله، یک مدل ترکیبی جدید برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیم‌گیری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه شده است که در آن از تکنیک‌های ...  بیشتر

عدم قطعیت
طراحی مدل شبکه ای فازی به منظور ارزیابی کارایی مراکز بهره برداری نفت و گاز کشور مبتنی بر خروجی های نامطلوب

مهراب حسنوند؛ محمد طالقانی؛ بهروز فتحی واجارگاه

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2024.81623.2930

چکیده
  مراکز بهره برداری نه تنها در صنعت نفت و گاز بلکه در بسیاری از صنایع دیگر نقشی حیاتی داشته و یکی از مهمترین عوامل صادرتی در تولید درآمد کشور محسوب می گردد. نفت و گاز استخراج شده برای بسیاری از بخش های صنعتی و مصرف کنندگان نهایی ضروری است. با این وجود، عملیات بهره برداری و تصفیه نفت خام سنگین به دلیل تغییرات ایجاد شده در محصولات برای پاسخگویی ...  بیشتر

مدیریت زنجیره تامین
تبیین و شناسایی مؤلفه های مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین با رویکرد مالی در صنعت لوازم خانگی

محمد علی رزاقی هریس؛ حبیب اله جوانمرد؛ ایرج نوری

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2024.79625.2915

چکیده
  امروزه با توجه به جایگاه ویژه ای که صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزش آفرینی در اقتصاد کشور دارد، بررسی مسئله زنجیره تأمین مالی در این صنعت امری لازم و ضروری است و هدف پژوهش نیز شناسایی مؤلفه های مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی می باشد. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی و کمّی) می باشد. جامعه آماری پژوهش ...  بیشتر

مدیریت صنعتی
ارائه مدل بازاریابی تعاملی با رویکرد مدیریت دانش مشتریان در صنعت فولاد

حسین وحیدی ایری سفلی؛ محمود احمدی شریف؛ محمد نصرالله نیا؛ پیمان غفاری آشتیانی

دوره 22، شماره 74 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jims.2024.80867.2925

چکیده
  هدف این تحقیق ارائه مدل جدید (نوآورانه) بازاریابی تعاملی محتوا محور با رویکرد مدیریت دانش مشتریان و لحاظ نمودن متغیرهای (عوامل) علی، زمینه ای و مداخله گر در صنعت فولاد کشور بر اساس روش تئوری داده بنیاد می باشد. در این تحقیق، بر اساس ابزار مصاحبه از متخصصان و مدیران ارشد صنعت فولاد، 98 عامل مرتبط با بازاریابی محتوا محور، و متغیرهای تحقیق ...  بیشتر