نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ولی عصر
چکیده
در این تحقیق به تجزیه و تحلیل چابکی سازمان، مزیت رقابتی، و عملکرد سازمانی در سازمان های تولیدی و رابطه بین چابکی با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. جهت کاهش تعداد متغیرها از تحلیل عاملی استفاده شده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی به بررسی متغیرهای مکنون چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شد. در مدل تحقیق، متغیرهای مکنون چابکی، شامل اغنای مشتری، تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان، همکاری در جهت افزایش رقابت پذیری، و اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد است. مزیت رقابتی شامل زمان رسیدن به بازار، قیمت/هزینه، کیفیت، نوآوری محصول و تحویل قابل اعتماد است. عملکرد سازمان نیز شامل عملکرد بازار و عملکرد مالی است. هر کدام از این متغیرهای مکنون با شاخص های خودشان سنجیده شده اند. در ادامه با استفاده از تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف به بررسی رابطه بین چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. نتایج رابطه معنی داری را بین متغیرهای چابکی و متغیرهای عملکرد استراتژیک اشکار می سازد. محاسبات با استفاده از نرم افزارSAS 9.1 و Lisrel 8.54 انجام گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Canonical Correlation Analysis of Agility and Strategic Performance of Manufacturing Organizations
نویسنده [English]
- Gholamreza Khoshsima
چکیده [English]
In this research, canonical correlation analysis has been done between agility, competitive advantage and organizational performance at manufacturing organizations. For reduction of variables, factor analysis was used. For achieving this purpose, at first. latent variables include agility, competitive advantage, and organizational performance was tested with using factor analysis. In our research model. agility latent variables are included enriching customer, mastering change and uncertainty. cooperate to enhance competitiveness, and leveraging impact of people and information. Competitive advantage is included time to market. price/cost. quality, product innovation, and reliability of delivery. Organizational performance also is included market performance and financial performance. Each of them (latent variables) are measuring with own indicators. Then canonical correlation analysis was used to relationship between agility with competitive advantage and organizational performance. Results reveals a statistically significant relationships between agility variables with strategic performance of manufacturing organizations. SAS version 9.1 and Lisrel version 8.54 are used for computation.
کلیدواژهها [English]
- Agility
- Competitive Advantage
- Organizational Performance
- canonical correlation analysis