نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیاردانشگاه پیام نور

2 استادیار دانشگاه پیام نور

3 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در صنعت نشر کشور انجام شد. در این بررسی تاکید اصلی بر رویکرد نوآوری باز بوده است. روش پژوهش آمیخته که جامعه آماری آن در بخش کیفی را متخصصین حوزه نشر و در بخش کمی اساتید دانشگاه‎های تهران تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی تعداد 300 نفر  می‏باشد. بر اساس مبانی نظری و پیشینه تجربی، عواملی شامل عوامل ساختاری، مادی، محیطی و فردی شناسایی و پرسشنامه­ای محقق ساخته مشتمل بر 60 سوال تهیه و اعتبار صوری و محتوایی آن مورد تائید قرار گرفته شد. پایایی این ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل متعدد و مختلفی در ایجاد فضای نوآوری باز نقش دارند. که به ترتیب بیتشرین اثر و نقش مربوط به متغیر شایستگی های محوری منابع انسانی و کمترین اثر مربوط به متغیر دستیابی به بازارها می‎باشد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification of factors influencing on organizational innovation based on open innovation paradigm: case study, publication industry

نویسندگان [English]

  • MOHAMMAD MEHDI PARHIZKAR 1
  • ALI AKBAR JOKAR 2
  • VALI MOHAMMAD DARINI 3

1 Assistant Professor, University of TEHRAN, PAUAMNOUR

2 Assistant Professor, University of TEHRAN, PAUAMNOUR.

3 PhD student of Human Resources Management, Faculty of Management, University of Tehran, PAUAMNOUR

چکیده [English]

Identification of factors influencing on organizational innovation based on open innovation paradigm in publication industry was the main purpose of this study and open innovation approach was the main focus of this study. Mix method of Research was run and statistical publication in qualitative section was publication sector experts and universities faculty members was selected in order to implement the quantitative section. Sample size was 30 experts in qualitative section and 300 subject selected for quantitative section. Based on theoretical and practical literature, main factors such as structural, financial, environmental, and individual was identified and researcher made questionnaire including 60 item was develop and it’s reliability (α=0.89) and validity was approved. Data was analyzed by path analysis. Results showed that vary factors has important role in creating of open innovation in which the core competencies of human resource is more related to open innovation and accessing to bazaars was less related to  open innovation.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: innovation
  • Open Innovation
  • publication industry
 
