محمد رضا تقوا؛ یاسر علیزاده
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، صفحه 1-35
چکیده
با استفاده از روش آنالیز تاثیر بر روند الگویی استفاده همزمان از داده های تاریخی کمی و تحلیل های کیفی فراهم می آید. هر یک از تکنیک های کمی یا کیفی پیش بینی دارای معایبی می باشند که این تکنیک با اعمال تاثیر تکنیک های کیفی پیش بینی بر نتایج بدست آمده از تکنیک های کمی، سعی بر انطباق بیشتر نتایج پیش بینی با واقعیت دارد. این تکنیک را می توان ...
بیشتر
با استفاده از روش آنالیز تاثیر بر روند الگویی استفاده همزمان از داده های تاریخی کمی و تحلیل های کیفی فراهم می آید. هر یک از تکنیک های کمی یا کیفی پیش بینی دارای معایبی می باشند که این تکنیک با اعمال تاثیر تکنیک های کیفی پیش بینی بر نتایج بدست آمده از تکنیک های کمی، سعی بر انطباق بیشتر نتایج پیش بینی با واقعیت دارد. این تکنیک را می توان در تمامی زمینه هایی که پیش بینی آینده متغیرهای پیچیده ای همچون قیمت، عرضه، تقاضا و غیره در آن مهم است بکار گرفت. داده های مرتبط با انرژی به لحاظ حجم، قابلیت کاربرد در روش های عددی همچون سریهای زمانی و خطوط روند را دارا می باشد و البته از سوی دیگر بدلیل اهمیت خاص موضوع، کارشناسان بسیاری به گمانه زنی ها و پیش بینی های کیفی در زمینه آینده پژوهی آن مشغولند. با استفاده از این دو مزیت آنالیز تاثیر بر روند به عنوان مدل مناسبی برای تخمین داده های آینده پیشنهاد شده و چگونگی اجرا و بکارگیری آن بررسی می گردد. این روش در سال 2006 توسط مولفین برای پیش بینی قیمت در سال های 2007 و 2008 بکار گرفته شد و نتایج آن به چاپ رسید. اینک پس از گذشت حدود یکسال نیم از دوره مورد پیش بینی و با جمع آوری داده های واقعی به مقایسه تخمین های انجام شده و داده های واقعی پرداخته می شود تا روش، اعتبار سنجی گردد.
لعیا الفت؛ سید محمود زنجیرچی
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، صفحه 37-61
چکیده
تولید چابک به عنوان جدیدترین سیستم تولید، امروزه بخش قابل توجهی از ادبیات مدیریت عملیات را به خود اختصاص داده است. اما این ابهام هنوز در ادبیات تحقیق موجود است که آیا تولید چابک همان مفاهیم موجود در تولید ناب را به شیوه ای نو بیان نموده یا ارائه دهنده رویکردی جدید به تولید به همراه تکنیک های مورد نیاز آن است. به منظور پاسخ به این سوال ...
بیشتر
تولید چابک به عنوان جدیدترین سیستم تولید، امروزه بخش قابل توجهی از ادبیات مدیریت عملیات را به خود اختصاص داده است. اما این ابهام هنوز در ادبیات تحقیق موجود است که آیا تولید چابک همان مفاهیم موجود در تولید ناب را به شیوه ای نو بیان نموده یا ارائه دهنده رویکردی جدید به تولید به همراه تکنیک های مورد نیاز آن است. به منظور پاسخ به این سوال اساسی، در این تحقیق ابتدا دو سیستم غالب تولید در دهه های اخیر یعنی تولید ناب و تولید چابک با استفاده از ادبیات موضوع مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته و ابعاد و مولفه های آنها استخراج گردیدند. پس از آن با استفاده از تعاریف ابعاد و مولفه های این دو رویکرد میزان اشتراک و افتراق آنها بررسی شده است. در نهایت با بررسی اهمیت نقاط افتراق تفاوت موزون این دو رویکرد به تولید نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد که علی رغم وجود اشتراکات گسترده در این دو سیستم تولید، نقاط متفاوت تاکید منجر به ارائه جهت گیری های متفاوتی برای آنها شده است. بنابراین بخش نسبتا بزرگی از مفاهیم چابکی، در بر دارنده مفاهیمی عموما مرتبط با تولید ناب است اما پاسخ شایسته آن به نیازمندی محیط امروز کسب و کار، یعنی همراهی با تغییرات مستمر به همراه مولفه های مورد نیاز ترکیبی جدید ایجاد کرده و آن را از دیگر سیستم های تولیدی متمایز نموده است.
ابوالفضل کزازی؛ حسین عبودی؛ مهدی حداد زاده
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، صفحه 63-83
چکیده
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله ...
