نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
2 ** دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه خلیج فارس
چکیده
دنیای مدرن امروز، موجب افزایش آلودگیها و مشکلات زیستمحیطی و درنتیجه افزایش نگرانی دولتها و سازمانها در رابطه با محیطزیست شدهاست. این نگرانیها موجب بهوجودآمدن مفهوم جدیدی تحتعنوان نوآوری سبز شد. این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان انجامشده و در این رابطه نقش میانجی عملکرد زیستمحیطی سازمان نیز بررسی شدهاست. جامعة آماری پژوهش حاضر را شرکتهای فعال در صنعت کاشی و سرامیک استان یزد تشکیل میدهند. بهمنظور سنجش نوآوری سبز ۴بُعد، شامل نوآوری مدیریتی سبز، نوآوری محصول سبز، نوآوری فرآیند سبز و نوآوری فناورانه سبز، درنظر گرفتهشد. برای آزمون فرضیههای پژوهشی از مدلسازی معادلات ساختاری بر پایة روش کمترین مربعات جزئی استفاده شدهاست. نتایج نشان داد که ابعاد نوآوری سبز شامل نوآوری فرآیند و فناورانة سبز هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بهواسطة نقش میانجی عملکرد زیستمحیطی، بر عملکرد سازمان تأثیرگذارند. همچنین نوآوری مدیریتی و محصول سبز تنها بهصورت غیرمستقیم بر عملکرد سازمان تأثیر میگذارند. درنهایت بر پایه اثر کلی ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان، پیشنهادهای کاربردی برای پیادهسازی جنبههای مختلف از نوآوری سبز در صنعت کاشی و سرامیک ارائه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of green innovation dimensions on firm performance: the study in tile and ceramic industry in Yazd province
نویسندگان [English]
- Ali Morovati sharifabadi 1
- Mahsa Namakshenas Jahromi 2
- Alireza Ziaei Bideh 3
1 * Assistant professor of industrial Management Department, Faculty of economy, management and accounting. Yazd university
2 ** M.S Student of Industrial Management, Faculty of economy, management and accounting. Yazd University
3 M.A of Business Management, Faculty of economy, management and accounting. Persian Gulf University
چکیده [English]
The modern world causes increased pollution and environmental problems and governments and organization‘s concerns about the environment and finally creates a concept as green innovation. This paper aims to evaluate the effect of green innovation dimensions on firm performance, with environmental performance as mediator. The firms in tile and ceramic industry in Yazd province are the target population of this study. This study proposes to evaluate green innovation practices with a particular focus on the managerial, process, product and technology innovation aspects. Structural equation modeling based on PLS method have been used to test the hypothesis. Results showed that green innovation dimensions including green process and technological innovation have significant effect directly on firm performance and also indirectly through the mediator role of environmental performance. Also, green management and product innovation effect only indirectly on firm performance.
کلیدواژهها [English]
- green innovation
- Firm performance
- Environmental Performance
- structural equation modeling
- Partial Least Square