 احمدپور داریانی، محمود و عزیزی، محمد. کارآفرینی، انتشارات محراب قلم، تهران 1383
اسداللهی، احمدرضا و دشتی، مهدی. بررسی عوامل شکست و موفقیت در بروز نوآوری با استفاده از نظریه های مدیریتی، اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی، 1389
اسفندیاری، وحید. نوآوری باز، ماهنامه اندیشه گستر سایپا. شماره 121، 1390
امیری ، علیرضا .راهبرد نوآوری؛ عوامل رشد، چالشها و موانع. اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز، 1389
برومند، مجتبی و رنجبری، مریم .اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تاکید بر نقش مدیریت دانش. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس.سال ششم. شماره 24، 1388
 چوپانی، حیدر.بررسی  رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به نوآوری سازمانی در  شرکت سهامی بیمه البرز. پایان نامه دوره ی کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی.دانشگاه تهران، 1390
. حضوری، محمد جواد و خدادحسینی، سید حمید. طراحی و تبیین مدلی برای نهادینه کردن نوآوری در بخش دولتی ایران . دانشور رفتار . شماره11 ، 1384
درستکار، ملیحه. خلاقیتونوآوریدرسازمانها. اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز  ،1389
رسولی، رضا؛ جابر انصاری، محمدرضا؛ نجاتی پور، فروزان. بررسی رابطه هوش هیجانی و نوآوری کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه لرستان.سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی ، تریز ( TRIZ ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران . تهران:خانه معلم تهران،1389
سالار زرهی، حبیب الله و هاشمی، جلیل. کارآفرینی سازمانی در یک چارچوب سیستمی. اولینکنفرانسبینالمللیمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز،1389
سرفرازی، مهرزاد و قلی پور، وحید، خرم دبیری، محمدرضا. پارادایم توسعه کارآفرینی سازمانی، ضرورتی اساسی در سازمان­های هزاره سوم. اولینکنفرانسبینالمللیمدیریت،نوآوریوکارآفرینی .شیراز،1389
سعیدا اردکانی،  سعید؛ طباطبایی نسب،  سید محمد ؛ کنجکاو منفرد،  امیر رضا  و حکاکی،  سید مسعود. شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر نوآوری با رویکرد. اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز،1389
سعیدی کیا، مهدی.اصول و مبانی کارآفرینی.چاپ چهارم. انتشارات کیا،تهران، 1385
 شلینگ، ملیسا ا .مدیریتاستراتژیکنوآوریتکنولوژیک.  ترجمه سید محمد اعرابی. دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، 1387
 صادقی مال امیری، منصور. خلاقیترویکردیسیستمی. انتشارات دانشگاه امام، تهران، 1386
 صمد آقایی، جلیل.تکنیک های خلاقیت فردی و گروهی. مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران ، 1380
عابدی جعفری ،حسن؛ مرادی، محمد.بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین.دانش مدیریت. شماره 70، 1384
فیضی، طاهره. مبانی سازمان و مدیریت. انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، 1383.
کاظم پور، مریم. بررسی  رابطه بین یادگیری سازمانی با گرایش به نوآوری سازمانی در  شرکت سهامی بیمه آسیا. پایان نامه دوره ی کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران،1391
کارگر شورکی، هدایت؛ شهابی پور، افسانه و منصوری، سیما،ارائه مدلی برای پیگیری نظام تحول اداری با رویکرد مدیریت نوآوری . اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینیشیراز،1389 
گلدسته،  پوریا  و جمشیدی، حمید. شناسایی عوامل تاثیر گذار بر پروژه های نوآوری.اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز،1389
ماکویی، احمد؛ شفیعا، محمد علی و کاظمی، صدیقه. توسعه مدل مدیریت نوآوری سازمانی.اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز،1389
محمدی، ناهید. خلاقیت و نوآوری: تعریف، مفاهیم ومدیریت آن. روزنامه همشهری، سال سیزدهم، شماره 3730، 1384
مشدئی، علی و تقوی،  زهرا. نوآوری باز مهمترین مزیت رقابتی شرکت ها در بازار.دهمینکنفرانس انجمنهوافضای ایران.تهران،1389
نانچیان، سمانه. بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و نوآوری در واحدهای ستادی بانک سپه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1387
واعظی نژاد، محمد و صادقی، جعفر. نوآوری باز، استراتژی کلیدی شرکت های فناوری بنیان داخلی برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی. اولینکنفرانسملیخلاقیتشناسی ومهندسیومدیریتنوآوری TRIZ ، پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی، نوآوری، تهران، 1387
واعظی، مظفرالدین؛ چوپانی، حیدر و فشالنج، لیلا .بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی. سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی ، تریز ( TRIZ ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران. تهران، 1389
یزدخواستی، بهجت و شیرازی، سمانه(1389). بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی . اولینکنفرانسسالانهمدیریت،نوآوریوکارآفرینی. شیراز،1389
Ahmad AM, Abdalla HS. “The role of innovation in crafting the vision of the future . Eng Manag J,Vol (37). Pp34-50, 1999
Avolio, B.J., Zhu, W. and Koh, W. Transformational leadership and organizational commitment: mediating role of psychological empowerment and moderating role of structural distanceJournal of Organizational Behavior, Vol. 25 No. 8, pp. 951-68, 2004
Brolin, C.”Redsckap for framtidsberedskap’ [Creativity and critical thinking. Tools for preparedness for the future]”. in Krut,53, pages 64-71, 1992
Chen, Jin; Zhu, Zhaohui; Anquan, Wang. A system model for corporate entrepreneurship”. International Journal of Manpower, vol. 26, no.6, pp. 529-543, 2005
Chesbrough, H. “The logic of open innovation: Managing intellectualproperty”.California Management Review, 45(3): 33-58, 2003
Chesbrough, H. W. “Why companies should have open businessmodelsMIT Sloan Management Review, 48(2): 22-28, 2007
Dacey, J. & Lennon, K, “Understanding creativity: the interplay of biological, psychological and social factors, Creative Education Foundation”. Buffalo, NY, 2000
Elkins, T. & Keller, R.T. “Leadership in Research and Development Organizations: A Literature Review and Conceptual Framework”. Leadership Quarterly. NO 14. PP 587–606, 2003
Ford, C.M. and Gioia, D.A.”Creative action in organizations". SAGE, Publications” . International Educational & Professional Publisher. Thousand Oaks London. : 4-324, 1995
Gardner,H. “Greating minds. New york:Basic, 1993
Gumusluoglu, Lale. Ilsev, Arzu. “ Transformational Leadership and Organizational Innovation: The Roles of Internal and External Support for Innovation”. J Prod Innov Manag. No 26. PP 264–277, 2009
Junga, Dong I.  Chowb, Chee. Wu, Anne . “ The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: Hypotheses and preliminary findings”. The Leadership Quarterly 14 .PP 525–544, 2003
Kark, R. and Shamir, B. “The dual effect of transformational leadership: priming relational and collective selves and further effects on followers, in Avolio, B.J. and Yammarino, F.J. (Eds), Transformational and Charismatic Leadership., pp. 67-91, 2002
Kearney.C & Hisrich. R.D and Roche. F. Public and private sectorentrepreneurship: similarities, differences or a combination?”,Journal of Small Business andEnterprise Development, Vol. 16, No. 1, pp.26-46, 2009
 Khan, Rabia. Rehman, Abaid Ur & Fatima, A. “Transformational leadership and organizational innovation: Moderated by organizational size. African Journal of Business Management .Vol.3 (11), pp. 678-684, 2009
Kuen-Hung Tsai.”Collaborative networks and product innovation performance :Toward a contingency perspective, 2009
Morris, Michael H., Kuratko, Donald F& and Covin, Jeffrey G . “ Corporate Entrepreneurship & Innovation”. 2nd Edition South-Western, Cengage Learning, 2008.
 Nasurdin, A.M., Ramayah, T. & Beng, Y.C.”Organizational Structure and Organizational Climate as Potential Predictors of Job Stress: Evidence from Malaysia”. International.  Journal of commerce &management .16 (2) .116-129, 2006
Strenberg. R. “fact  model  of  creativity, the  nature  of  creativity  contemporary, cambridg  university  press  psychological  perspective, 1989
Sutton, Robert,I. “The weird rules of creativity”. Harvard business review:89-103, 2001
Thornberry, N. E. “Corporate Entrepreneurship: Teaching Managers to be Entrepreneurs, School of Executive Education ,journal of management development Babson College, Babson Park, Massachusetts, 22(4), 329-344, 2002
Von oech, R..”Awhack on the side of the head.warner books.Behavoir 4th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hall:163,205, 1983
Weisberg.R.W. “Creativity The Myth of Genius” New york: Free man: 4, 102,182, 1992
West, J. & Gallagher, S. “Challenges of open innovation: the paradox of firm investment in open-source softwareR & D Management, 36(3):319-331, 2006
. Wrong S. “Motivators to creativity in hotel industryTourism manag J. (24), 2003