بیشتر
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله تخصیص کاغذ یارانه ای به مطبوعات انجام گرفته است و همین امر مشکلات فراوانی را برای تولید کنندگان کاغذ بوجود آورده است. این پژوهش به بررسی و تجزیه تحلیل سیاستهای اقتصادی – بازرگانی دولت در زمینه صنعت کاغذ روزنامه پرداخته است. عوامل موثر بر بازار کاغذ روزنامه داخلی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه و در قالب مدل PEST در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیکی شناسایی و اولویت بندی شدند. در این مقاله سیاستهای حمایتی دولت که به عنوان مهمترین عامل موثر بر صنعت کاغذ شناسایی شد بصورت کامل تشریح و راهکارهای مناسب در این زمینه ارائه گردیده است.
تقی تقوی فرد؛ مجید قیطاسی؛ فرزاد سلطانی
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، صفحه 85-113
چکیده
در این مقاله بمنظور انتخاب فرایند های مناسب و در راستای اهداف و معیارهای سازمان، روشی مبتنی بر تصمیم گیریهای چند معیاره ارائه گردیده است که به تصمیم گیرندگان سازمان در خلال انجام پروژه های مهندسی مجدد سازمان کمک می نماید تا عوامل موثر بر انتخاب فرایندها را شناسایی نموده و با در نظر گرفتن خواسته های سازمان، فرایندهای مورد نظر را انتخاب ...
بیشتر
در این مقاله بمنظور انتخاب فرایند های مناسب و در راستای اهداف و معیارهای سازمان، روشی مبتنی بر تصمیم گیریهای چند معیاره ارائه گردیده است که به تصمیم گیرندگان سازمان در خلال انجام پروژه های مهندسی مجدد سازمان کمک می نماید تا عوامل موثر بر انتخاب فرایندها را شناسایی نموده و با در نظر گرفتن خواسته های سازمان، فرایندهای مورد نظر را انتخاب نمایند. در واقع پس از شناسایی و دسته بندی فرایندهای سازمان و همچنین تببین اهداف و معیارهای سازمان، میزان تاثیر فرایندها بر اهداف و معیارها محاسبه گردیده و در انتها فرایندهای مورد نظر سازمان انتخاب می گردند. بدین منظور در روش ارائه شده از مدل QFD فازی در رابطه با تبدیل نظرات خبرگان و تصمیم گیران سازمان به داده های کمی در راستای محاسبه میزان تاثیر هر یک از فرایندهای سازمان بر اهداف و معیارها استفاده می گردد. در واقع با استفاده از نتایج QFD فازی میزان رضایتمندی که هر یک از فرایندها بر مبنای اهداف برای سازمان بهمراه دارد بصورت کمی محاسبه گردیده است و سپس با تلفیق این داده ها با دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی پروژه های مهندسی مجدد فرایندها در یک مدل برنامه ریزی آرمانی راهکار مناسب در رابطه با انتخاب فرایندهای مناسب سازمان ارائه گردیده است. در مدل ارائه شده سه هدف میزان رضایتمندی و کیفیت انجام پروژه، هزینه و زمان مطرح گردیده است. در انتها نیز بمنظور روشن نمودن مدل، نمونه موردی بر روی کسب و کار شهرداری انجام گرفته است.
غلامرضا خوش سیما
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، صفحه 115-143
چکیده
در این تحقیق به تجزیه و تحلیل چابکی سازمان، مزیت رقابتی، و عملکرد سازمانی در سازمان های تولیدی و رابطه بین چابکی با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. جهت کاهش تعداد متغیرها از تحلیل عاملی استفاده شده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی به بررسی متغیرهای مکنون چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی ...
بیشتر
در این تحقیق به تجزیه و تحلیل چابکی سازمان، مزیت رقابتی، و عملکرد سازمانی در سازمان های تولیدی و رابطه بین چابکی با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. جهت کاهش تعداد متغیرها از تحلیل عاملی استفاده شده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی به بررسی متغیرهای مکنون چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شد. در مدل تحقیق، متغیرهای مکنون چابکی، شامل اغنای مشتری، تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان، همکاری در جهت افزایش رقابت پذیری، و اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد است. مزیت رقابتی شامل زمان رسیدن به بازار، قیمت/هزینه، کیفیت، نوآوری محصول و تحویل قابل اعتماد است. عملکرد سازمان نیز شامل عملکرد بازار و عملکرد مالی است. هر کدام از این متغیرهای مکنون با شاخص های خودشان سنجیده شده اند. در ادامه با استفاده از تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف به بررسی رابطه بین چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. نتایج رابطه معنی داری را بین متغیرهای چابکی و متغیرهای عملکرد استراتژیک اشکار می سازد. محاسبات با استفاده از نرم افزارSAS 9.1 و Lisrel 8.54 انجام گرفته است.