نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استاد دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
3 دانشیار دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشکدگان مدیریت،دانشگاه تهران
چکیده
درعصر حاضر تاثیر هوش مصنوعی در همه صنایع از جمله صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست. بهره گیری از هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک می کند تا خطرات مختلف را پیش بینی کرده وبه این ترتیب برنامه های مناسب برای مدیریت آن را اجرا کند.
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمهای انجام شد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات اکتشافی است و از لحاظ زمانی پژوهش تک مقطعی است. ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در صنعت بیمه استخراج شده و در گام دوم این داده ها با نظر خبرگان تکمیل شده و در مرحله بعد با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش تصمیم گیری چند شاخصه رتبه بندی شاخص ها انجام شده است. برای تحلیل داده ها، ابتدا از روش فار برای وزن دهی شاخص ها استفاده شده، سپس ماتریس تصمیم تشکیل شده و با استفاده از روش مارکوس، گزینه ها رتبهبندی شد. طبق نتایج پژوهش از میان کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه گروه «تحلیل داده ها و پردازش و تجزیه»رتبه یک، و«خدمات مشتری» رتبه سه و «امنیت سایبری» و «اتوماسیون» هر دو رتبه چهار را به خود اختصاص دادند. لذا این پژوهش نیز توجه به آماده سازی زمینه برای تحلیل داده های حجیم را برجسته می سازد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identification and Ranking Applications of AI that improve the quality of insurance services
نویسندگان [English]
- Yeganeh Kamranmehr 1
- Ezzatollah Asgharizadeh 2
- Fatemeh Saghafi 3
1 Master's student in Quality and Productivity Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Industrial Management, Faculty of management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the present era, the impact of artificial intelligence (AI) on all industries, including the insurance industry, is unmistakable. AI utilization aids the insurance sector in predicting various risks and, consequently, implementing appropriate management strategies. This study aimed to identify and rank applications of AI that improve the quality of insurance services . The Social Security Organization has been selected as the case study. The research is applied in nature and exploratory in methodology, conducted as a cross-sectional study. Initially, various AI applications in the insurance industry were extracted from the literature. In the second step, these data were refined with expert opinions. Subsequently, the ranking of the indicators was performed using questionnaires and multi-criteria decision-making methods. For data analysis, the FARE method was employed for weighting the indicators, followed by the formation of a decision matrix, with options ranked using the MARCOS method. According to the research findings, among the AI applications in the insurance industry, the group "Data Analysis and Processing" ranked first, "Customer Services" ranked third, and both "Cybersecurity" and "Automation" ranked fourth. Therefore, this study highlights the importance of preparing the groundwork for big data analysis.
کلیدواژهها [English]
- Artificial intelligence
- Insurance
- Quality of service
- New Technology